Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2012-2
<< indholdsfortegnelse >>

D.E.44 Korea

Bekendtgørelse nr. 45 af 27. marts 1979 af DBO af 11. oktober 1977. Skd.cirkulære nr. 130 af 7. august 1979 (vejledning). Cirkulære af 9. april 1985 om artikel 21, stk. 4.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: De af DBO''en omfattede skattepligtige.

Artikel 2: De af DBO''en omfattede skatter.

Artikel 3: Almindelige definitioner.

Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted.

Artikel 5: Fast driftssted.

Artikel 6: Indkomst af fast ejendom.

Artikel 7: Fortjeneste ved forretningsvirksomhed.

Artikel 8: Skibs- og luftfart.

Artikel 9: Indbyrdes afhængige foretagender.

Artikel 10: Udbytter.

Artikel 11: Renter.

Artikel 12: Royalties.

Artikel 13: Fortjeneste ved afhændelse af formuegenstande.

Artikel 14: Personligt arbejde i tjenesteforhold, samt frit erhverv.

Artikel 15: Bestyrelseshonorar.

Artikel 16: Kunstnere og sportsfolk.

Artikel 17: Pensioner og udbetalinger i henhold til socialforsikringslovgivningen.

Artikel 18: Offentlige hverv.

Artikel 19: Professorer og lærere.

Artikel 20: Studerende og praktikanter.

Artikel 21: Ophævelse af dobbeltbeskatning.

Artikel 22: Ikke-diskriminering.

Artikel 23: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler.

Artikel 24: Udveksling af oplysninger.

Artikel 25: Diplomatiske og konsulære embedsmænd.

Artikel 26: Territorial udvidelse.

Artikel 27: Ikrafttræden.

Artikel 28: Opsigelse.

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen og praksis:

Artikel 3DBO''en omfatter begge staters kontinentalsokkel.

Artikel 5Bygnings-, anlægs-, installations- eller monteringsarbejder samt personlige tjenesteydelser (tilsyn, teknisk bistand og lignende) i forbindelse hermed af en varighed på mere end 6 måneder udgør et fast driftssted.

Installationer, som anvendes til udforskning af naturforekomster, udgør et fast driftssted efter 6 måneder.

Artikel 8Fortjeneste ved skibs- og luftfartsvirksomhed i international trafik beskattes i den stat, hvor virksomheden er hjemmehørende. For så vidt angår SAS, finder bestemmelsen kun anvendelse på den danske andel af fortjenesten.

Artikel 10Kildelandet har beskatningsretten til udbytte med 15 pct. også i moder-/datterselskabsforhold.

Artikel 11Kildelandet har beskatningsretten til renten med 15 pct.

Artikel 12Kildelandet har beskatningsretten til royalty med 10 pct., når der er tale om industriel investering, og 15 pct. i alle andre tilfælde.

Royaltybegrebet omfatter ligeledes skibe og luftfartøjer, der er udlejede på bare-boat- charterkontrakter.

Artikel 14183-dages reglen anvendes i forhold til kalenderåret. Danmark har beskatningsretten til lønindkomst, som en i Danmark hjemmehørende person har optjent ved arbejde om bord på et af SAS'' luftfartøjer i international trafik.

Artikel 16Kunstnere og sportsfolk er fritaget for beskatning i kildestaten, hvis besøget helt eller i det væsentlige støttes af offentlige midler fra bopælslandet.

Artikel 17Pensioner og lignende vederlag samt sociale ydelser beskattes i kildelandet.

Artikel 18Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 16.

Artikel 19Vederlag for midlertidig undervisning eller forskning ved universiteter mv. i en periode på indtil 2 år beskattes ikke i opholdsstaten.

Artikel 20Studerendes ophold i kildestaten må ikke overstige 5 år.

Vederlag for personligt arbejde på max. 20.000 kr. pr. kalenderår er fritaget for beskatning i kildestaten.

Artikel 21Dobbeltbeskatning ophæves efter creditmetoden.

For så vidt angår indkomst i form af udbytte til et dansk moderselskab, skal der tages hensyn til den underliggende selskabsskat, som det koreanske datterselskab svarer af den fortjeneste, hvoraf udbyttet udloddes.

Danmark indrømmer efter stk. 4 matching credit for visse koreanske skatter, der er eftergivet eller nedsat ud fra et udviklingssynspunkt.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.