A.B.1.2.9.5.1 Overblik
Indberetningspligten påhviler som udgangspunkt både den eller de relevante skatteydere og en eller flere såkaldte "mellemmænd". Se BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 1. I visse tilfælde kan indberetningspligten bortfalde, hvis en anden mellemmand eller skatteyder har foretaget indberetningen.
Indberetningspligten afhænger ikke af, hvem der har skattefordelen ved ordningen, eller i hvilket land skattefordelen indtræder.
Hvem, der skal indberette, afhænger af flere faktorer, fx:
- Er der en eller flere mellemmænd knyttet til Danmark eller et andet EU-land?
- Er der mere end én relevant skatteyder?
- Er en mellemmand advokat, som påberåber sig tavshedspligt?
I skemaet nedenfor ses, hvornår indberetningspligten påhviler skatteyderen hhv. mellemmanden afhængig af, hvilke af faktorerne, der er opfyldt:
Skatteyder (A) | Mellemmand i EU | Mellemmand uden for EU (D) | Hvem skal indberette?
| |
Påberåber sig tavshedspligt (B) | Påberåber sig ikke tavshedspligt (C) | |||
X | - | - | - | Skatteyder (A) |
X | X | - | - | Skatteyder (A)* |
X | - | X | - | Mellemmand (C) |
X | - | - | X | Skatteyder (A) |
X | X | X | - | Mellemmand (C)** |
X | X | - | X | Skatteyder (A)* |
X | - | X | X | Mellemmand (C) |
X | X | X | X | Mellemmand (C)** |
* Hvis skatteyderen ikke dokumenterer over for mellemmanden, at indberetningen er foretaget inden for fristen, er mellemmanden (B) forpligtet til at indberette
** Mellemmanden (B) skal notificere den anden mellemmand (C) om at indberetningsforpligtelsen er overgået til denne. Ellers påhviler forpligtelsen til at indberette mellemmanden (B)
Vurderingen af, hvem der er forpligtet til at foretage indberetningen, kan illustreres grafisk som følger: (Se stort billede)
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil