E.A.4.2.8.1 Generelt om opgørelse af den afgiftspligtige mængde for tillægsafgiften
Indhold
Dette afsnit beskriver de generelle regler med videre om opgørelse af den afgiftspligtige mængde for tillægsafgiften.
Afsnittet indeholder:
- Generelle regler om opgørelse af den afgiftspligtige mængde
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKM-meddelelser mv.
Generelle regler om opgørelse af den afgiftspligtige mængde
Der gælder forskellige regler for henholdsvis affaldsvarmeafgiften og for tillægsafgiften. Reglerne for opgørelse af den afgiftspligtige mængde fremgår af KULAL § 5.
Reglerne følger det almindelige princip i energiafgiftslovene om, at der ikke skal betales afgift af affaldsvarme/affald, der anvendes til at fremstille elektricitet.
Derudover er tillægsafgift af affald anvendt som brændsel, som momsregistrerede virksomheder anvender til procesformål, omfattet af de almindelige godtgørelsesregler i KULAL § 8 og § 8 a i det omfang afgiften er viderefaktureret til varmekunderne. Se varmeforsyningslovens § 20 og afsnit E.A.4.6 Godtgørelse af energiafgifter og CO2-afgift om godtgørelse af energiafgifter og CO2-afgift.
Hvis afgiften ikke er viderefaktureret, skal affaldsværket eller affaldsproducenterne betale afgiften. Affaldsværket eller affaldsproducenterne kan ikke få dækket tillægsafgiften ved at overvælte tillægsafgiften på varmekunderne.
Tillægsafgiften på affald til fremstilling af varme, der anvendes til procesformål, er samtidig omfattet af den nedsatte godtgørelse af energiafgifter, se bl.a. KULAL § 8 a, og afsnit E.A.6 Forsikringer om godtgørelse af energiafgifterne og CO2-afgift. Dette gælder kun for affaldsvarmeproducenterne, se KULAL § 5, stk. 12.
I reglerne om opgørelse af den afgiftspligtige mængde for tillægsafgiften tages der hensyn til, om der er tale om
- ren affaldsvarmeproduktion
- kombineret produktion, dvs. kombineret elektricitet- og varmefremstilling kun på basis af afgiftspligtigt affald
- varmeproduktion på basis af en kombination af afgiftspligtigt affald og andet brændsel, eller
- kombineret elektricitet- og varmefremstilling på basis af en kombination af afgiftspligtigt affald og andet brændsel.
Reglerne om tillægsafgiften er derudover splittet op afhængig af, om der er tale om kvoteomfattede eller ikke-kvoteomfattede virksomheder. Der er nedenfor redegjort nærmere om afgrænsningen mellem kvoteomfattede og ikke-kvoteomfattede virksomheder, der forbrænder affald.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKM-meddelelser mv.
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse |
Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Landsretsdomme | ||
SKM2019.306.VLR |
Et affaldsforbrændingsanlæg havde angivet negative affaldsvarme-, tillægs- og kuldioxidafgifter i sommermånederne, på grund af anlægget fyrede efter et særligt forbrændingsprogram i løbet af perioden. Vestre Landsret kom frem til, at der ikke er hjemmel til at angive negativ afgiftstilsvar efter afregningsreglerne i kulafgiftsloven § 12, stk. 1 og kuldioxidsafgiftslovens § 13, stk. 1, samt mængdeberegningsreglerne i kulafgiftslovens § 5, stk. 3 og kuldioxidsafgiftsloven § 5, stk. 3. Det forhold, at anlægget havde valgte den mest miljøvenlige forbrændingsprogram, ændrede ikke på resultatet. |
|
SKM2018.5.VLR |
Sagens spørgsmål var, hvorvidt H1 ved beregning af affaldsvarmeafgift, tillægsafgift og CO2-afgift skulle anses for at fyre med en kombination af afgiftspligtigt affald og gas, således at der i afgiftsmæssig henseende er tale om ét kraftvarmeanlæg, eller om selskabet ikke kunne anses for at fyre med en kombination af afgiftspligtigt affald og gas og derfor i afgiftsmæssig henseende skulle betragtes som to kraftvarmeanlæg. Landsretten tiltrådte, at kraftvarmeværket i afgiftsmæssig henseende skulle betragtes som ét anlæg, der fyrede med en kombination af afgiftspligtigt affald og gas. |
Landsrettens dom stadfæster byrettens dom. Se SKM2017.217.BR >Skattestyrelsen har sendt udkast til styresignal om konsekvenserne af dommen i ekstern høring.< |
Byretsdomme | ||
SKM2017.217.BR |
Sagen handlede om et kraftvarmeværk, der består af en affaldsfyret forbrændingsenhed og en gasturbineenhed. Den producerede damp føres via en fælles dampskinne til en dampturbine, hvor der produceres el og varme. Byretten fandt, at kraftvarmeværket i afgiftsmæssig henseende skal betragtes som et anlæg, der fyrer med en kombination af afgiftspligtigt affald og andre brændsler. |
Byrettens dom ændrer Landsskatterettens afgørelse. Se SKM2015.790.LSR Sagen blev indbragt for Vestre Landsret, som stadfæstede byrettens dom. Se SKM2018.5.VLR |
Landsskatteretskendelser | ||
SKM2017.429.LSR |
LSR stadfæstede SKATs afgørelse vedrørende negativ afgiftstilsvar. SKAT havde foretaget en efteropkrævning af affaldsvarme-, tillægs- og CO2-afgift for perioder, hvor der var fyret med biomasse, da udbetaling af negativ afgiftstilsvar ikke kunne anses for berettiget. |
Se SKM2019.306.VLR |
SKM2016.453.LSR |
LSR tog stilling til opgørelse af afgiftstilsvar vedrørende affaldsvarmeafgift og tillægsafgift for to forskellige forbrændingsanlæg. Det ene anlæg leverede damp og varmt vand til en ekstern virksomhed, der anvendte dampen og det varme vand til produktion af el og fjernvarme. En del af den leverede varme blev bortkølet, efter at den var overført til fjernvarmevandet. Den bortkølede varme kunne ikke fradrages ved opgørelsen af affaldsvarmeafgiften. Det andet affaldsforbrændingsanlæg producerede el og fjernvarme ved forbrænding af affald i affaldsovne og gas i en gaskedel. Affaldsvarmeafgiften og tillægsafgiften skulle opgøres separat for affaldsovnene. Affaldsforbrændingsenheden/-anlægget kunne ligeledes ikke anses for et varmeproducerende anlæg alene, og affaldsvarmeafgiften skulle opgøres efter § 5, stk. 3, 2. og 3. pkt. og tillægsafgiften skulle opgøres efter § 5, stk. 8, 2.-6. pkt. Ved opgørelsen af affaldsvarmeafgift og tillægsafgift skulle der ikke medregnes gas anvendt på gaskedlen. |
|
SKM2015.790.LSR |
Landsskatteretten fandt, at et kraftvarmeværk, der består af et affaldsfyret forbrændingsanlæg og et gasturbineanlæg med udstødningskedel, i afgiftsberegningsmæssig forstand skal opfattes som 2 anlæg. |
Byretten har den 24. januar 2017 ændret Landsskatterettens afgørelse. Se SKM2017.217.BR |
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil