A.A.3.3 Kompetencefordelingen mellem SKAT og Skatterådet
Indhold
Dette afsnit handler om i hvilke tilfælde henholdsvis SKAT og Skatterådet har kompetencen til at give bindende svar.
Afsnittet indeholder:
- SKATs kompetence
- Skatterådets kompetence
- Skema over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser, med videre.
SKATs kompetence
Det er SKAT, der som udgangspunkt har kompetencen til at give bindende svar. Som undtagelse herfra gælder, at en anmodning om bindende svar skal besvares af Skatterådet i de tilfælde, der er nævnt i SFL (skatteforvaltningsloven) § 21, stk. 4. Se nærmere nedenfor.
Endvidere kan SKAT af egen drift vælge at lade Skatterådet besvare en anmodning. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 2, stk. 2. Det vil her bl.a. have betydning, om spørgeren selv har bedt om at få svar fra Skatterådet eller om det må anses for hensigtsmæssigt at indhente syn og skøn i sagen. SKATs direktør og Skatterådets formand har indgået en aftale, hvor der er sket en nærmere præcisering af afgrænsningen mellem svar, der skal afgives af SKAT, henholdsvis Skatterådet. Aftalen er offentliggjort som SKM2013.812.SKAT.
Skatterådets kompetence
I visse situationer er det obligatorisk, at en anmodning om bindende svar skal besvares af Skatterådet. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 21, stk. 4. Det gælder hvis
- svaret vil kunne få konsekvenser for et større antal skattepligtige,
- svaret vedrører større økonomiske værdier,
- svaret angår fortolkning af væsentlig betydning for lovgivningen,
- der ved besvarelsen skal tages stilling til et EU-retligt spørgsmål af væsentlig rækkevidde eller
- sagen i øvrigt har påkaldt sig eller skønnes at ville påkalde sig større offentlig interesse.
Aftalen mellem SKATs direktør og Skatterådets formand rummer en nærmere afgrænsning af, hvilke anmodninger der skal besvares af Skatterådet.
Hvis spørgeren gør gældende, at et svar afgivet af SKAT skulle have været afgivet af Skatterådet efter retningslinjerne i SFL (skatteforvaltningsloven) § 21, stk. 4, kan dette påklages særskilt til ankenævnet/Landsskatteretten.
Alle Skatterådets bindende svar bliver som udgangspunkt offentliggjort som SKM-meddelelser, se SKM2008.273.SKAT. Hvis det vurderes, at det bindende svar ikke kan anonymiseres fuldt ud, og at offentliggørelse derfor kan indebære et brud på skattemyndighedernes særlige tavshedspligt, må det bindende svar ikke offentliggøres. Se også A.A.1.3.2 Skatterådets opgaver og fremgangsmåden ved behandlingen af disse.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt |
Afgørelsen i stikord |
Yderligere kommentarer |
SKAT |
||
SKM2013.812.SKAT |
Afgrænsning mellem svar, der afgives af SKAT og Skatterådet. |
|
SKM2008.273.SKAT |
Offentliggørelse af Skatterådets bindende svar som SKM-meddelelser. |
Læs også:




I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.





,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil