A.C.2.1.2.1.6.1 Fysiske personer
Indhold
Dette afsnit omhandler fristerne for indgivelse af oplysninger for fysiske personer.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov
- Fysiske personer med frist 1. maj i året efter indkomstårets udløb (A.C.2.1.2.1.6.1 Fysiske personer.1)
- Fysiske personer med frist 1. juli i året efter indkomstårets udløb (A.C.2.1.2.1.6.1 Fysiske personer.2)
- Fysiske personer, som modtager et oplysningsskema efter SKL (skattekontrolloven) § 5 (A.C.2.1.2.1.6.1 Fysiske personer.3)
Regel
Fysiske personer, der modtager en årsopgørelse efter regler udstedt i medfør af SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1, skal give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2 senest den 1. maj i året efter indkomstårets udløb, jf. dog stk. 2.
Følgende personer skal senest den 1. juli i året efter indkomstårets udløb give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2:
- Personer, som modtager en årsopgørelse, men som ifølge lovgivningen forudsættes at indgive et oplysningsskema, jf. § SKL (skattekontrolloven) 8, stk. 1, nr. 2.
- Personer, som modtager en servicemeddelelse, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 2.
- Personer, som giver Skatteforvaltningen meddelelse som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 3.
Se SKL (skattekontrolloven) § 10.
Fysiske personer, som er omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 5, skal give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i § 2 senest den 1. juli i året efter indkomstårets udløb.
Se SKL (skattekontrolloven) § 11.
SKL (skattekontrolloven) §§ 10 og 11 er begge videreførelser fra den tidligere SKL (skattekontrolloven). Se nærmere nedenfor.
Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov
Tidligere SKL (skattekontrolloven) |
Gældende SKL (skattekontrolloven) |
Indholdet af ændringer |
§ 4, stk. 1 |
§ 10, stk. 1 |
Efter bestemmelsen skal fysiske personer, der modtager en årsopgørelse efter regler udstedt i medfør af § 8, stk. 1, give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i § 2 senest den 1. maj i året efter indkomstårets udløb, jf. dog stk. 2. Bestemmelsen går ud på at videreføre den gældende skattekontrollovs § 4, stk. 1, med den ændring som afskaffelsen af selvangivelsesbegrebet og ændret paragrafnummerering giver anledning til. Som følge af opdelingen af den gældende bestemmelse i særskilte bestemmelser, er det i bestemmelsen efter "1. maj" tilføjet "i året efter indkomstårets udløb". |
§ 4, stk. 1, nr. 1 |
§ 10, stk. 2, nr. 1 |
Det følger af bestemmelsen at oplysningsfristen er den 1. juli for personer, som modtager en årsopgørelse, men som ifølge lovgivningen forudsættes at indgive et oplysningsskema, jf. § 8, stk. 1, nr. 2. Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende skattekontrollovs § 4, stk. 1, nr. 1, med de ændringer som afskaffelsen af selvangivelsesbegrebet giver anledning til. |
§ 4, stk. 1, nr. 1, 1. pkt. |
§ 10, stk. 2, nr. 2 |
Det følger af bestemmelsen at oplysningsfristen er den 1. juli for personer, som modtager en servicemeddelelse, jf. § 8, stk. 2. |
§ 4, stk. 1, nr. 2 |
§ 10, stk. 2, nr. 3 |
Efter bestemmelsen skal personer, som giver Skatteforvaltningen meddelelse som nævnt i § 8, stk. 3, give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i § 2 senest den 1. juli i året efter indkomstårets udløb. Bestemmelsen er en omskrivning og videreførelse af indholdet af den gældende skattekontrollovs § 4, stk. 1, nr. 2. |
§ 4, stk. 1, 1. pkt. |
§ 11 |
Efter bestemmelsen skal fysiske personer, som er omfattet af § 5, give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i § 2 senest den 1. juli i året efter indkomstårets udløb. Bestemmelsen er en omskrivning og videreførelse af indholdet af den gældende skattekontrollovs § 4, stk. 1, 1. pkt. Dog er reglen om, at fysiske personer, som er samlevende med en ægtefælle, som modtager en selvangivelse, udskilt til en særskilt bestemmelse, jf. bestemmelsen i § 10, stk. 2, nr. 2, idet disse personer modtager en servicemeddelelse. |
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil