Hvornår kan SKAT foretage et tvangsindgreb?
A.C.1.5.3 Tvangsindgreb over for mistænkte
Indhold
Dette afsnit beskriver retningslinerne for Skatteforvaltningen, når en enkeltperson eller juridisk person med rimelig grund mistænkes for at have begået en strafbar lovovertrædelse.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Undtagelse
- Retningslinier
- Retspraksis
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv
Regel
Tvangsindgreb over for en fysisk eller juridisk person, der med rimelig grund mistænkes for at have begået en strafbar lovovertrædelse, kan kun ske efter reglerne i retsplejeloven om strafferetsplejen, hvis tvangsindgrebets formål er at tilvejebringe oplysninger om det eller de forhold, mistanken vedrører. Se RSL § 9, stk. 1.
Undtagelse
Hvis tvangsindgrebet gennemføres med henblik på at tilvejebringe oplysninger til brug for behandlingen af andre spørgsmål end fastsættelse af straf, kan det ske efter RSL § 9, stk. 2.
Det betyder, at Skatteforvaltningen - uanset om der foreligger mistanke om strafbart forhold - kan gennemføre et tvangsindgreb, hvis det sker med henblik på varetagelse af SKATs "civile" opgaver. Med andre ord kan tvangsindgrebet gennemføres, hvis det har et fornuftigt forvaltningsretligt formål, >altså hvis det er et naturligt og sagligt led i sagens behandling at gennemføre indgrebet, også såfremt der ikke kunne blive tale om efterfølgende eventuelt tillige at forfølge spørgsmålet om fastsættelse af straf. At Skatteforvaltningen muligvis samtidig er opmærksom på, at oplysningerne også kan være relevante ved en eventuel senere straffesag, er i den forbindelse uden betydning<. Der er således tale om en meget væsentlig undtagelse fra bestemmelsen i RSL § 9, stk. 1.
Retningslinier
Skatteforvaltningen kan foretage et tvangsindgreb, selv om der foreligger mistanke om et strafbart forhold, hvis tvangsindgrebet - fx kontrolbesøget - gennemføres til brug for opgørelsen af et krav.
Adgang til lokaler og dokumenter (tvangsindgrebet) kan ske med politiets bistand efter SKL (skattekontrolloven) § 57, stk. 3, ML (momsloven) § 76, stk.2, og afgiftslovgivningens tilsvarende bestemmelser.
I de tilfælde, hvor der foretages tvangsindgreb, selv om der foreligger mistanke om strafbart forhold, skal bestemmelsen om undladelse af at gøre brug af oplysningspligter iagttages. Det betyder, at Skatteforvaltningen ikke må bede vedkommende om at være behjælpelig under kontrollen. Se RSL § 10.
Retspraksis
I en ikke offentliggjort Østre Landsrets dom af 29. april 2009 blev det fastslået, at SKAT ikke var afskåret fra at foretage kontrolbesøg efter RSL § 9, stk. 2, på baggrund af en anmeldelse.
SKAT havde i den konkrete sag modtaget en anmeldelse, hvorefter SKAT havde besluttet at foretage et kontrolbesøg. Det blev gjort gældende, at SKAT årligt modtager tusindvis af anmeldelser, hvor det ikke på baggrund af anmeldelsens indhold umiddelbart kan vurderes, om der er begået et strafbart forhold. I sådanne tilfælde foretager SKAT et kontrolbesøg.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse |
Afgørelsen i stikord |
Yderligere kommentarer |
SKAT-meddelelse | ||
SKM2007.91.SKAT |
Forholdet til strafferetsplejen ved tvangsindgreb. Om forståelsen af RSL § 9. |
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil