Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2019-2
<< >>

D.A.4.10.2.5 Formidling og distribution af vouchere

Dette afsnit beskriver reglerne for formidling og distribution af vouchere.

Afsnittet indeholder:

  • Formidling i eget navn
  • Formidling af vouchere til ét formål i andens navn
  • Formidling af vouchere til flere formål i andens navn.

Bemærk

Vouchere, der er omfattet af voucherdefinition i de fælles EU-regler, men som er udstedt før den 1. juli 2019, er omfattet af den praksis, der er beskrevet i D.A.4.10.3 Dansk praksis (andre værdikuponer mv.). Se § 9, nr. 8, i lov nr. 1726 af 27. december 2018.

De virksomheder, der ønsker at støtte ret på de fælles EU-regler, kan dog anvende de fælles regler på vouchere udstedt den 1. januar 2019 eller senere. Se artikel 1, nr. 3, og artikel 2, stk. 1, i direktiv (EU) 2016/1065.

Formidling i eget navn

Der er ikke fastsat særlige regler om formidling af vouchere i eget navn. Formidling i eget navn af vouchere er derfor omfattet af de regler, som er beskrevet i D.A.4.10.2.4 Overdragelse og indløsning af vouchere om overdragelse og indløsning af vouchere. Det er en følge af de almindelige regler om formidling i eget navn.

De almindelige regler om formidling i eget navn

Overdragelse af en vare i henhold til en kommissionsaftale med henblik på køb eller salg anses for en levering af en vare. Se ML (momsloven) § 4, stk. 3, nr. 1, og D.A.4.2.1 Kommissionsaftaler (varer). Når en formidler af en ydelse handler i eget navn, men for en andens regning, anses formidleren selv for at have modtaget og leveret den pågældende ydelse. Se ML (momsloven) § 4, stk. 4, og D.A.4.2.3 Formidling af ydelser (eget navn).

Det følger af ML (momsloven) § 4, stk. 3, nr. 1, og § 4, stk. 4, at formidlingsvirksomheden anses for selv at foretage leverancen til aftageren af den formidlede vare eller ydelse. Samtidig anses formidlingsvirksomheden for selv at have aftaget den formidlede vare eller ydelse. Med andre ord anses formidleren for at have købt og solgt den formidlede vare eller ydelse. Se D.A.4.2.1 Kommissionsaftaler (varer) og D.A.4.2.3 Formidling af ydelser (eget navn).

Formidleren kan i forbindelse med formidling i eget navn, men for fremmed regning, derfor ikke anses for at have leveret en formidlingsydelse til den person, for hvis regning formidleren handler i forbindelse med formidlingen (formidlingskunden). Se D.A.4.2.1 Kommissionsaftaler (varer) og D.A.4.2.3 Formidling af ydelser (eget navn).

Formidling af vouchere til ét formål i andens navn

Hvis overdragelsen af en voucher til ét formål foretages af en virksomhed, der handler i en anden afgiftspligtig persons navn, vil overdragelsen blive betragtet som en levering af de varer eller ydelser, som voucheren relaterer sig til (de underliggende varer og ydelser). Se ML (momsloven) § 4 a, stk. 2, som indsat ved § 5, nr. 2, i lov nr. 1726 af 27. december 2018.

Formidleren vil med andre ord blive anset for at have formidlet salget af de underliggende varer og ydelser.

Leveringen af de underliggende varer og ydelser vil blive betragtet som foretaget af den anden afgiftspligtige person, i hvis navn formidleren har overdraget voucheren. Se ML (momsloven) § 4 a, stk. 2, som indsat ved § 5, nr. 2, i lov nr. 1726 af 27. december 2018.

Salget af de underliggende varer og ydelser vil med andre ord blive anset for foretaget af sælgeren af voucheren.

Udsteder en virksomhed således en voucher, som den indgår en aftale med en butikskæde om, at butikskæden skal videresælge i virksomhedens navn, vil momsen af dette salg skulle indbetales af virksomheden. Butikskæden vil til gengæld alene skulle beregne og betale moms af den betaling/provision, som kæden modtager fra virksomheden. Se betragtning nr. 9 og 10 i præamblen til direktiv (EU) 2016/1065.

Kan udsteder være formidler af selve voucheren

Med udsteder forstås den person, i hvis navn voucheren er udstedt. Udsteder er ansvarlig overfor kunden i relation til selve voucheren. Det vil sige, at udsteder har ansvaret for, at der er de anførte leverandører, og at voucheren kan benyttes på de anførte betingelser. Selv om udstederen ikke civilretligt er ansvarlig for selve de leverede varer og ydelser, anses udstederen rent momsretligt som den, der har leveret varerne og ydelserne og dermed også som den, der skal indbetale momsen ved overdragelse af voucheren. Se forarbejderne til lov nr. 1726 af 27. december 2018 (Svar på spørgsmål 1 - L 28 A).

Udsteder er derfor omfattet af de regler, som er beskrevet i D.A.4.10.2.4 Overdragelse og indløsning af vouchere om overdragelse og indløsning af vouchere til ét formål.

Formidling af vouchere til flere formål i andens navn

Hvis en voucher til flere formål overdrages af en anden afgiftspligtig person end den afgiftspligtige person, der foretager den afgiftspligtige transaktion i henhold til ML (momsloven) § 4 b, stk. 1, skal der betales moms af enhver levering af ydelser, der kan identificeres, såsom distributions- eller reklameydelser. Se ML (momsloven) § 4 b, stk. 2, som indsat ved § 5, nr. 2, i lov nr. 1726 af 27. december 2018.

Det vil med andre ord sige, at formidlere af vouchere til flere formål skal betale moms efter de almindelige regler af enhver levering af ydelser, der kan identificeres, såsom distributions- eller reklameydelser.

Et eksempel på dette kan være, at en butik køber en voucher til flere formål fra en udsteder til en pris under selve voucherens værdi. Forskellen mellem butikkens købspris og voucherens værdi anses i dette tilfælde for at være en momspligtig formidlingsydelse. Se forarbejderne til lov nr. 1726 af 27. december 2018 (lovforslaget, Bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser, Til § 5, nr. 2).

Se også

Se også:

  • D.A.4.1 om levering mod vederlag
  • D.A.8.1 om momsgrundlaget ved levering mod vederlag (opgørelsen af vederlaget).

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.