I.A.3.3.1 Opgørelse efter CO2-udledning
Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne for opgørelse af brændstofforbrugsafgift for afgiftspligtige biler, der er registreret første gang den 1. juli 2021 eller senere.
Afsnittet indeholder:
- Opgørelse på baggrund af CO2-udledning
- Fastsættelse af CO2-udledning
- Når der mangler oplysning CO2-udledning
Opgørelse på baggrund af brændstofforbrug
Der skal betales afgift på baggrund af alle afgiftspligtige bilers CO2-udledning, når bilerne er registreret første gang den 1. juli 2021 eller senere, uanset om denne registrering er i Danmark eller i udlandet. For dieseldrevne køretøjer betales desuden udligningsafgift.
Afgiften beregnes ud fra bilers udledning af CO2 pr. kørt kilometer. CO2-udledningen er fastsat efter den såkaldte WLTP-målenorm og indføres i Køretøjsregisteret ifm. bilens første registrering i Danmark. Se BRÆNDAL § 3 c.
Ordningen med opgørelse af brændstofforbrugsafgift eller CO2-udledning blev indført ved lov nr. 203 af 13. februar 2021. Samtidig blev der indført en fremadrettet årlig regulering af satserne.
Fastsættelse af afgiften
I nedenstående tabel A angives grundbeløb i 2021-niveau samt regulerede satser i det omfang, beløbene reguleres årligt. Beløbene reguleres på følgende måde.
Grundbeløbene for brændstofforbrugsafgift i tabel A forhøjes i forhold til 2020-niveauet i 2022 med 3,0 pct., i 2023 med 9,7 pct., i 2024 med 16,8 pct., i 2025 med 24,4 pct. og i 2026 med 36,9 pct. Beløbene afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med 10. Fra 2027 og frem betales afgift efter 2026-satserne.
Grundbeløbene for udligningsafgift i tabel A reguleres ikke.
Se BRÆNDAL § 3 c, stk. 3.
A. Forbrugsafgift for alle biler og udligningsafgift for dieseldrevne biler
A. Alle biler og udligningsafgift for dieseldrevne biler
Gram CO2 pr. kørt kilometer | Grundbeløb CO2-baseret forbrugsafgift (kr.) | 2021-satser CO2-baseret forbrugsafgift (kr.) | Udligningsafgift |
Højst 58 | 330 | 330 | 160 |
Over 58 men ikke over 65 | 370 | 370 | 160 |
Over 65 men ikke over 73 | 390 | 390 | 160 |
Over 73 men ikke over 80 | 410 | 410 | 160 |
Over 80 men ikke over 87 | 430 | 430 | 160 |
Over 87 men ikke over 102 | 460 | 460 | 160 |
Over 102 men ikke over 116 | 500 | 500 | 740 |
Over 116 men ikke over 131 | 540 | 540 | 1.320 |
Over 131 men ikke over 145 | 580 | 580 | 1.420 |
Over 145 men ikke over 160 | 890 | 890 | 1.570 |
Over 160 men ikke over 174 | 1.190 | 1.190 | 1.690 |
Over 174 men ikke over 189 | 1.510 | 1.510 | 1.820 |
Over 189 men ikke over 203 | 1.820 | 1.820 | 1.960 |
Over 203 men ikke over 218 | 2.120 | 2.120 | 2.100 |
Over 2018 men ikke over 232 | 2.430 | 2.430 | 2.260 |
Over 232 men ikke over 246 | 2.730 | 2.730 | 2.400 |
Over 246 men ikke over 262 | 3.040 | 3.040 | 2.560 |
Over 262 men ikke over 277 | 3.350 | 3.350 | 2.680 |
Over 277 men ikke over 290 | 3.660 | 3.660 | 2.810 |
Over 290 men ikke over 319 | 4.260 | 4.260 | 3.110 |
Over 319 men ikke over 350 | 4.900 | 4.900 | 3.370 |
Over 350 men ikke over 377 | 5.510 | 5.510 | 3.630 |
Over 377 men ikke over 409 | 6.120 | 6.120 | 3.950 |
Over 409 men ikke over 433 | 6.730 | 6.730 | 4.180 |
Over 433 men ikke over 461 | 7.360 | 7.360 | 4.440 |
Over 461 men ikke over 492 | 7.970 | 7.970 | 4.770 |
Over 492 men ikke over 519 | 8.580 | 8.580 | 5.020 |
Over 519 men ikke over 548 | 9.220 | 9.220 | 5.290 |
Over 548 men ikke over 581 | 9.830 | 9.830 | 5.600 |
Over 581 men ikke over 605 | 10.440 | 10.440 | 5.880 |
over 605 men ikke over 645 | 11.050 | 11.050 | 6.240 |
Over 645 | 11.680 | 11.680 | 6.530 |
Se BRÆNDAL § 3 c, stk. 1 og 3.
For dieseldieseldrevne biler betales både brændstofforbrugsafgift og udligningsafgift.
Fastsættelse af CO2-udledning
Bilens CO2-udledning har betydning for fastsættelsen af brændstofforbrugsafgiften og udligningsafgiften.
Bilens CO2-udledning fastsættes efter WLTP-metoden (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure), som defineret i bilag XXI til Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
Se BRÆNDAL § 2
Når der mangler oplysning om CO2-udledning
Hvis der for benzin- eller dieseldrevne biler med en køreklar vægt på over 2.585 kg ikke foreligger oplysninger om CO2-udledning efter WLTP-metoden, fastsættes CO2-udledningen ved at multiplicere det efter BRÆNDAL § 3, stk. 9, beregnede brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler.
Efter BRÆNDAL § 3, stk. 9, fastsættes brændstofforbruget som summen af et fast element og et variabelt element, der beregnes som 0,2 pct. af den del af bilens køreklare vægt i kilogram, der overstiger 2.585 kg.
For dieseldrevne biler, der mindst opfylder emissionsnorm Euro 6, som udgør, det faste element 6,4 1 pr. 100 km. For dieseldrevne biler, der opfylder emissionsnorm Euro 5, men ikke emissionsnorm Euro 6, udgør det faste element 7.4 1 pr. 100 km. For dieseldrevne biler, der ikke som minimum opfylder emissionsnorm Euro 5, udgør det faste element 9,0 1 pr. 100 km.
For benzindrevne biler beregnes forbruget som for dieseldrevne biler, men forbruget forhøjes med 10 pct.
Se BRÆNDAL § 3 c, stk. 2, og BRÆNDAL § 3, stk. 9.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil