Den, der som led i sin virksomhed yder eller formidler lån mod forrentning, skal til brug for skatteligningen foretage årlige indberetninger til SKAT herom, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8 P, stk. 1.
Det samme gælder renter ved for sen betaling vedrørende visse ydelser, der opkræves >af regioner og kommuner og inddrives af restancemyndigheden, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8 P, stk. 1.<
Alle långivere, herunder statslige og kommunale myndigheder, skal foretage indberetning til SKAT om deres udlån.
Afgørende for om der foreligger indberetningspligt er, om der efter aftale med kunden er etableret et låneforhold, der indebærer forrentning i låneperioden, og at dette sker som led i udlånerens virksomhed. Indberetningspligten omfatter således også kreditgivning og erhvervelse af kreditorrettigheder.
Visse nærmere angivne udlån hos de oplysningspligtige er dog undtaget fra registrerings- og indberetningspligt. Det følger af § >34< i SKLBKG nr. >227 af 16. marts 2011<, at indberetningspligten efter SKL (skattekontrolloven) § 8 P ikke omfatter veksler lån, hvoraf renten efter LL (ligningsloven) § 17 A ikke kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
>Endvidere omfatter indberetningspligten efter SKL (skattekontrolloven) § 8 P ikke udlån til de i selskabsskattelovens § 3 nævnte skattefrie institutioner mv. eller statsanerkendte arbejdsløshedskasser, samt udlån til pengeinstitutter, penionskasser, realkreditinstitutter eller forsikringsselskaber, jf. SKLBKG § 34.<
Indberetningspligt for pengeinstitutter
Registrerings- og indberetningspligten for pengeinstitutter omfatter som udgangspunkt følgende udlån.
Saldoen ved årets udgang er bestemmende for, om der foreligger et udlån eller et indskud.
Renter og gæld vedrørende konti i udenlandsk mønt indberettes i kroner og øre efter kursen på henholdsvis debiteringstidspunktet og ved årets udgang.
Indberetningspligten omfatter således udlån i form af uopsigelige pantebreve til fast rente. Endvidere udlån i form af øvrige pantebreve, herunder pantebreve udstedt til eller tiltransporteret til pengeinstituttet, samt andre udlån, hvor lånet er baseret på andet pant i debitors faste ejendom (ejerpantebrev, skadesløsbrev).
Indberetningspligt for andre
For realkreditinstitutter omfatter registrerings- og indberetningspligten samtlige de af realkreditinstitutterne ydede eller formidlede udlån.
For kortudstedere omfatter registrerings- og indberetningspligten de udlånsforhold, der er omfattet af betalingskortloven, og hvor der kan påløbe renter eller morarenter.
For øvrige indberetningspligtige omfatter indberetningspligten samtlige udlånskonti og udlån, der kan sidestilles hermed, såfremt der kan påløbe renter eller morarenter.
Kurstab
Ifølge SKL (skattekontrolloven). § 8 P, stk 2, nr. 12, er der pålagt realkreditinstitutter en pligt til at indberette fradragsberettigede beløb, som hidrører fra kurstab ved indfrielse af kontantlån optaget inden 19. maj 1993, jf. LL (ligningsloven) § 6. Kurstabsfradraget fordeles med lige store beløb pr. termin over det nye låns samlede antal terminer.
Det er pligt for kreditorer, der eftergiver gæld, til i forbindelse med den årlige renteindberetning at oplyse om gældseftergivelsen, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8 P, stk. 2, nr. 4. Oplysningen gives ved en særlig markering af den rente, der indberettes vedrørende låneforholdet og skal foretages årligt i lånets restløbetid. En tilsvarende indberetningspligt er pålagt depotforvaltere vedrørende pantebreve med pant i fast ejendom, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8 Q, stk 2, nr. 2.
Markeringen i lånets restløbetid har sammenhæng med fradragsbegrænsningen i LL (ligningsloven) § 5, stk. 8, og skal varsle SKAT om gældseftergivelsen.
Indberetningen gælder for aftaler om nedsættelse af gæld, der er indgået efter lovens ikrafttræden.
Indfrielse af kontantlån
Realkreditinstitutter, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8 P, stk. 2, nr. 11, skal foretage indberetning om kontantlån, hvor der foretages ekstraordinær indfrielse som nævnt i kursgevinstloven. Dette gælder uanset om debitor er en fysisk eller juridisk person. Indberetningen foretages ved markering om indfrielsen og SKAT har på denne baggrund mulighed for at sikre, at en eventuel skattepligtig gevinst, der opstår ved indfrielsen, kommer til beskatning.
Med Skatteberegning 2020, kan du beregne skatten for indkomståret 2020. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2019, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2019.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
Advokat Tommy V. Christiansen vil blive afhørt om sine bemærkninger om klienten på et offentligt retsmøde den 15. april 2021.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,,SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.