C.A.10.2.6.1.1 Hvad er en aldersforsikring eller aldersopsparing?
Aldersforsikring og aldersopsparing er indført ved lov nr. 922 af 18. september 2012 med virkning fra og med indkomståret 2013.
En aldersforsikring eller aldersopsparing omfattet af henholdsvis PBL § 10 A og § 12 A er ligesom de hidtidige kapitalpensionsordninger en pensionsordning, der giver pensionsopspareren ret til at få udbetalt et engangsbeløb (sumudbetaling) i tidsrummet fra pensionsopspareren når sin pensionsudbetalingsalder og indtil 20 år efter, at han eller hun har nået sin pensionsudbetalingsalder.
Se PBL (pensionsbeskatningsloven) § 1 a og afsnit C.A.10.2.1.1.2.1 Krav til en livsvarig alderspension om pensionsudbetalingsalderen.
Se også lov nr. 1682 af 26. december 2017, § 1, nr. 4, der med virkning fra 1. januar 2018 forlænger forfaldstidspunktet for seneste udbetaling med 5 år, dvs. fra 15 år til 20 år efter forsikredes pensionsudbetalingsalder.
Med virkning fra 1. januar 2018 kan pensionsopspareren desuden vælge at få udbetalt
- en aldersforsikringer i lige store løbende ydelser eller lige store rater, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 10 A, stk. 2 og 3.
- en aldersopsparing i rater, fastlagt efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 11 A, stk. 1-3, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 12 A, stk. 2.
Se lov nr. 1682 af 26. december 2017, § 1, nr. 5 og 7.
Se afsnit C.A.10.2.6.1.2 om aldersforsikringer og afsnit C.A.10.2.6.1.3 Aldersopsparing (skattekoder 33 og 44) om aldersopsparinger.
Aldersforsikringer og -opsparinger er imidlertid kapitalpensionsordninger, hvor der
- ikke er fradrags- eller bortseelsesret for indbetalinger, og
- ikke skal betales indkomstskat eller afgift af udbetalinger.
Herved adskiller de sig fra de hidtidige kapitalpensionsordninger, der er omfattet af PBL (pensionsbeskatningsloven) § 10 eller § 12, og hvor indbetalingerne har været fradrags- eller bortseelsesberettigede til og med indkomståret 2012. Desuden er loftet for de årlige indbetalinger til aldersforsikring og - opsparing lavere, end det har været tilfældet for de hidtidige kapitalpensionsordninger.
Der er grundlæggende alene tale om en ændret beskatningsmåde, men for at lette identifikationen af, om der er tale om en fradragsberettiget kapitalpension eller ej, benævnes en ikke fradragsberettiget kapitalpension
- "aldersforsikring", når ordningen er oprettet i livsforsikringsselskaber mv. og
- "aldersopsparing", når ordningen er oprettet i pengeinstitutter.
Afkastet af aldersforsikring og -opsparing beskattes efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) med 15,3 pct., ligesom tilfældet er for afkastet af de hidtidige kapitalpensionsordninger.
Pensionsopspareren har mulighed for at få udbetalt aldersforsikringen eller -opsparingen på et tidligere tidspunkt, hvis han eller hun
- varigt får nedsat sin funktionsevne (arbejdsevne), se afsnit C.A.10.2.6.4.3 Udbetaling ved varigt nedsat funktionsevne (erhvervsevne, arbejdsevne)
- bliver ramt af en livstruende sygdom, se afsnit C.A.10.2.6.4.5 Udbetaling ved livstruende sygdom
- dør, se afsnit C.A.10.2.6.4.6 Udbetaling ved dødsfald
- får udbetaling fra ordningen i utide, se afsnit C.A.10.2.6.4.7 Udbetaling ved ophævelse i utide
Pensionsopspareren kan oprette flere af disse ordninger.
Som det fremgår, kan ordningerne enten oprettes som en
- forsikringsordning (aldersforsikring), jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 10 A (se afsnit C.A.10.2.6.1.2 Aldersforsikringer (skattekoder 33 og 44)), eller som en
- kapitalopsparing (aldersopsparing), jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 12 A (se afsnit C.A.10.2.6.1.3 Aldersopsparing (skattekoder 33 og 44)).
En ordning kan enten oprettes som en privattegnet ordning (skattekode 33) eller som en arbejdsgiveradministreret ordning i et ansættelsesforhold (skattekode 44).
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil