Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2012-2
<< indholdsfortegnelse >>

D.E.45 Kroatien

Bekendtgørelse nr. 11 af 17/2 2009 af DBO af 14. september 2007 mellem Kongeriget Danmarks regering og Republikken Kroatiens regering til undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomstskatter.

Overenskomsten trådte i kraft i den 22. februar 2009 og har i henhold til artikel 27 i overenskomsten virkning fra 1. januar 2010. Se bemærkninger til lovforslag nr. L 14 af 28. november 2007. (Lov nr. 87 af 20. februar 2008 om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Kroatien).

I henhold til overenskomstens artikel 27, stk. 2 skal overenskomsten af 19. marts 1981 mellem Kongeriet Danmark og Den Socialistiske Forbundsrepublik Jugoslavien samtidig ophøre med at have virkning i forholdet mellem Danmark og Kroatien.

Af Lov nr. 87 af 20. februar 2008 § 2 fremgår det, at personer som den 28. november 2007 var hjemmehørende i Kroatien, og som den 31. januar 2008 modtog danske private pensioner, der efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Jugoslavien kun kunne beskattes i Kroatien, fritages for beskatning af disse pensioner, så længe personen forbliver hjemmehørende i Kroatien. Hvis en person er omfattet af overgangsreglen, skal personen også fritages for dansk beskatning af anden dansk privat pension, som først påbegyndes udbetalt senere.

Hvis et ægtepar den 28. november 2007 var hjemmehørende i Kroatien og kun den ene ægtefælle modtog dansk privat pension den 31. januar 2008, vil den anden ægtefælle også være omfattet af overgangsbestemmelsen når denne begynder at modtage dansk privat pension.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: Personer omfattet af overenskomsten

Artikel 2: Skatter omfattet af overenskomsten

Artikel 3: Almindelige definitioner

Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted

Artikel 5: Fast driftssted

Artikel 6: Indkomst af fast ejendom

Artikel 7: Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed

Artikel 8: Fortjeneste ved international trafik (Skibs- og luftfart)

Artikel 9: Forbundne foretagener

Artikel 10: Udbytte

Artikel 11: Renter

Artikel 12: Royalties

Artikel 13: Kapitalgevinster

Artikel 14: Frit erhverv

Artikel 15: Personligt arbejde i tjenesteforhold

Artikel 16: Bestyrelseshonorarer

Artikel 17: Kunstnere og sportsfolk

Artikel 18: Pensioner, sociale ydelser og lignende betalinger

Artikel 19: Offentligt hverv

Artikel 20: Studerende

Artikel 21: Andre Indkomster

Artikel 22: Ophævelse af dobbeltbeskatning

Artikel 23: Ikke-diskriminering

Artikel 24: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler

Artikel 25: Udveksling af oplysninger

Artikel 26: Diplomater mv.

Artikel 27: Ikrafttræden

Artikel 28: Opsigelse

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen - praksis:

Artikel 5En installation, en borerig eller et skib, der anvendes ved efterforskning af naturforekomster - men ikke ved den efterfølgende udvinding af sådanne - udgør kun et fast driftssted, hvis virksomheden varer ved i mere end 12 måneder. Virksomhedsperioder for forbundne foretagener lægges sammen, med mindre de er samtidige.

Artikel 8Fortjeneste ved udlejning af bemandede skibe og fly er omfattet af bestemmelsen. Fortjeneste ved udlejning af ubemandede skibe eller fly (udlejning på bareboat-vilkår), hvis de anvendes i international trafik eller hvis lejeindtægten er knyttet til fortjeneste ved driften af skibe og fly i international trafik er også omfattet af bestemmelsen.

Hvor foretagender fra flere lande har aftalt at drive skibs- eller luftfartsvirksomhed i international trafik sammen i form af et forretningsfællesskab (SAS), skal bestemmelsen kun finde anvendelse på den del af fortjenesten, som svarer til den andel, som et foretagende i en kontraherende stat ejer i dette forretningsfællesskab.

Kildestaten kan beskatte udbytte med 5 pct. i moder-/ datterselskabsforhold med 5 pct., hvis den retmæssige ejer er en pensionskasse eller anden lignende institution og med 15 pct. i andre tilfælde.

Artikel 11Kildestaten kan beskatte renter med 5 pct.

Artikel 12Kildestaten kan beskatte royalties med 10 pct.

Artikel 13Fortjeneste ved afståelse af containere (herunder anhængere, pramme og lignende udstyr til transport af containere), der anvendes til transport af varer i international trafik, kan kun beskattes i det land hvor foretagendets virkelige ledelse har sit sæde.

Hvor foretagender fra flere lande har aftalt at drive skibs- eller luftfartsvirksomhed i international trafik sammen i form af et forretningsfællesskab (SAS), skal artiklens stykke 3 kun finde anvendelse på den del af fortjenesten, som svarer til den andel, som et foretagende i en kontraherende stat ejer i dette forretningsfællesskab.

Artikel 14Indkomst, som en person opnår ved udøvelse af frit (liberalt) erhverv, kan som hovedregel kun beskattes i personens bopælsstat. Sådan indkomst kan imidlertid også beskattes i kildestaten, hvis personen har et fast sted i den anden stat, som til stadighed står til rådighed for udøvelse af denne virksomhed. I så fald kan kildestaten beskatte personen af så stor en del af indkomsten, der kan henføres til det faste sted.

Normalt vil et fast sted forudsætte, at der er en lokalitet, hvor kunder kan henvende sig, fx en klinik, tegnestue eller lignende.

Udtrykket "frit erhverv" omfatter især selvstændig videnskabelig, litterær og kunstnerisk virksomhed og uddannelses- og undervisningsvirksomhed, samt virksomhed som læge, advokat, ingeniør, arkitekt, tandlæge og revisor.

Artikel 17Hvis kunstnere og sportsfolk, der er hjemmehørende i den ene stat, optræder i den anden stat under et besøg, som i væsentlig grad er støttet af offentlige midler fra en af de to stater, kan indkomsten kun beskattes i kunstnerens eller sportsudøverens bopælsstat.

Artikel 18Betalinger efter den sociale sikringslovgivning i en stat kan beskattes i denne stat (kildestaten). Betalinger fra enhver anden ordning fra midler tilvejebragt af en stat eller en dertil hørende lokal myndighed kan også beskattes i denne stat (kildestaten).

Private pensioner og lignende vederlag kan som udgangspunkt kun beskattes i bopælsstaten, hvad enten de pågældende pensioner mv. har forbindelse med tidligere ansættelsesforhold eller ej.

Dog gælder, at sådanne pensioner mv. også kan beskattes i kildestaten, hvis kildestaten i opsparingsfasen har givet fradrag for indbetalinger til pensionsordningen eller givet bortseelsesret for arbejdsgiverens indbetalinger af pensionsbidrag.

Artikel 22Danmark anvender credit-metoden som lempelsesmetode, jf. stk. 1, litra a) og b).

Hvis en person i Danmark modtager indkomst, som efter DBO'en kun kan beskattes i Kroatien, anvendes exemption med progressionsforbehold, jf. stk. 1, litra c. Det betyder, at den danske skat nedsættes med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den undenlandske indkomst. Lempelsen er således uafhængig af størrelsen af den kroatiske skat. Den udenlandske indkomst indgår i det danske beskatningsgrundlag og får således progressionsvirkning for beskatningen som helhed.

Når Kroatien er bopælsstat skal credit-metoden også anvendes som lempelsesmetode jf. stk. 2.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.