Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2011-2
<< indholdsfortegnelse >>

A.F.2.5 Militær -, FN- og EU- observatører

Personer, som modtager FN-tillæg og ydelser efter LL (ligningsloven) § 7, nr. 15Militært personel, som er udstationeret til tjeneste under FN, kan som udgangspunkt ikke foretage fradrag for meromkostninger, der dækkes af et af Forsvarsministeriet udbetalt skattefrit omkostningstillæg, eller det såkaldte FN-tillæg, selv om meromkostningerne overstiger tillægget. Der kan bl.a. henvises til LSRM 1976,42 (major, der gjorde tjeneste på Cypern under FN), TfS 1984, 564 (seniorsergent der gjorde tjeneste ved FN-styrkerne på Cypern og som havde udgifter til bolig i lejet lejlighed og til lejede møbler). Landsskatteretten udtalte, at der ikke var grundlag for at udvide området for reglerne om fradrag for FN-observatører til at gælde for udstationeret militært personel under FN-styrken på Cypern. Se endvidere TfS 1989,620. En FN-soldat, som var udstationeret på Cypern, modtog fri kost og logi og et beløb på ca. 1.000 kr. pr. måned, der var skattefrit efter LL (ligningsloven) § 7, litra r (nu § 7 nr. 15). Herudover fik han udbetalt et FN-tillæg på 7.662 kr. som godtgørelse for merarbejde og ulempe m.v. Da han ikke var ansat direkte under FN, fandt Landsskatteretten, at han ikke var omfattet af bestemmelsen om skattefritagelse. Endvidere fandt Landsskatteretten, at der ikke var fradragsret for omkostninger svarende til tillæggets størrelse, da FN-tillægget var ydet som et rent skattepligtigt løntillæg (og ikke et omkostningstillæg). Se tilsvarende om personer, der modtager udstationeringsgodtgørelser efter den tidligere gældende SL (statsskatteloven) § 5 d,TfS 1985, 237 HRD og TfS 2003, 220 HRD.

For FN-observatører gælder efter praksis lidt andre regler, jf. nedenfor.

FN-observatører er officerer, der af Forsvarsministeriet stilles til rådighed for FN. FN-observatøren får løn med tillæg udbetalt af den danske stat og som regel også dagpenge (per diem-ydelse) fra FN til dækning af personlige merudgifter som følge af tjenesten i udlandet.

For så vidt angår Danmarks mulighed for at beskatte lønnen til en FN-observatør, se TfS 2000, 647, hvor en FN-observatør, som var ansat og aflønnet af Forsvarsministeriet uden refusion fra FN, under udsendelse til opgaver i Indien og Pakistan blev anset for fuldt skattepligtig til Danmark efter KSL (kildeskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 4. Han var derfor skattepligtig af den af Forsvarsministeriet udbetalte løn.

Ydelserne fra FN er omfattet af LL (ligningsloven) § 7, nr. 15, hvorfor FN-observatører ikke kan anvende reglerne i LL (ligningsloven) § 9 A om skattefri godtgørelse eller fradrag for rejseudgifter, jf. LL (ligningsloven) § 9 A, stk. 10, 1. pkt. Da ydelserne efter LL (ligningsloven) § 7, nr. 15, er skattefri, vil de pågældende heller ikke kunne foretage fradrag efter Ligningsrådets anvisning om merudgifter ved dobbelt husførelse, jf. afsnit A.F.1.2 Fradrag for udgifter til dobbelt husførelse. Se dog nedenfor omtalte afgørelser vedrørende FN-observatører.

Fradrag for udstationer-ingsudgifter, der overstiger ydelser fra FN og Forsvars-ministerietFN-observatører kan alene foretage fradrag i den skattepligtige indkomst for dokumenterede, nødvendige merudgifter ved tjenesten i udlandet, der overstiger ydelserne fra FN og Forsvarsministeriet, efter den generelle regel i SL (statsskatteloven) § 6, litra a, om fradrag for driftsomkostninger, jf. afsnit A.F.1.1.2 Fradrag efter den generelle regel i SL § 6, litra a. Der kan henvises til TfS 1991, 410. Klageren havde under udstationeringen i Indien og Pakistan modtaget løn fra Forsvarsministeriet samt særskilt ydelse fra FN. Klageren fik godkendt fradrag for egne udgifter til forplejning under udstationeringerne i grænseområder borte fra familiens opholdssteder, familiens opholdsudgifter iøvrigt, huslejeudgifter, børnenes undervisning, møbelopbevaring og leje af møbler fratrukket familien, tilsvarende forplejningsudgifter i Danmark samt skattefri FN-ydelser.

I SKM2002.201.VLR, fandt landsretten, at en FN-observatør ikke havde ført bevis for, at hans opholds- og forplejningsudgifter i forbindelse med udstationering oversteg de modtagne skattefrie tillæg og hans sædvanlige forbrug i Danmark. Han blev derfor ikke anset for beretiget til yderligere fradrag. Et krav herpå kunne heller ikke støttes på forventningsprincippet (dissens).

For så vidt angår fradrag for befordring mellem hjem og udstationeringssted efter LL (ligningsloven) § 9 C, stk. 1-3 har Landsskatteretten den 7. oktober 1993 truffet en afgørelse (TfS 1993, 551) hvorefter en officer i forsvaret , der var udsendt til tjeneste som FN-observatør i Mellemøsten ikke kunne få fradrag for udgifter til 3 besøgsrejser til sin bopæl i Danmark. FN-observatøren havde under udstationeringen modtaget skattefri beløb fra FN til dækning af opholds- og forplejningsudgifter. Landsskatteretten anførte i den anledning, at FN-ydelserne var omfattet af dagældende ligningslovs § 7 r (nu § 7 nr. 15), og at disse ydelser måtte sidestilles med skattefri time- dagpenge samt nattillæg omfattet den tidligere gældende regel i statsskattelovens § 5 d.

Den 23. september 2003 har Landsskatteretten imidlertid afsagt en kendelse offentliggjort i SKM2003.504.LSR, der ændrer ovennævnte kendelse. Under aktiv FN-tjeneste i Bosnien modtog en kriminalassistent et månedligt skattepligtigt udetillæg på 11.000 kr. pr. måned. Derudover modtog kriminalassistenten FN-ydelser til dækning af kost, logi, småfornødenheder og lokaltransport under FN-tjenesten (Mission Subsistence Allowance) i overensstemmelse med NOTES FOR THE GUIDANCE OF UNCIVPOL ON ASSIGNMENT. Ud over almindelig ferie optjente kriminalassistenten 1,5 dags "UN-leave" pr. måned, der skulle afholdes i udstationeringsperioden. Det var i kontrakten med Rigspolitichefen præciseret, at der ikke blev ydet godtgørelse for udgifter i forbindelse med afviklingen af ferie i form af "UN-Leave". Landsskatteretten godkendte fradrag for udgifter til 4 hjemrejser til Danmark under udstationeringsperioden, som var afholdt af skatteyderen efter ligningslovens § 9 C, stk. 1-3.

Styrelsen har ikke fundet grundlag for at indbringe kendelsen for domstolene. Der kan herefter opnås fradrag for udgifter afholdt af vedkommende selv til befordring mellem hjem og udstationeringssted. Det er i den forbindelse uden betydning, at den pågældende person har modtaget FN-ydelser omfattet af LL (ligningsloven) § 7, nr. 15 (tidligere § 7 r), hvis det fremgår af omstændighederne, at de udbetalte ydelser ikke dækker denne udgift.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.