Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2019-2
<< >>

A.A.7.6 Digital kommunikation

Indhold

Dette afsnit handler om, i hvilket omfang skatteministeren har udnyttet bemyndigelsen i  SFL (skatteforvaltningsloven) § 35 til at fastsætte regler om, at henvendelser til og fra Skatteforvaltningen skal være i digital form og til i den anledning at fravige formkrav i lovgivningen.   

Bemyndigelserne i SFL (skatteforvaltningsloven) § 35, stk. 1-4 er udnyttet ved BEK nr. 1301 af 14. november 2018.

Der er ved BEK nr. 808 af 30. juni 2015 fastsat regler om obligatorisk elektronisk kommunikation om godtgørelse af afgift.

I SFL (skatteforvaltningsloven) § 35, stk. 3, er en særlig bemyndigelse til at udstede dokumenter uden underskrift.

Efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 35, stk. 4, kan der fastsættes nærmere regler om digital kommunikation med Skatteforvaltningen, herunder anvendelse af digital signatur. Desuden fremgår det af bestemmelsen, at meddelelser fra Skatteforvaltningen, som indeholder fortrolige oplysninger, skal krypteres eller sikres på anden forsvarlig måde.

Det fremgår af SFL (skatteforvaltningsloven) § 35, stk. 5, at en digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er gjort tilgængelig for Skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige eller indberetningspligtige.

Afsnittet indeholder:

  • Hvornår er kravene til meddelelse opfyldt?
  • Tilfælde hvor underskriftskravet fraviges
  • Særlige digitale indberetningspligter
  • Særligt om digital kommunikation af forskudsopgørelsen for 2014

Hvornår er kravene til meddelelse opfyldt?

Krav i skattelovgivningen om skriftlighed eller underskrift anses for opfyldt, når meddelelser med mere til Skatteforvaltningen sendes via TastSelv på www.skat.dk. Se BEK nr. 1301 af 14. november 2018.  

Tilfælde hvor underskriftskravet fraviges

Det fremgår af BEK nr. 908 af 24. juni 2013, der har hjemmel i SFL (skatteforvaltningsloven) § 35, stk. 3, at følgende dokumenter kan udstedes uden underskrift og i retlig henseende er sidestillet med et dokument med personlig underskrift:

1) årsopgørelser

2) underretninger efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 20, dvs. varslinger af afgørelser om ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat.

3) forskudsopgørelser for fysiske og juridiske personer

4) underretning om ændring af forskudsopgørelsen efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 19

5) meddelelser om ejendomsvurdering

6) meddelelser om værdifastsættelse af motorkøretøjer

7) afgørelser om registreringsforhold for køretøjer i Køretøjsregistret, herunder om afgiftsbetaling og afgiftsfritagelse

8) afgørelser om nummerplader, herunder om betaling for samt udlevering og inddragelse af nummerplader.

9) afgørelser om registrering, ændring af registreringsforhold, ophør af registrering og afmeldelse fra registrering for afgifter og skatter.

10) afgørelser om pålæg af rykkergebyr efter OPKL § 6.

11) afgørelser om fastsættelse af foreløbigt tilsvar efter OPKL § 4, stk. 1, og afgift for fastsættelse af foreløbigt tilsvar efter OPKL § 4, stk. 2.

12) afgørelser om pålæg af morarenter efter OPKL § 7.

13) afgørelser om nye afregningsfrister for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms

14) afgørelser om opkrævning af told og afgifter ved import. 

15) afgørelser om nedsættelse af ordinære acontoskatterater, der modtages i TastSelv Erhverv

16) afgørelser om modregning, der vises ved åbning af én skattekonto

17) afgørelse om afdragsordninger

18) afgørelser til medhæfter med oplysning om, at primær hæfter er blevet rykket for manglende betaling.       

Særlige digitale indberetningspligter

Med hjemmel i SFL (skatteforvaltningsloven) § 35, stk. 1, 2 og 4 er der udstedt BEK nr. 1301 af 14. november 2018  om digital kommunikation på Skatteministeriets område. 

Med hjemmel i EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 6 A, stk. 6 og SFL (skatteforvaltningsloven) § 35, stk. 1, 2 og 4 er der udstedt BEK nr. 256 af 20. marts 2012 om hvilke oplysninger der skal indgives til Skatteforvaltningen ved genanbringelse af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom.

Med hjemmel i FUL § 6, stk.2 og § 13, stk. 2 er udstedt BEK nr. 1003 af 6. september 2014 om oplysningspligter efter FUL (fusionsskatteloven).

Med hjemmel i ML (momsloven) er udstedt BEK. nr. 808 af 30. juni 2015 om obligatorisk angivelse af afgift efter ML (momsloven) kapital 15 til Skatteforvaltningen på TastSelv Erhverv. Se ML § 71.

Særligt om digital kommunikation af forskudsopgørelsen

Med hjemmel i SFL (skatteforvaltningsloven) § 35 er der udstedt BEK nr. 1136 af 3. december 2012, hvorefter forskudsopgørelsen alene vil være tilgængelig i den skattepligtiges skattemappe på hjemmesiden www.skat.dk, medmindre den skattepligtige har anmodet SKAT (nu Skatteforvaltningen) om at få forskudsopgørelsen i en papirudgave.

 Se afsnit A.C.2.1.2.1.4.1 - Indgivelse af oplysninger.1 Digital indgivelse af oplysninger.

 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.