Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

F.A.16.1.6.4 Ugyldiggørelse af en toldangivelse

En klarerer kan ansøge om at få ugyldiggjort en toldangivelse, som allerede er antaget, og toldmyndighederne erklærer en sådan angivelse for ugyldig i følgende tilfælde:

  • når der er sikkerhed for, at varerne øjeblikkeligt henføres under en anden toldprocedure
  • når der er sikkerhed for, at det som følge af særlige omstændigheder ikke længere er berettiget at henføre varerne under den toldprocedure, som de var angivet til.

Hvis toldmyndighederne har underrettet klarereren om, at de agter at undersøge varerne, kan en ansøgning om ugyldiggørelse først godtages, når undersøgelsen har fundet sted.

Se EUTK art. 174, stk. 1, der svarer til art. 66 i den hidtil gældende toldkodeks.

Toldangivelsen kan erklæres ugyldig efter varernes frigivelse på grundlag af en begrundet ansøgning fra klarereren i følgende tilfælde:

  • Hvis varer ved en fejltagelse er angivet til en toldprocedure, hvorved der er opstået pligt til at betale told i forbindelse med import, i stedet for til en anden toldprocedure, når
    • ansøgning indgives senest 90 dage efter antagelse af toldangivelsen (Der ses ikke længere at være hjemmel til undtagelsesvis dispensation for overskridelse af fristen, når der er en rimelig begrundelse herfor. Se art. 251, nr. 1), sidste afsnit i de hidtil gældende gennemførelsesbestemmelser.)
    • varerne ikke har været anvendt på betingelser, som er uforenelige med den toldprocedure, de skulle have været henført under
    • varerne på det tidspunkt, hvor de blev angivet, opfyldte betingelserne for henførsel under den toldprocedure, hvortil de skulle have været angivet
    • der er indgivet en toldangivelse til den toldprocedure, som de oprindelig skulle have været henført under.

Se DF art. 148, stk. 1.

  • Hvis varer ved en fejltagelse er angivet til en toldprocedure i stedet for andre varer, hvorved der er opstået pligt til at betale told i forbindelse med import, når
    • ansøgning indgives senest 90 dage efter antagelse af toldangivelsen (Der ses ikke længere at være hjemmel til undtagelsesvis dispensation for overskridelse af fristen, når der er en rimelig begrundelse herfor. Se art. 251, nr. 1a), sidste afsnit i de hidtil gældende gennemførelsesbestemmelser.)
    • de fejlagtigt angivne varer ikke er anvendt på anden måde end tilladt under deres oprindelige stand, og er blevet tilbageført til deres oprindelige stand
    • samme toldsted er kompetent i forhold til de fejlagtigt angivne varer og de varer, som klarereren havde til hensigt at indgive
    • de varer, som klarereren havde til hensigt at angive, skal angives til den samme toldprocedure, som de fejlagtigt angivne varer er angivet til.

Se DF art. 148, stk. 2.

  • Hvis varer, som er blevet solgt ved en aftale om fjernsalg, er overgået til fri omsætning og dernæst blevet returneret, når
    • ansøgning indgives senest 90 dage efter antagelse af toldangivelsen
    • varerne er returneret til den oprindelige leverandørs adresse eller til en anden af leverandøren opgivet adresse

      Ved "en aftale om fjernsalg" forstås: enhver aftale, der indgås mellem den erhvervsdrivende og forbrugeren i henhold til et organiseret system for fjernsalg eller levering af fjernydelser uden den erhvervsdrivendes og forbrugerens samtidige fysiske tilstedeværelse, og hvor der til og med tidspunktet for aftalens indgåelse udelukkende anvendes en eller flere former for fjernkommunikationsteknikker. Se art. 2, nr. 7) EP' og Rådets direktiv 2011/83/EU.

Se DF art. 148, stk. 3.

 

  • Hvis varer er blevet frigivet til eksport, reeksport eller passiv forædling og ikke har forladt EU's toldområde.

    Hvis sådanne varer er genstand for
    • eksporttold
    • en ansøgning om godtgørelse af importtold
    • restitutioner eller andre beløb ved eksport, eller
    • undergivet en anden særlig foranstaltning ved eksport

kan toldangivelsen kun erklæres ugyldig, hvis

    • klarereren overfor eksporttoldstedet eller ved passiv forædling til henførselstoldstedet godtgør, at varerne ikke har forladt EU,
    • klarereren returnerer alle eksemplarer af en toldangivelse på papir samt alle andre dokumenter, der er blevet udstedt ved toldangivelsens antagelse til eksporttoldstedet eller ved passiv forædling til henførselstoldstedet
    • klarereren godtgør overfor eksporttoldstedet, at restitutioner og andre beløb eller finansielle fordele, der er givet ved eksport af de pågældende varer, er tilbagebetalt eller de kompetente myndigheder har truffet foranstaltninger til sikring af, at beløbene ikke udbetales
    • klarereren opfylder enhver forpligtelse i øvrigt i forhold til varerne, og
    • afskrivninger foretaget på en eksportlicens, fremlagt til støtte for angivelsen, annulleres.

      Se DF art. 148, stk. 5.
  • Når EU-varer ved en fejltagelse er blevet angivet til en toldprocedure, der gælder for ikke-EU-varer, og bevis for deres toldmæssige status som EU-varer efterfølgende er blevet fremlagt i form af et T2L-dokument, et T2LF-dokument eller et toldmanifest.
    Når varer fejlagtigt er blevet angivet i mere end én toldangivelse.
    Når bevilling til en særlig procedure er givet med tilbagevirkende kraft.
    Når EU-varer er blevet henført under toldoplagsproceduren og der ikke længere er grundlag herfor. Se EUTK art. 237, stk. 2.
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.