Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-1
<< >>

A.B.5.4.3 Manglende regnskab - anvendelse af en ekstern revisor

Indhold

Dette afsnit handler om SKATs mulighed for at anvende en ekstern revisor, hvis virksomheden ikke har ført regnskab.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Betingelser.

Regel

Har en virksomhed ikke ført et regnskab, der kan danne grundlag for virksomhedens periodeangivelser efter den enkelte skatte- og afgiftslov, eller kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskab, har SKAT mulighed for at indgå aftale med en ekstern revisor om at udarbejde et regnskab for den skatte- og afgiftspligtige virksomhed. Se OPKL § 5 a.

Ordningen finder anvendelser på områder, der er omfattet af registreringsforhold hos SKAT, bl.a. moms, lønsumsafgift, punktafgifter, A-skat og AM-bidrag. Virksomheder, som skulle have været registreret, fx fordi der er drevet uregistreret virksomhed, er også omfattet af bestemmelsen.

Betingelser

SKAT kan kun indgå aftale med en statsautoriseret eller registreret revisor.

Ordningen skal finde anvendelse i de tilfælde, hvor virksomheden udviser en adfærd, der må tages som udtryk for, at virksomheden åbenbart ikke agter at opfylde sine angivelses- og regnskabsforpligtelser og ikke agter at efterkomme SKATs anmodning om indsendelse af behørigt regnskab mv. Dette er fx tilfældet, hvis virksomheden afleverer usorteret regnskabsmateriale til SKAT, eller hvis der afleveres et regnskab af en standard, der gør det uanvendeligt for SKAT.

SKAT må i hvert enkelt tilfælde foretage et konkret skøn og vurdere, om anvendelsen af en revisor vil resultere i et fyldestgørende regnskab, der kan anvendes som grundlag for virksomhedens angivelser. SKAT skal også vurdere, om anvendelsen af en revisor vil være mere formålstjenligt end at give daglige bøder eller foretage skønsmæssig ansættelse. Ved beslutningen om anvendelsen af en ekstern revisor skal der således tages hensyn til virksomhedens økonomiske formåen, samarbejde mv.

Forinden SKAT indgår aftale med en ekstern revisor, skal virksomheden skriftligt underrettes om beslutningen, herunder at beslutningen bortfalder, hvis virksomheden inden 2 måneder fra underretningen indsender et fyldestgørende regnskab, der kan danne grundlag for virksomhedens angivelser. Hvis særlige omstændigheder taler herfor, kan SKAT forlænge denne 2 måneders frist.

Virksomheden har inden udløbet af 2 måneders fristen mulighed for at stille forslag om, hvilken revisor, der skal udarbejde regnskabet. Kan SKAT ikke godkende virksomhedens valg af revisor, skal afslaget begrundes. Fravalget kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, Og hvis virksomheden undlader at komme med forslag til revisor, udpeger SKAT en revisor.

Virksomheden skal betale udgifterne til den eksterne revisor. SKAT betaler dog i første omgang honoraret, men virksomheden bliver derefter afkrævet beløbet. SKAT kan bestemme, at virksomheden kun skal betale en del af honoraret, hvis særlige omstændigheder taler herfor. Dette gælder, hvis opretholdelse af kravet vil forvolde en uoprettelig skade, fx i tilfælde af konkurs eller tvangsauktion over privat bolig.

SKATs udlæg til revisor omfattes af de almindelige regler i opkrævningsloven om opkrævning og inddrivelse af skatte- og afgiftskrav, ligesom kravet kan inddrives ved modregning eller lønindeholdelse. Der er dog ikke udpantningsret for kravet.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.