Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

C.E.3.2.2.2.2 Skattestyrelsens frist for at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden

Indhold

Dette afsnit beskriver, hvilke frister der gælder for Skattestyrelsen til at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden.

Afsnittet indeholder:

  • Dødsboer omfattet af reglen
  • Hovedregel
  • Udskydelse af Skattestyrelsens frist til at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden
  • Undtagelse.

Se afsnit C.E.14 Definitioner og forklaringer om definition af mellemperioden.

Dødsboer omfattet af reglen

Reglen omfatter skiftede dødsboer, hvor skiftet sker i forbindelse med dødsfaldet, og hvor dødsboet er omfattet af reglerne for skattefritagne dødsboer.

Se afsnit C.E.3.1.5 Hvornår er et dødsbo skattefritaget? om, hvornår et dødsbo er skattefritaget.

Hovedregel

Skattestyrelsen kan stille krav om afsluttende skatteansættelse for indkomsten i mellemperioden. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 1, 1. pkt.

Dødsboet skal have modtaget besked om Skattestyrelsens krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden senest tre måneder efter, at Skattestyrelsen har modtaget åbningsstatus (opgørelse over afdødes aktiver og passiver på dødsdagen). Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 3 og afsnit C.E.1.3.2 Dødsboets pligt til at afgive oplysning for dødsåret om dødsboets pligt til at afgive oplysninger for dødsåret.

Se også

Se xogsåx afsnit

  • C.E.14 om definition af åbningsstatus
  • C.E.3.2.2.2.1 om dødsboets frist for at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden
  • C.E.3.2.2.3 om obligatorisk xafsluttende skatteansættelsex for mellemperioden
  • C.E.11.2 om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto, der er brugt før dødsfaldet til at købe aktier eller anparter
  • C.E.3.2.3 om hvordan indkomst i mellemperioden skal opgøres
  • C.E.3.2.4 om skatteberegning for mellemperioden
  • C.E.3.2.5 om forskudt indkomstår
  • C.E.3.2.7 om ophævelse af beskatningen i mellemperioden.

Udskydelse af Skattestyrelsens frist for at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden

Skattestyrelsens frist for at kræve afsluttende skatteansættelse for mellemperioden kan i visse tilfælde være længere end tre måneder fra modtagelsen af åbningsstatus. Det gælder i følgende tilfælde:

  1. Fortsæt eller groft uagtsomt forhold.
  2. Dødsboet overholder ikke frister for oplysninger til Skattestyrelsen.

Ad ax.x Forsæt eller groft uagtsomt forhold

Når der foreligger et forhold, som nævnt i SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 1, nr. 5 (forsæt eller groft uagtsomt forhold), gælder fristen for Skattestyrelsen på tre måneder ikke. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 3.

En ændring af en skatteansættelse i henhold til SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 1, nr. 5>, skal varsles senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der gør, at fristerne i SFL (skatteforvaltningsloven) § 26 fraviges<. Se. SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 2.

> <

Se også

Se processuelle regler på Skatteforvaltningens område afsnitx A.A.8.2.2.1.2.5 Forsæt eller grov uagtsomhed xom xforsætligex eller groft xuagtsommex forhold.

Ad bx.x Dødsboet overholder ikke frister for oplysninger til Skattestyrelsen

Når

  • Skattestyrelsen har bedt om oplysninger efter SKL § 63, og
  • dødsboet ikke overholder den frist, som Skattestyrelsen har givet for at svare

forlænges fristen med to måneder fra den dag, hvor Skattestyrelsen har modtaget oplysningerne. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 3, 2. pkt.

De oplysninger, som Skattestyrelsen har bedt om, kan dreje sig om oplysninger til

  • indkomstår forud for dødsåret
  • mellemperioden.

Se også

Se SKL (skattekontrolloven) § 63, stk. 1, der bestemmer, at bl.a. bobestyreren og privat skiftende arvinger efter anmodning skal give Skattestyrelsen enhver oplysning af betydning for undersøgelsen af, om afdøde er eller kan blive skatteansat korrekt.

Bemærk

Når Skattestyrelsens frist forlænges til to måneder efter xoplysningernex er modtaget, xgælder fristforlængelsen både fristen for at stille krav omx

  • afsluttende skatteansættelse for mellemperioden og
  • betaling af for lidt betalt skat for indkomstår forud for dødsåret.

Se DBSL (dødsboskatteloven) § 87, stk. 3x,x og afsnit C.E.1.4 Skattestyrelsens sagsbehandlingsregler vedrørende dødsboer om sagsbehandlingsregler vedrørende dødsboer og Skattestyrelsens krav om yderligere skat for tidligere indkomstår.

Undtagelse

Skattestyrelsen kan ikke kræve afsluttende skatteansættelse vedrørende indkomst, som afdøde tidligere har valgt beskattet efter KSL (kildeskatteloven) §§ 48 E og 48 F. Skat vedrørende sådan indkomst bliver endelig ved den skattepligtiges død. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 4.

Se også

Se xogsåx afsnit C.F.6 Forskerskatteordningen om den særlig skatteordningen for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere mv.

 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.