A.B.1.2.9.5.2 Den relevante skatteyder
Den relevante skatteyder er indberetningspligtig i følgende tilfælde
- Når der ikke findes en mellemmand,
- Når nogen har udøvet funktioner som en mellemmand, men ikke har en sådan tilknytning til et EU-land, at man falder ind under definitionen af begrebet "mellemmand" i direktivets forstand. Se BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 2, stk. 4, eller
- Når der findes en mellemmand, som er advokat, men har en professionel tavshedspligt. Se BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 27, stk. 1-2. I andre lande kan regler om tavshedspligt dog også gælde for andre end advokater.
Den relevante skatteyder er defineret i BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 3 og omfatter enhver person,
- for hvem en indberetningspligtig grænseoverskridende ordning stilles til rådighed med henblik på gennemførelse, eller
- som er parat til at gennemføre en indberetningspligtig grænseoverskridende ordning, eller
- som har gennemført det første skridt i en sådan ordning.
Begrebet "person" er defineret i BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 11. Det fremgår heraf, at begrebet dækker over
- en fysisk person,
- en juridisk person,
- en sammenslutning af personer, der kan udføre retshandler, men som ikke har status som juridisk person, eller
- ethvert andet retligt arrangement uanset art og form, med eller uden status som juridisk person, der ejer eller forvalter aktiver, herunder indkomst afledt deraf, der skal svares skat af.
Når begrebet person indgår i definitionerne af mellemmænd og relevante skatteydere i DAC6, skal det således forstås i denne brede forstand.
Hvis der er mere end én relevant skatteyder i ordningen, så påhviler indberetningspligten den skatteyder, som forvalter gennemførelsen af ordningen, eller - hvis der findes en mellemmand, som er undtaget fra indberetningspligt - den skatteyder, der indgik ordningen med mellemmanden. Se BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 9.
Den relevante skatteyder er dog kun fritaget fra at skulle indberette oplysninger i det omfang, denne kan dokumentere, at de oplysninger, der skal indberettes, allerede er indberettet af en anden relevant skatteyder. Se BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 9, stk. 2.
I tilfælde, hvor der er tale om betalinger fra en skatteyder til en anden skatteyder, fx ordninger omfattet af kendetegnene i kategori C eller E, kan indberetningspligten derfor påhvile begge skatteydere, uanset hvem der har den umiddelbare skattefordel af ordningen. Som udgangspunkt påhviler indberetningspligten den skatteyder, der forvalter gennemførelsen af ordningen, men den anden skatteyder er kun fritaget fra indberetning, hvis denne kan dokumentere, at de indberetningspligtige oplysninger allerede er indberettet af den førstnævnte skatteyder.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil