D.B.3.3 På hvilket tidspunkt skal virksomheden oplyse ændringer i sine registreringsforhold, herunder virksomhedsophør? LAL § 3, stk. 2, 2. pkt.
Indhold
Dette afsnit handler om, hvornår en virksomhed skal anmelde ændringer i dens registreringsforhold. Se LAL (lønsumsafgiftsloven) § 3, stk. 2, 2. pkt.
Afsnittet indeholder:
- Lovgrundlag
- Regel.
Lovgrundlag
LAL (lønsumsafgiftsloven) § 3 stk. 2, 2. pkt. har følgende ordlyd:
"Ændringer i registreringsforholdene skal anmeldes senest 8 dage efter, at ændringerne er sket."
Lønsumsafgiftsbekendtgørelsens § 2, stk. 3 har følgende ordlyd:
"Ændringer, der indebærer, at en virksomheds afregningsform ændres, skal anmeldes overfor told- og skatteforvaltningen senest 8 dage efter, at ændringen er sket."
Regel
Hvis registreringsoplysningerne ændres, skal virksomheden senest 8 dage efter ændringen er sket give besked herom. Se LAL (lønsumsafgiftsloven) § 3, stk. 2, 2. pkt.
Ændringer skal også anmeldes inden 8 dage, selvom de ikke medfører en ændring af afregningsformen.
Virksomhedsophør anses også for en ændring i registreringsforholdene. Se afsnit D.B.2.1 Hvornår skal virksomheden betale lønsumsafgift? om lønsumsafgiftspligt i virksomhedens afviklingsperiode.
Andre eksempler på ændring af registreringsforholdene kan fx være:
- ændret adresse
- ændrede ejerforhold
- forhold, der medfører en ændring af den metode, som virksomheden er omfattet af mv.
Se også
- afsnit D.B.3.2 På hvilket tidspunkt skal virksomheden registreres for lønsumsafgift? LAL § 3, stk. 2, 1. pkt. om tidspunktet for registreringspligtens indtræden
- afsnit D.B.3.3 På hvilket tidspunkt skal virksomheden oplyse ændringer i sine registreringsforhold, herunder virksomhedsophør? LAL § 3, stk. 2, 2. pkt. om bagatelgrænse for registreringspligt.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil