Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-1
<< >>

F.A.33.9 Rettelser i fortoldningsangivelsen

Indhold

Dette afsnit beskriver de regler, der skal følges, når der skal rettes i en allerede antaget fortoldningsangivelse. Der skelnes mellem tre former - korrektion, regulering og øvrige rettelser.

Afsnittet indeholder:

  • Rettelser i fortoldningsangivelsen
  • Korrektion
  • Øvrige rettelser.

Rettelser i fortoldningsangivelsen

Når der skal rettes i en allerede antaget fortoldningsangivelse, skelnes der mellem:

  • Korrektion
  • Øvrige rettelser.

Korrektion

Korrektioner omfatter udelukkende de tilfælde, hvor varemodtageren ikke har kunnet fremlægge tilfredsstillende faktura eller præferencedokumentation i forbindelse med fortoldning af varerne. Se afsnit F.A.33.7 Dokumentation ved angivelse af varer Dokumentation ved indførsel af varer under afsnit om værdidokumentation. 

Se reglerne i GB artikel 254-259.

Tidsfrister

Tidsfristen for ekspeditioner med manglende værdidokumentation er 1 måned. Fristen kan efter anmodning i særlige tilfælde forlænges med yderligere 3 måneder. Tidsfristen regnes fra satsdatoen, jf. TBEK § 41, stk.1.

Tidsfristen for ekspeditioner med manglende præferencedokumentation er 1 måned. Fristen kan efter anmodning inden fristens udløb forlænges med yderligere 3 måneder. Tidsfristen regnes fra satsdatoen.

Når dokumentationen foreligger, eller senest når tidsfristen udløber, skal fortoldningen korrigeres. Hvis virksomheden ikke har foretaget en korrektion, inden tidsfristen udløber, ændrer toldsystemet automatisk det betalte depositum til tarifmæssig told.

Hvordan foretages korrektion?

Korrektionen kan, bortset fra kontingentekspeditioner, inden for tidsfristen foretages elektronisk uden SKATs medvirken.

For at få korrektionen medtaget i månedens afregning (importspecifikation), skal den være indsat i importsystemet senest den næstsidste hverdag i måneden. I denne sammenhæng anses den 31. december ikke som en hverdag. Hvis korrektionen afgives på en rettelsesangivelse på papir, skal denne indgives til SKAT, inden tidsfristens udløb. Se om rettelsesangivelsen og se blanketten på www.skat.dk.

Kan dokumentationen først fremlægges efter tidsfristen, kan korrektion kun foretages ved at indsende rettelsesangivelse eller anden skriftlig ansøgning, jf. § 41, stk. 5 i TBEK.

Kommer værdidokumentation for toldpligtige varer efter fristens udløb, kan rettelse undlades, hvis forskellen mellem det beregnede depositum og det korrekte toldbeløb er mindre end 75 kr. pr. angivelse. For toldfri eller toldfritagne varer kan rettelse undlades, hvis afvigelsen mellem den anvendte og den korrekte værdi er mindre end 1.000 kr. pr. varekode.

Der kan kun opnås præference- eller kontingenttoldbehandling, hvis tolden ikke er genindført den dag, hvor SKAT modtager ansøgningen, jf. TBEK § 41, stk. 4.

Øvrige rettelser

Bemærk:

Der er med EUTK sket væsentlige ændringer i forhold til ændring af en toldangivelse efter varernes frigivelse. Se afsnit F.A.16.1.6.3 Ændring af en toldangivelse Ændring af en toldangivelse. Afsnittet erstatter nedenstående tekst.

SKAT kan foretage revision af en angivelse, efter at varerne er frigivet, enten som følge af en efterkontrol eller som følge af en anmodning fra virksomheden, typisk i form af en rettelsesangivelse, jf. artikel 78 i TK.

Det betyder i praksis, at angivelsen rettes som følge af den/de konstaterede fejl, men også at angivelsen som helhed skal revideres, eller at der i modsat fald skal gives besked til virksomheden om, at det udelukkende er den anmodede fejl, der er taget stilling til.

En revision sker ofte i sammenhæng med en anmodning om toldgodtgørelse eller - fritagelse, jf. afsnit F.A.13 Godtgørelse og fritagelse Godtgørelse og fritagelse eller en efteropkrævning jf. TK art. 220.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.