FUL (fusionsskatteloven) §§ 15 c og 15 d indeholder reglerne om skattefri tilførsel af aktiver. Ifølge FUL (fusionsskatteloven) § 15 c, stk. 1, har selskaberne ved tilførsel af aktiver adgang til beskatning efter reglerne i FUL (fusionsskatteloven) § 15 d, når såvel det indskydende selskab som det modtagende selskab er omfattet af begrebet »selskab i en medlemsstat« i fusionsdirektivets artikel 3 og ikke ved beskatningen her i landet anses for en transparent enhed. Om begrebet »selskab i en medlemsstat« i fusionsdirektivets artikel 3 og begrebet »dansk selskab« henvises til afsnit S.D.1.12.1 EU-direktiv 90/434/EØF.
Det er en betingelse for anvendelsen, at der er opnået tilladelse hertil, og der kan fastsættes særlige vilkår for tilladelsen. Der henvises til afsnit S.D.3.5 Praksis.
Der er indført objektiverede regler om skattefri tilførsel af aktiver uden tilladelse. Det er herefter også muligt at gennemføre en skattefri tilførsel af aktiver unde tilladelse fra SKAT. Der henvises til afsnit S.D.6.4.
For så vidt angår kompetencen til at træffe afgørelse efter § 15 c, stk. 1 henvises til afsnit S.D.1.2.1.
Der er indsat en bestemmelse i § 15 c, stk. 3, hvorefter der skabes mulighed for, at DSB jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 d kan benytte reglerne om skattefri tilførsel af aktiver.
Eldistributionsselskaberne skulle som led i elreformaftalen opdeles i handelsvirksomheder, netvirksomheder og forsyningspligtige virksomheder. Der er derfor i FUL (fusionsskatteloven) § 15 c, stk. 4, indsat en bestemmelse om, at reglerne i FUL (fusionsskatteloven) kapitel 5 finder tilsvarende anvendelse ved tilførsel af aktiver, der foretages af de i henhold til SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 2 e, 2f og § 3, stk. 7, beskattede elselskaber. Dette forudsætter dog, at det modtagende selskab beskattes i henhold til SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 2 e eller § 1, stk. 1, nr. 1.
>Vand- og spildevandsforsyningsselskaber omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 h, kan også benytte reglerne i fusionsskattelovens kapitel om tilførsel af aktiver, jf. FUL (fusionsskatteloven) § 15 c, stk. 5, hvis det modtagende selskab beskattes efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller § 1, stk. 1, nr. 2 h.<
Brugsforeninger omfattet af SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 3a kan også benytte reglerne i fusionsskattelovens kapitel om tilførsel af aktiver, jf. FUL (fusionsskatteloven) § 15 c, stk. . Det er en forudsætning herfor, at det modtagende selskab beskattes i henhold til SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 1 eller § 1, stk. 1, nr. 3a.
Med Skatteberegning 2020, kan du beregne skatten for indkomståret 2020. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2019, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2019.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
Advokat Tommy V. Christiansen vil blive afhørt om sine bemærkninger om klienten på et offentligt retsmøde den 15. april 2021.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,,SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.