E.A.4.2.8.2 Afgrænsning mellem kvoteomfattede og ikke-kvoteomfattede virksomheder
I reglerne om opgørelse af den afgiftspligtige mængde for affaldsvarmeafgiften og tillægsafgiften i KULAL § 5 skelnes der mellem virksomheder, som
- har tilladelse til udledning af CO2 efter CO2-kvotelovens § 12
- ikke har tilladelse til udledning af CO2.
Lov nr. 1095 af 28. november 2012 om CO2-kvoter erstatter den hidtidige lov om CO2-kvoter (lovbekendtgørelse nr. 1222 af 15. oktober 2010). Ændringen tilpasser lovgivningen for tredje kvotehandelsperiode, der løber fra 2013 til 2020, og efterfølgende 8-års-handelsperioder. Ændringen gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/29/EF af 23. april 2009 om ændring af direktiv 2003/87/EF med henblik på at forbedre og udvide ordningen for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet (herefter ændringsdirektivet) i dansk ret. Eftersom ændringsdirektivet nødvendiggør omfattende ændringer i den gældende lov om CO2-kvoter, er ændringen gennemført ved en ny hovedlov, som er lov nr. 1095 af 28. november 2012 om CO2-kvoter.
CO2-kvotelovens anvendelsesområde fremgår af lovens kapitel 2, og hvilke produktionsenheder, som er omfattet, fremgår af §§ 8 - 10. En produktionsenhed skal have tilladelse til udledning af CO2 efter lovens § 12.
Fra 1. januar 2013 omfattes affaldsforbrændingsanlæg med en samlet nominel indfyret termisk effekt på mere end 20 MW af lov om CO2-kvoter.
Dette indebærer, at hovedparten af affaldsforbrændingsanlæggene fra 1. januar 2013 er overgået til at blive CO2-kvoteomfattet. Anlæg til forbrænding af farligt affald og anlæg, som udelukkende har til formål at forbrænde kommunalt affald, omfattes ikke.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil