Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

F.A.19.2.6 Bevilling med tilbagevirkende kraft

Med undtagelse af proceduren for toldoplag kan der efter ansøgning udstedes bevilling til en særlig procedure med tilbagevirkende kraft. Se EUTK art. 211, stk. 2.

Der kan udstedes bevilling med tilbagevirkende kraft uanset, at de varer, der vil blive omfattet af en sådan bevilling, ikke længere er til disposition på det tidspunkt, hvor ansøgningen antages.

En bevilling, der udstedes med tilbagevirkende kraft, kan tidligst få virkning fra et af følgende tidspunkter:

  • Den dato, hvor ansøgningen er antaget.

  • Under ekstraordinære omstændigheder kan bevillingen udstedes med virkning i op til et år før den dato, hvor ansøgningen blev antaget. For følsomme varer og produkter dog maksimalt tre måneder før antagelsestidspunktet. Se afsnit F.A.25.5 De økonomiske forudsætninger for en definition af følsomme varer.

    Ansøger skal kunne dokumentere, at der foreligger ekstraordinære omstændigheder, der gør det påkrævet at opnå en bevilling med tilbagevirkende kraft.

  • Ved fornyelse af en bevilling til samme slags transaktion og varer kan bevillingen udstedes med tilbagevirkende kraft fra udløbsdatoen for den oprindelige bevilling. Ansøgningen om fornyelse skal dog være indgivet inden for tre år fra udløbsdatoen for den oprindelige bevilling.

    Hvis der har været foretaget en undersøgelse af de økonomiske forudsætninger, kan en fornyet bevilling dog højst få tilbagevirkende kraft til det tidspunkt, hvor der er truffet beslutning på EU-plan om de økonomiske forudsætninger.

Se DF art. 172.

EU-domstolen er i sag C-391/19, Unipack, blevet forelagt præjudiciel spørgsmål om, hvorvidt der forelå ekstraordinære omstændigheder i henhold til artikel 172, stk. 2 i Kommissionens delegerede forordning 2015/2446, i en sag, hvor en virksomhed ikke havde været opmærksom på, at deres BTO var udløbet før tid p.g.a. ændring af den kombinerede nomenklatur, og toldmyndighederne havde ikke reageret herpå ved virksomhedens efterfølgende importer.

EU-domstolen fastslår, at forhold såsom et førtidigt ophør af gyldigheden af en afgørelse om bindende tariferingsoplysninger som følge af en ændring af den kombinerede nomenklatur, toldmyndighedernes manglende reaktion i forhold til importer med urigtig kode eller varernes anvendelse til et formål, som er fritaget for antidumpingtold, ikke kan kvalificeres som ekstraordinære omstændigheder, der kan berettige til udstedelse af bevilling til særligt anvendelsesformål med tilbagevirkende kraft.

Krav til bevillingsansøger

For at opnå en bevilling med tilbagevirkende kraft skal en bevillingsansøger ud over de almindelige krav til en bevillingsansøger (se afsnit F.A.19.2.2 Krav til bevillingsansøgeren Krav til bevillingsansøgeren) opfylde samtlige følgende betingelser:

  • Der skal eksistere et bevisligt økonomisk behov

  • Ansøgningen må ikke være forbundet med forsøg på at begå urigtigheder

  • Ansøgerens regnskaber eller tilsvarende optegnelser kan påvise at

    • alle krav til den ansøgte procedure er opfyldt,

    • varerne kan identificeres for den pågældende periode, i det omfang en identificering er relevant, og

    • det er muligt at føre kontrol med proceduren på grundlag af disse regnskaber/optegnelser

  • Ansøgeren må ikke have fået tildelt en bevilling med tilbagevirkende kraft inden for tre år fra den dato, hvor ansøgningen blev antaget.

Yderligere betingelser

Ud over ovennævnte krav til bevillingsansøgeren skal følgende betingelser være opfyldt for, at toldmyndigheden kan udstede en bevilling med tilbagevirkende kraft:

  • Alle nødvendige formaliteter for at bringe forholdene for de pågældende varer i overensstemmelse med reglerne kan gennemføres, herunder om nødvendigt ugyldiggørelse af de pågældende toldangivelser. Se afsnit F.A.16.1.6.4 Ugyldiggørelse af en toldangivelse om ugyldiggørelse af en toldangivelse.

  • Ansøgningen må ikke medføre et krav om undersøgelse af de økonomiske forudsætninger. Denne betingelse skal der dog ses bort fra, hvis der er tale om en fornyelse af en bevilling til samme slags transaktion og varer.

  • Ansøgningen må ikke vedrøre drift af et toldoplag.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.