D.A.16.2.1.2 Lovgrundlag
- Lovgrundlaget for de to ordninger findes i Direktiv 2008/8/EF, artikel 5, Forordning Nr. 904/2010, Artiklerne 43-47, Gennemførelsesforordning Nr. 815/2012 og Gennemførelsesforordning Nr. 967/2012.
Forordning Nr. 904/2010, Artiklerne 43-47, og Gennemførelsesforordning Nr. 815/2012 har til formål at regulere samarbejdet mellem EU-landene i forbindelse med ordningerne. Enkelte af bestemmelserne i Gennemførelsesforordning Nr. 815/2012 er medtaget i momsbekendtgørelsen for at sikre konsistens mellem virksomhedernes forpligtelser overfor Skatteforvaltningen og Skatteforvaltningens forpligtelser overfor de øvrige EU-landes afgiftsmyndigheder (udveksling af oplysninger om registreringsforhold og indholdet i momsangivelser).
Bestemmelserne i Direktiv 2008/8/EF, artikel 5, om ordningerne er gennemført i dansk ret ved ML §§ 66-66k, som indsat i loven ved lov nr. 554 af 2. juni 2014, og i momsbekendtgørelsens §§ 112-115.
Gennemførelsesforordning (EU) nr. 967/2012 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 indeholder en række bestemmelser vedrørende særordningerne. Disse bestemmelser er direkte anvendelige og skal ikke gennemføres i national lovgivning. Dog er enkelte af bestemmelserne af praktiske årsager gengivet i momsloven, uden at det berører forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
• Rådets direktiv (EU) 2017/2455
• Rådets forordning (EU) 2017/2454
• Rådets gennemførelsesforordning (EU) 2017/2459
Herudover er der indført forenklede regler om fakturering, idet reglerne i leverandørens identifikationsland vil være gældende i stedet for forbrugermedlemsstatens regler (dvs. kundens land).
Endeligt er det nu muligt for en virksomhed, der ikke er etableret i EU, men som har momsregistrering i EU (f.eks. til lejlighedsvise transaktioner) kan gøre brug af Ikke-EU-ordningen (dvs. ordningen for afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i EU).
De ændrede bestemmelser er gennemført i dansk ret ved § 5 i lov nr. 1726 af 27. december 2018.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil