Hvornår foreligger der en rimelig grund til mistanke?
A.C.1.5.2 Rimelig grund til mistanke
Indhold
xDette afsnit beskriver, hvornår Skatteforvaltningen forud for eller i forbindelse med en tvangsindgreb, fx et kontrolbesøg, med rimelig grund kan mistænke en person for at have begået en strafbar lovovertrædelse.x
Afsnittet indeholder:
- Objektive betingelser
- Tidligere kontrolbesøg i samme virksomhed
- Anmeldelse om strafbart forhold.
Objektive betingelser
xAt der skal være rimelig grund til mistanke indebærer, at mistanken skal være baseret på fornødne konkrete, objektive oplysninger. Om dette er tilfældet beror på en samlet konkret vurdering i den enkelte situation, i overensstemmelse med de almindelige principper og retningslinjer på området.x
Det er som udgangspunkt Skatteforvaltningen, der vurderer, om der foreligger rimelig grund til mistanke.
Bemærk
En mere eller mindre erfaringsbaseret fornemmelse af, at der ofte er noget galt i konkrete virksomheder eller inden for bestemte brancher indebærer ikke, at der foreligger en mistanke efter RSL § 9.
Tidligere kontrolbesøg i samme virksomhed
Hvis Skatteforvaltningen tidligere har foretaget et kontrolbesøg hos en bestemt virksomhed, hvor der blev konstateret en strafbar overtrædelse af den pågældende lovgivning, indebærer det ikke i sig selv, at der forud for et kontrolbesøg i samme virksomhed er rimelig grund til mistanke om, at virksomheden fortsat overtræder reglerne med hensyn til de konstaterede forhold.
Anmeldelse om strafbart forhold
Hvis Skatteforvaltningen modtager en anmeldelse om forhold, som efter deres karakter kan være strafbare, kommer det an på en konkret vurdering, om der herefter foreligger en rimelig grund til mistanke om et strafbart forhold.
I vurderingen kan indgå kriterier så som anmeldelsens troværdighed, hvor konkret forholdene er angivet, og om Skatteforvaltningen eller andre myndigheder er i besiddelse af oplysninger, som giver holdepunkter for, at der foreligger et strafbart forhold.
Bemærk
En anmeldelse er ikke i sig selv grundlag nok for en mistanke.
I visse tilfælde vil Skatteforvaltningen have mistanke om, at der foreligger et strafbart forhold, men det materiale, der foreligger, er af en så generel karakter, at det er umuligt at vurdere, om der er grundlag for at iværksætte straffeprocessuelle tvangsindgreb, som fx beslaglæggelse. I sådanne tilfælde, kan Skatteforvaltningen anvende kontrolbeføjelserne for at fremskaffe oplysninger i det omfang det er nødvendigt, for at politiet kan vurdere, om der er tilstrækkeligt grundlag for at indlede en strafferetlig efterforskning.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil