Både lønmodtagere og selvstændigt næringsdrivende kan få befordringsfradrag for transport mellem hjem og arbejde. Størrelsen af dette befordringsfradrag afhænger alene af, hvor lang transportvejen er - beregnet som den normale transport ved kørsel i bil1) - når man befordrer sig mellem hjem og arbejdsplads. Måden hvorpå man transporterer sig har således ingen betydning for, hvor stort et befordringsfradrag man er berettiget til.2) Man behøver ikke at vælge den korteste vej Når transportvejen, som danner grundlag for beregningen af befordringsfradraget, skal gøres op, er man som skatteyder forholdsvist frit stillet. Man behøver således ikke nødvendigvis vælge den korteste vej. Transportvejen skal opgøres på grundlag af den normale transportvej ved kørsel i bil. Hvis den skattepligtige f.eks. på cykel kommer frem og tilbage til arbejde ad stier, der gør den tilbagelagte strækning væsentligt kortere end den normale transportvej ved bilkørsel, er dette uden betydning for befordringsfradraget, der alligevel skal beregnes på grundlag af den normale transportvej ved kørsel med bil.3) Ved fastlæggelsen af den normale transportvej ved kørsel med bil kan der tages hensyn til
Skattemyndighederne har pligt til at lægge betydelig vægt på den skattepligtiges eget valg af transportvej.5) Man vil kunne vælge en længere transportvej, fordi den valgte rute er mere trafiksikker end den korteste rute.6) Man vil også kunne vælge en længere transportvej, hvis man ad denne rute kommer hurtigere frem, fordi den eksempelvis er mindre trafikeret. Der er ikke nogen øvre grænse for, hvor lang en transportvej, man vil kunne få befordringsfradrag for. Er der tale om en ekstraordinært lang transportvej, vil bevisbyrden for at transporten har fundet sted dog blive skærpet.7) Arbejdsgiverbetalt befordring En arbejdsgiver kan i stedet vælge at betale for den ansattes befordring mellem hjem og arbejde. Dette kan ske enten ved at arbejdsgiveren betaler for at den ansatte kan lade sig transportere med offentlige eller private transportmidler8) eller ved at arbejdsgiveren stiller en Firmabil til rådighed for den ansatte. Er der derimod tale om erhvervsmæssig transport, vil arbejdsgiveren kunne udbetale skattefri Kørselsgodtgørelse. Satserne Kilometersatsen, som anvendes ved beregning af befordringsfradrag for befordring mellem hjem og arbejdsplads, er for indkomståret 2024:
Kilometersatsen, som anvendes ved beregning af befordringsfradrag for befordring mellem hjem og arbejdsplads, er for indkomståret 2023:
Se nedenfor vedr. forhøjet befordringsfradrag for lavindkomstgrupper, særligt fradrag for passage af Storebæltsforbindelsen og Øresundsbroen, færgetransport, forhøjet befordringsfradrag, hvis man bor i udvalgte kommuner, samt særligt befordringsfradrag for personer med varigt nedsat funktionsevne eller kronisk sygdom. |
||||||||||||||||
Forhøjet befordringsfradrag for lavindkomstgrupper Skattepligtige med en indkomst på under (2024: 313.700 kr.; 2023: 303.000 kr.) kan trække yderligere (2024, 2023: 64%) af det beregnede befordringsfradrag fra, men dog højst yderligere (2024, 2023: 15.400 kr.) årligt.9) Særligt fradrag for passage af Storebæltsforbindelsen Skattepligtige som passerer Storebæltsforbindelsen, når de transporterer sig mellem hjem og arbejde, kan yderligere mod dokumentation fradrage et beløb på (2024, 2023: 110 kr.) pr. passage ved benyttelse af bil og et beløb på (2024, 2023: 15 kr.) pr. passage ved benyttelse af kollektiv trafik.10) Man er således også tillige berettiget til det sædvanlige befordringsfradrag beregnet på grundlag af det antal kilometer hele strækningen udgør.11) Særligt fradrag for passage af Øresundsbroen Skattepligtige som passerer Øresundsbroen er også berettiget til et yderligere fradrag i forbindelse med rejser over Øresundsbroen, hvor der er tale om rejser mellem hjem og arbejde. Fradraget udgør (2024, 2023: 50 kr.) pr. passage ved benyttelse af bil eller motorcykel og med (2024, 2023: 15 kr.) pr. passage for brugere af kollektiv trafik.12) Færge- eller flytransport Er man på en del eller hele strækningen nødt til at anvende færge eller fly, kan man for denne del af strækningen ikke få det sædvanlige kilometerfradrag, men kan til gengæld få fradrag for de faktiske udgifter til færge- eller flytransport. Desuden vil man kunne få det sædvanlige kilometerfradrag for transport til og fra færgen eller flyet. Man vil endvidere kunne få fradrag for de faktiske udgifter til at få en bil, en motorcykel eller et andet køretøj med færgen til brug for transport til og fra færgen.13) Forhøjet befordringsfradrag, hvis man bor i udvalgte kommuner For indkomståret 2019 og frem beregnes befordringsfradrag for befordring over 120 km også med den høje sats (25-120 km satsen), hvis man bor i en af kommunerne Bornholm, Brønderslev, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Guldborgsund, Hjørring, Jammerbugt, Langeland, Lolland, Læsø, Morsø, Norddjurs, Odsherred, Samsø, Skive, Slagelse, Struer, Svendborg, Sønderborg, Thisted, Tønder, Vesthimmerland, Vordingborg, Ærø og Aabenraa, eller på en af øerne Bågø, Egholm, Endelave, Hjarnø, Mandø, Nekselø, Orø, Sejerø, Tunø og Årø.14) Særligt befordringsfradrag for personer med varigt nedsat funktionsevne eller kronisk sygdom Godtgør den skattepligtige, at den pågældende som følge af invaliditet eller kronisk sygdom, har særlige udgifter til befordring mellem hjem og arbejdsplads, kan den skattepligtige i stedet for at anvende det sædvanlige befordringsfradrag, fratrække sine faktiske befordringsudgifter efter fradrag af kr. 2.000. Det er en forudsætning, at den normale befordringsudgift overstiger kr. 2.000.15) |
2) Jf. ligningslovens § 9 C, stk. 1.
3) Jf. Den Juridiske Vejledning afsnit C.A.4.3.3.1.3.
4) Jf. bekendtgørelse 578/2009.
5) Jf. Den Juridiske Vejledning afsnit C.A.4.3.3.1.3.
6) Jf. eksempelvis SKM.2006.669.LSR.
7) Jf. Den Juridiske Vejledning afsnit C.A.4.3.3.1.3.
8) Jf. ligningslovens § 9 C, stk. 7.
9) Jf. ligningslovens § 9 C, stk. 4, og L 519/2009 § 1, nr. 45. Procentsatsen og maksimumbeløbet på 6.000 kr. reduceres med henholdsvis (2019-: 1,28 procentpoint; 2018: 1,16 procentpoint; 2017: 1,04 procentpoint; 2016: 0,94 procentpoint; 2015: 0,84 procentpoint; 2014: 0,74 procentpoint) og med 2,0% pr. 1.000 kr., som indkomsten overstiger grundbeløbet.
10) Jf. ligningslovens § 9 C, stk. 9.
11) Jf. de almindelige bemærkninger til lovforslag L 41 fremsat den 31. oktober 2002 af skatteministeren.
12) Jf. ligninglovens § 9 C, stk. 9.
13) Jf. bekendtgørelse 1044/2012 og Den Juridiske Vejledning afsnit C.A.4.3.3.1.3. Fradraget begrænses med et beløb svarende til det beregnede befordringsfradrag for 24 kilometers daglig befordring. Se beregner.
14) Jf. ligningslovens § 9 C, stk. 3.
15) Jf. ligningslovens § 9 D og Den Juridiske Vejledning afsnit C.A.4.3.3.2.4.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed