A.B.2.1 Ansatte på boreplatforme
Skattefri kost-godtgørelse | Lønmodtagere, som arbejder på bore- og produktionsplatforme - de såkaldte off shore-ansatte, er omfattet af rejsereglerne i LL (ligningsloven) § 9 A. Om de pågældende lønmodtagere kan anses for at være på rejse og i øvrigt opfylder betingelserne for at kunne få skattefri godtgørelse, må afgøres ud fra en konkret vurdering af den enkelte lønmodtagers arbejds- og ansættelsesforhold, jf. afsnit A.B.1.7.1 Skattefri rejsegodtgørelse. Når en off shore-ansats arbejdssted - en boreplatform, produktionsplatform, borerig eller lignende, flytter sig i takt med arbejdets udførelse, fordi fartøjet/installationen befinder sig på havet og ikke er forankret i undergrunden, mens den ansatte arbejder dér, vil dette arbejdssted - ligesom skibe - skattemæssigt blive betragtet som midlertidigt i relation til rejsebegrebet, jf. LL (ligningsloven) § 9 A, stk. 1. Den off shore-ansatte vil i denne situation kunne få skattefri kostgodtgørelse, såfremt de øvrige betingelser herfor i LL (ligningsloven) § 9 A er opfyldt. Se om personer, som ikke rammes af 12 måneders-reglen, i afsnit A.B.1.7.1 Skattefri rejsegodtgørelse. Hvis den off shore-ansattes arbejdssted på havet derimod er forankret i undergrunden, mens den pågældende arbejder dér, og arbejdsstedet derfor må betragtes som stationært, må det afgøres ud fra den ansattes ansættelses- og arbejdsforhold i øvrigt, dels om der er tale om et midlertidigt arbejdssted i relation til rejsebegrebet i LL (ligningsloven) § 9 A, stk. 1, dels om den pågældende herudover opfylder betingelserne for at kunne få skattefri kostgodtgørelse, jf. henholdsvis afsnit A.B.1.7.1 Skattefri rejsegodtgørelse. og afsnit A.B.1.7.1.1 Kostgodtgørelse. |
Ingen beskatning af værdi af sparet hjemmeforbrug ved fri kost på et midlertidigt arbejdssted, jf. LL (ligningsloven) § 16, stk. 11 | Anses en off shore-ansats arbejdssted ud fra en konkret vurdering for midlertidigt, jf. LL (ligningsloven) 9 A, stk. 1, er den pågældende ikke skattepligtig af værdien af sparet hjemmeforbrug til kost ved modtagelse af fri kost fra arbejdsgiveren på det midlertidige arbejdssted. Dette gælder også, selvom den ansatte ikke opfylder de øvrige betingelser i LL (ligningsloven) § 9 A for at være på rejse. Hvis en off shore-ansats arbejdssted derimod ikke anses for midlertidigt, er den pågældende skattepligtig af værdien af sparet hjemmeforbrug til kost, når den ansatte får fri kost på arbejdsstedet af arbejdsgiveren. Da værdien af sparet hjemmeforbrug for ansatte, som får fri kost på boreplatforme, produktionsplatforme m.v., ikke er fastsat af Ligningsrådet, skal denne værdi ansættes til den forbrugsbesparelse, som den ansatte opnår, jf. LL (ligningsloven) § 16, stk. 1, og cirkulære om ligningsloven, nr. 72 af 17. 4. 1996, pkt. 12.1 og 12.4.3. Beløbet er B-indkomst for den pågældende. Såfremt en arbejdsgiver i overvejende grad har ydet fri kost på et ikke-midlertidigt arbejdssted af hensyn til en ansats arbejde, hvad ofte vil være tilfældet på off shore-arbejdspladser, er værdien af det sparede hjemmeforbrug kun skattepligtig, hvis denne værdi sammen med værdien af andre personalegoder, som arbejdsgiveren ligeledes i overvejende grad har ydet af hensyn til den ansattes arbejde, overstiger et grundbeløb på 3.000 kr,jf. LL (ligningsloven) § 16, stk. 3. Dette grundbeløb, der reguleres årligt, er i 2011 >Den juridiske vejledning 2011-2, afsnit C.A.5.12 Kost og logi< og TfS 2000, 863 og 898, TSS, om beskatning af værdi af sparet hjemmeforbrug ved fri kost til ansatte på bore- eller produktionsplatforme. |
|
|
|
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning |
|
|
Læs også:
Lej et værelse ud i din bolig |
|
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
|
|
|
|
Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige |
|
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis. |
|
|
|
Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT |
|
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT. |
|
|
|
SKAT er blevet splittet op |
|
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen. |
|
|
|
Udlejning af sommerhus |
|
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes. |
|
|
|
Omkostningsgodtgørelse til selskaber |
|
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole. |
|
|
|
Kommuneskat 2020 |
|
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019. |
|
|
|
|
|