G.A.3.6.2.2.3.3 OECDs konvention om gensidig administrativ bistand i skattesager
OECDs konvention om gensidig administrativ bistand i skattesager er gennemført i dansk ret. Se lov nr. 132 af 26. februar 1992 om gensidig administrativ bistand i sager om direkte og indirekte skatter mellem stater, der er medlem af Europarådet eller OECD. Konventionen trådte i kraft i Danmark den 1. april 1995.
Følgende stater har indtil videre tiltrådt aftalen:
- Aserbajdsjan
- Australien
- Belgien
- Danmark
- Finland
- Frankrig
- Georgien
- Holland
- Indien
- Island
- Italien
- Liechtenstein (dog med forbehold for bistand til inddrivelse)
- Moldova
- New Zealand
- Norge
- Polen
- Slovenien
- Spanien
- Storbritannien
- Sverige
- Ukraine
- USA (dog med forbehold for bistand til inddrivelse).
Indholdet i konventionen er i store træk sammenfaldende med den nordiske bistandsaftale. Konventionen omfatter administrativ bistand i form af udveksling af oplysninger, embedsmænds deltagelse i skatteundersøgelser i en anden stat, bistand til inddrivelse af skatte- og afgiftskrav og bistand ved forkyndelse af dokumenter.
Konventionens selvstændige betydning i forhold til de øvrige overenskomster med hensyn til udveksling af oplysninger er ret begrænset, da konventionen kun vil gælde ved udveksling af oplysninger om andet end direkte skatter, når der er tale om stater uden for EU(bortset fra de øvrige nordiske stater).
Konventionen kan derimod få stor selvstændig betydning ved bistand til inddrivelse af skatte- og afgiftskrav i stater uden for EU og Norden, fordi kun ganske få dobbeltbeskatningsaftaler indeholder bestemmelser om inddrivelse og i givet fald jo kun vedrørende direkte skatter. Man må imidlertid være opmærksom på, at konventionen bygger på et gensidighedsprincip, og at USA som nævnt har taget forbehold med hensyn til bistand ved inddrivelse. Det samme gør sig gældende for andre lande, der har tiltrådt ændringsprotokollen til konventionen.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil