G.A.3.4.2.9.3 RIMs kompetence
Indhold
Dette afsnit beskriver RIMs kompetence i forbindelse med en rekonstruktion.
Afsnittet indeholder:
- Deltagelse i skifteretsmøder
- Inddrivelse og restanceforebyggelse ved en rekonstruktion
- Betingelser for tiltrædelse af et rekonstruktionsforslag
- Ingen klageadgang
Deltagelse i skifteretsmøder
RIM bør i deltage i det af skifteretten berammede møde, hvor rekonstruktionsforslaget behandles, og hvor afstemning finder sted. Se KL § 13.
Hvis RIM på dette møde bliver bekendt med forhold, der bør medføre, at rekonstruktionsforslaget efter KL § 13 e, stk. 3 og 5, ikke stadfæstes, skal RIM om fornødent gøre indsigelse mod stadfæstelsen. RIM skal også tilkendegive sin stilling til eventuelle forslag om anlæggelse af omstødelsessager eller salg af retten til at gøre omstødelse gældende.
Hvis RIM ikke kan tiltræde rekonstruktionsforslaget, fx som følge af omstændighederne omkring skyldens opståen, eller fordi der er mistanke om, at skyldneren har bragt aktiver i ly for fordringshaverne, bør det overvejes at medbringe eget materiale til forelæggelse for skifteretten, fx udskrifter fra egne systemer. Man skal dog være opmærksom på tavshedspligten efter FVL § 27 og SFL (skatteforvaltningsloven) § 17.
RIM kan dog undlade at møde, hvis man efter en gennemgang af et fremsendt rekonstruktionsforslag kan tiltræde forslaget og inden mødet skriftligt har underrettet rekonstruktøren om dette. Den skriftlige tiltrædelse skal indeholde en fuldmagt til skyldnerens advokat eller de udpegede tillidsmænd til, at de på RIMs vegne kan stemme for rekonstruktionsforslaget.
RIM kan også undlade at deltage i mødet i skifteretten, hvis man forinden mødet i skifteretten skriftligt har underrettet rekonstruktøren om, at man ikke kan stemme for akkordforslaget.
Hvis skifteretten vil stadfæste et rekonstruktionsforslag, som RIM ikke har kunnet tiltræde, bør skifteretten, hvis det skønnes nødvendigt, anmodes om at beskikke et tilsyn efter KL § 13 e, stk. 6.
Inddrivelse og restanceforebyggelse ved en rekonstruktion
Selv om en virksomhed er under rekonstruktionsbehandling, skal det vurderes, om virksomhedens afregningsperiode for moms bør forkortes. Se ML (momsloven) § 62, stk. 1. Det samme gælder for lønsumsafgift. Se LAL (lønsumsafgiftsloven) § 10, stk. 1, litra d. For visse punktafgifter, fx spiritusafgift, kan det også komme på tale at forkorte afgiftsperioden og betalingsfristen, ligesom en eventuel toldkredit vil skulle inddrages. Se TDL § 33, stk. 2, 1. pkt.
Modregning kan ske med forfaldne krav, hvis betingelserne i KL § 42, stk. 1 og 2, er opfyldt. Se KL § 12 g. Derimod kan der ikke foretages udlæg under rekonstruktionsbehandlingen. Se KL § 12 c, stk. 1. Der kan derimod foretages lønindeholdelse, hvis skyldneren modtager A-indkomst, der kan gøres til genstand for lønindeholdelse efter Gældsinddrivelseslovens § 10.
Endelig skal RIM være opmærksom på, at der kan ske inddrivelse hos kautionister og andre, der hæfter for skylden. Se KL § 14, stk. 3.
Betingelser for tiltrædelse af et rekonstruktionsforslag
RIM kan, uanset størrelsen af sit krav, tiltræde et rekonstruktionsforslag, når
- forslaget er udarbejdet i nøje overensstemmelse med de regler, der angives i konkurslovens afsnit I A
- der ikke foreligger strafbare eller omstødelige dispositioner
- de oplysninger, som RIM kræver ud over dem, der foreskrives i konkursloven, foreligger, og
- forslaget opfylder konkurslovens regler og i øvrigt efter RIMs skøn er rimeligt og hensigtsmæssigt i alle relationer, også når der henses til statskassens interesser.
Specielt for likvidationsakkorder gælder det yderligere, at
- likvidationsakkordforslag for aktie- og anpartsselskaber, erhvervsdrivende fonde og forsikringsselskaber skal indeholde en bestemmelse om, at selskabet mv. skal afmeldes fra Erhvervsstyrelsen
- likvidationsakkordforslag for virksomheder med personlig og direkte hæftelse skal også opfylde betingelserne i eftergivelses- og henstandsreglerne.
Hvis det kan konstateres, at der foreligger omstødelige forhold, bør RIM i reglen betinge en eventuel tiltrædelse af rekonstruktionsforslaget af, at disse frivilligt frafaldes.
Det er i alle tilfælde en konkret vurdering, om et fremsat rekonstruktionsforslag bør tiltrædes af RIM.
Ingen klageadgang
RIMs beslutning om enten at tiltræde eller afvise rekonstruktionsforslaget er udtryk for faktisk forvaltningsvirksomhed, hvorfor beslutningen ikke er undergivet en administrativ klageadgang efter skatteforvaltningslovens regler.
Se mere om faktisk forvaltningsvirksomhed i G.A.2.2.4 Sondringen mellem afgørelse og faktisk forvaltningsvirksomhed Sondringen mellem afgørelse og faktisk forvaltningsvirksomhed.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil