A.C.2.1.2.1.6.1.3 Fysiske personer, som modtager et oplysningsskema efter SKL § 5
Fysiske personer, der er omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 5, skal give Skatteforvaltningen oplysninger, som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2 senest den 1. juli i året efter indkomstårets udløb.
Se SKL (skattekontrolloven) § 11.
Det fremgår af afsnit A.C.2.1.2.1.4 Skattepligtige, som modtager et oplysningsskema, hvilke fysiske personer, der er omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 5.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1535 af 19. december 2017, at bestemmelsen er en omskrivning og videreførelse af indholdet af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 1, 1. pkt.
Dog er reglen om, at fysiske personer, som er samlevende med en ægtefælle, som modtager en selvangivelse, udskilt til en særskilt bestemmelse, jf. SKL (skattekontrolloven) § 10, stk. 2, nr. 2, idet disse personer modtager en servicemeddelelse.
Oplysningerne kan eller skal afgives i TastSelv afhængig af, om den skattepligtige ifølge lovgivningen har pligt til at afgive oplysningerne digitalt. Påhviler der ikke den skattepligtige pligt til at afgive oplysningerne digitalt, kan oplysningerne også afgives på anden måde. Se afsnit A.C.2.1.2.1.4 Skattepligtige, som modtager et oplysningsskema omkring SKL (skattekontrolloven) § 5.
Se nærmere om fristen for indsendelse af oplysninger, der er præciseret i SKL (skattekontrolloven) § 13, under afsnit A.C.2.1.2.1.6.3 Generelle regler om frister.
Har den skattepligtige ændringer til den årsopgørelse, som dannes på baggrund af de afgivne oplysninger efter udløbet af oplysningsfristen, vil genoptagelse af ansættelsen kunne ske efter de almindelige regler i SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 26 eller 27.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil