A.C.2.1.2.1.6.1.2 Fysiske personer med frist 1. juli i året efter indkomstårets udløb
Fristen for indsendelse af oplysninger er dog den 1. juli i året efter indkomstårets udløb for følgende personer
- Personer, som modtager en årsopgørelse, men som ifølge lovgivningen forudsættes at indgive et oplysningsskema, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1, nr. 2,
- Personer, som modtager en servicemeddelelse, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 2.
- Personer, som giver Skatteforvaltningen meddelelse som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 3.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1535 af 19. december 2017, at bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 1 med de ændringer, afskaffelsen af selvangivelsesbegrebet giver anledning til.
Ad 1 - Personer, som modtager en årsopgørelse, men som ifølge lovgivningen forudsættes at indgive et oplysningsskema, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1, nr. 2.
Ifølge forarbejderne til lov nr. 1535 af 19. december 2017 er der navnlig tale om skattepligtige personer med erhvervsvirksomhed, hvor lovgivningen eksempelvis forudsætter, at den skattepligtige foretager afskrivninger, anvender virksomhedsordningen mv., dvs. har skattemæssige forhold, som nødvendiggør oplysninger fra den skattepligtige for, at Skatteforvaltningen kan foretage en korrekt og fyldestgørende skatteansættelse af den skattepligtige.
Se SKL (skattekontrolloven) § 10, stk. 2, nr. 1.
Det fremgår af afsnit A.C.2.1.2.1.5.2 Selvstændigt erhvervsdrivende, der modtager en årsopgørelse i stedet for en selvangivelse, hvilke personer, der modtager en årsopgørelse i medfør af SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1, nr. 2, og dermed har frist 1. juli efter indkomstårets udløb med at indgive oplysningerne i SKL (skattekontrolloven) § 2.
For disse personer er fristen for indsendelse af oplysninger den 1. juli i året efter indkomstårets udløb.
Har den skattepligtige ændringer til årsopgørelsen efter udløbet af oplysningsfristen, vil genoptagelse kunne ske efter de almindelige regler i SFL (skatteforvaltningsloven) § 26 og 27.
Ad 2 - Personer, som modtager en servicemeddelelse, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 2.
En servicemeddelelse indeholder oplysninger som er indberettet til til brug for årsopgørelsen.
Man modtager en servicemeddelelse, hvis man er en skattepligtig, som er omfattet af regler udstedt i medfør af stk. 1, og er samlevende med en ægtefælle, jf. KSL (kildeskatteloven) § 4, der skal give oplysningerne som nævnt i § 2 efter § 5.
Se SKL (skattekontrolloven) § 10, stk. 2, nr. 2.
Se nærmere vedr. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 2 i afsnit A.C.2.1.2.1.5.3 Ægtefæller vedr. ægtefæller.
For disse personer er fristen for indsendelse af oplysninger den 1. juli i året efter indkomstårets udløb.
Har den skattepligtige ændringer til årsopgørelsen efter udløbet af oplysningsfristen, vil genoptagelse kunne ske efter de almindelige regler i SFL (skatteforvaltningsloven) § 26 og 27.
Ad 3 - Personer, som giver Skatteforvaltningen meddelelse som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 3.
En skattepligtig,
-
som er omfattet af regler udstedt i medfør af SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1, (dvs. omfattet af BEK nr. 1302 af 14. november 2018 om fysiske personers modtagelse af en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema § 1, stk. 1.
eller
-
som er omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 2,
kan senest den 1. maj i året efter indkomståret meddele Skatteforvaltningen, at den pågældende for dette indkomstår giver oplysningerne som nævnt i § 2 efter § 5.
Se SKL (skattekontrolloven) § 10, stk. 2, nr. 3.
For disse personer er fristen for indsendelse af oplysninger den 1. juli i året efter indkomstårets udløb.
Har den skattepligtige ændringer til årsopgørelsen efter udløbet af oplysningsfristen, vil genoptagelse kunne ske efter de almindelige regler i SFL (skatteforvaltningsloven) § 26 og 27.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil