Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-1
<< >>

C.D.6.1.10 Oplysningsskema, hæftelse mv.

Indhold

Dette afsnit beskriver reglerne om oplysningsskema, hæftelse mv. i forbindelse med skattefri spaltning.

Afsnittet indeholder:

  • Lovgrundlag
  • Oplysningsskema
  • Hæftelse
  • Krav mod skattemyndighederne.

Lovgrundlag

Reglerne i FUL (fusionsskatteloven) § 7, stk. 2, anvendes ikke ved spaltning. I stedet indeholder FUL (fusionsskatteloven) § 15 b, stk. 3, regler om afgivelse af oplysninger, hæftelse for skattekrav mv.

Selvangivelse

Ophører det indskydende selskab i forbindelse med spaltningen, skal de modtagende selskaber afgive oplysninger for det indskydende selskab for tiden fra udløbet af sidste sædvanlige indkomstår og indtil spaltningsdatoen. Se FUL (fusionsskatteloven) § 15 b, stk. 3, 1. pkt.

Ophører det indskydende selskab ikke i forbindelse med spaltningen, er det stadig det indskydende selskab, der skal afgive oplysninger.

Selskabsdeltagerne i det indskydende selskab skal sende en opgørelse af anskaffelsessummen for aktierne i det eller de modtagende selskaber, når de giver oplysninger for det indkomstår, hvori spaltning sker. Se FUL (fusionsskatteloven) § 15 b, stk. 6. Opgørelsen skal ske efter FUL (fusionsskatteloven) § 15 b, stk. 4. Skattestyrelsen foretager en ansættelse af anskaffelsessummen.

Hæftelse

Det eller de modtagende selskaber hæfter solidarisk for eventuelle skattekrav og for ethvert bødeansvar, der efter skattelovgivningens bestemmelser vil kunne rettes mod det indskydende selskab. Se FUL (fusionsskatteloven) § 15 b, stk. 3, 2. pkt. Dette gælder det indskydende selskabs tidligere indkomstår og det indkomstår, hvori spaltningen bliver foretaget.

Krav mod skattemyndighederne

Ophører det indskydende selskab, indtræder de modtagende selskaber i de krav efter selskabsskatteloven, som det indskydende selskab måtte have mod skattemyndighederne. Se FUL (fusionsskatteloven) § 15 b, stk. 3, 3. pkt. Det kan være krav på tillæg, godtgørelse og overskydende skat. Se SEL (selskabsskatteloven) § 29 B, stk. 5 og 6. Dette gælder ligeledes for både det indskydende selskabs sidste indkomstår og for tidligere indkomstår.                  

Ophører det indskydende selskab ikke ved spaltningen, indtræder det eller de modtagende selskaber ikke i krav på tillæg, godtgørelse og overskydende skat. 

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv. 

Skemaet viser relevante afgørelser på området: 

Afgørelse

 

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Skatterådet og andre

 SKM2011.546.SR

Selvangivelsesfrist. Fristen for indsendelse af selvangivelse for det opløste selskab udløb senest 6 måneder efter udløbet af indkomståret. Se SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 2. Fristen skulle regnes fra det tidspunkt, hvor det indskydende selskabs almindelige indkomstår ville være afsluttet, hvis spaltningen ikke var gennemført. Hvis det indskydende selskabs indkomstår forlænges efter FUL § 7, stk. 1, sidste pkt., regnes fristen på 6 måneder fra den dato, som indkomståret er forlænget til. 

 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.