Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

F.A.16.1.3.1.3 Brev- og postforsendelser

Toldangivelse af brevforsendelser til fri omsætning

Ved brevforsendelser forstås breve, postkort, blindeforsendelser og tryksager, der ikke er pålagt told. Se DF art. 1, nr. 26.

Hvis brevforsendelser ikke er toldangivet til fri omsætning på anden måde, anses de for at være angivet til fri omsætning ved indpassage i EU, og modtageren anses for at være klarerer. Disse brevforsendelser anses for at være antaget og frigivet ved udlevering til modtageren. Se DF art. 138, litra e) i kombination med art. 141, stk. 2. og GF art. 220.

Hvis det ikke er muligt at levere en brevforsendelse til modtageren, anses toldangivelsen til fri omsætning for ikke at være indgivet. Brevforsendelsen anses for at være under midlertidig opbevaring, indtil der kan skal tilintetgørelse, reeksport eller anden bortskaffelse. Se GF art. 220, stk. 2

Toldangivelse for varer i postforsendelser til fri omsætning

Postforsendelser er defineret som, andre varer end brevforsendelser, der er anbragt i en postpakke eller et kolli og transporteres af en postvirksomhed eller på dennes ansvar i henhold til bestemmelserne i Verdenspostkonventionen, som blev vedtaget den 10. juli 1984 inden for rammerne af De Forenede Nationer. Se DF art. 1, nr. 24).

Postvirksomhed er defineret som en operatør, der er etableret i og udpeget af en medlemsstat til at yde den internationale tjeneste, der reguleres af Verdenspostkonventionen. Se DF art. 1, nr. 25).

Der vil blive indført særlige krav til oplysninger i toldangivelser for visse varer i postforsendelser, som dog først vil skulle anvendes fra det tidspunkt, hvor de nationale importsystemer er blevet opgraderet. Se DF art. 144, stk. 2, som affattet ved forordning 2020/877.

Indtil datoerne for opgradering af de nationale importsystemer kan medlemsstaterne fastsætte, at varer i postforsendelser anses for at være angivet og antaget til fri omsætning ved varernes frembydelse for toldmyndighederne, hvis

  • varerne er ledsaget af en CN22-angivelse/eller en CN23-angivelse eller af begge,
  • varernes værdi ikke overstiger 1.000 EUR, og
  • varerne ikke er genstand for forbud og restriktioner.

Dette gælder dog ikke for postforsendelser fritaget for told ifølge art. 23, stk. 1, eller art. 25, stk. 1 i RFO nr. 1186/2009 af 16. november 2009 om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter, der ikke er genstand for forbud og restriktioner.

Se DF art. 144.

Postforsendelser af ringe værdi

Indtil senest 1. oktober 2021 kan varer i postforsendelser, der er fritaget for told i henhold til RFO nr. 1186/2009 art 23, stk. 1 og art.25, stk. 1, angives til fri omsætning ved frembydelse for toldmyndighederne, når følgende betingelser alle er opfyldt:

  • Toldmyndighederne har godkendt denne fremgangsmåde og de afgivne oplysninger

  • Moms ikke angives i overensstemmelse med særordningerne i afsnit XII, kapitel 6, afdeling 4, eller i afsnit XII, kapitel 7, i direktiv 2006/112/EF (de kommende regler om bortfald af momsfritagelse for varer af ringe værdi), og

  • Forsendelsen ledsages af en CN22-angivelse eller en CN23-angivelse

Se DF art. 138, stk. 1, litra f) i kombination med art. 143, stk. 3.

De omfattede varer er varer af ringe værdi, dvs. med enkelte undtagelser varer, hvis værdi ikke overstiger 80 kr., og gaver fra privatpersoner til privatpersoner, hvis værdi ikke overstiger 360 kr.

Toldangivelsen anses for antaget og varer frigivet til fri omsætning, når varerne er leveret til modtageren. Se GF art. 220, stk. 1.

Hvis det ikke har været muligt at levere en vare af ringe værdi til modtageren, anses toldangivelsen for denne, som ikke at være indgivet. De varer som ikke er blevet leveret, anses for at være under midlertidig opbevaring, indtil de bliver tilintetgjort, reeksporteret eller på anden måde bortskaffet. Se GF art. 220, stk. 2.

Forsendelser af varer hvis reelle værdi ikke overstiger 22 EUR

Indtil dagen før momsfritagelsen for varer af ringe værdi bortfalder, anses varer hvis reelle værdi ikke overstiger 22 EUR, som angivet til fri omsætning ved frembydelse for toldmyndighederne, forudsat at de krævede oplysninger godkendes af disse myndigheder.

Se DF art. 138, litra g) i kombination med art. 141, stk. 5.

Toldangivelser af brev- og postforsendelser til eksport

Brevforsendelser anses for at være angivet til eksport ved deres udpassage af EU. Se GF art. 141, stk. 2, 2. afsnit.

Varer i postforsendelser, hvis værdi er under 1.000 EUR og som ikke er toldpligtige, anses for at være angivet til eksport ved deres udpassage fra EU. Se DF art. 141, stk. 4.


Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.