Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

E.C.2.5.2 Afskrivningsmetode

I AL (afskrivningsloven) § 11, stk. 2, fastsættes nærmere, hvordan afskrivningsgrundlaget løbende opgøres, og hvordan virksomheden skal beregne afskrivningerne. Afskrivning kan beregnes med indtil 25 pct. af anskaffelsessummen, respektive det beløb, der henstår uafskrevet ved indkomstårets begyndelse. Af den beregnede afskrivning kan virksomheden fradrage et beløb, der forholdsmæssigt svarer til den erhvervsmæssige benyttelse i året.

Ved lov nr. 540 af 6. juni 2007 har AL (afskrivningsloven) § 11, stk. 2, 1. og 2. pkt. fået en ændret affattelse. Ændringen har virkning for 2008 og senere indkomstår, jf. § 14, stk. 5, i lov nr. 540/2007.

Herefter kan afskrivning for driftsmidler omfattet af § 5, stk. 1, i anskaffelsesåret beregnes med indtil 25 pct. af anskaffelsessummen.

For driftsmidler og skibe omfattet af § 5 C, stk. 1, kan afskrivning i anskaffelsesåret beregnes med indtil 15 pct. af anskaffelsessummen. I indkomstårene 2008 og 2009 var afskrivningssatsen dog 23 pct., i indkomstårene 2010 og 2011 er afskrivningssatsen 21 pct., i indkomstårene 2012 og 2013 er afskrivningssatsen 19 pct. og i indkomstårene 2014 og 2015 er afskrivningssatsen 17 pct.

For infrastrukturanlæg omfattet af § 5 C, stk. 2, kan afskrivning i anskaffelsesåret beregnes med indtil 7 pct. af anskaffelsessummen.

For hvert af årene efter anskaffelsesåret kan afskrivning i alle tilfælde beregnes af det beløb, der henstår uafskrevet ved indkomstårets begyndelse.

Se i øvrigt om AL (afskrivningsloven) § 5 C afsnit E.C.2.4.12 Infrastrukturanlæg og andre driftsmidler med lang levetid (AL § 5 C).

MultimedierVed lov nr. 519 af 12. juni 2009 blev der med virkning fra og med indkomståret 2010 indført særlige regler i LL (ligningsloven) § 16 for beskatning af multimedier, som en arbejdsgiver stiller til rådighed for en ansat. Ved multimedier forstås computer med sædvanligt tilbehør, telefon, herunder oprettelses-, abonnements- og forbrugsudgifter, og adgangen til datakommunikation via en internetforbindelse, herunder engangsudgiften til etablering af internetforbindelsen. Om den nærmere afgrænsning af begrebet "multimedie" henvises til afsnit A.B.1.9.4 Multimedier - telefon, computer og datakommunikation og A.B.1.9.13 Kontingenter. Anskaffelsessummen for multimedier, som en selvstændigt erhvervsdrivende stiller til rådighed for en ansat, jf. LL (ligningsloven), 16, stk. 12, afskrives efter reglerne for udelukkende erhvervsmæssigt benyttede driftsmidler, se afsnit E.C.2.4 Udelukkende erhvervsmæssigt benyttede driftsmidler og skibe.

Reglerne om beskatning af multimedier, som en ansat har fået stillet til rådighed af sin arbejdsgiver, finder tilsvarende anvendelse for så vidt angår multimedier, som indgår i en erhvervsmæssige virksomhed, og som den selvstændigt erhvervsdrivende har privat rådighed over. Dette følger af LL (ligningsloven) § 16, stk. 13, 1. pkt., jf. LL (ligningsloven) § 16, stk. 1, 1. pkt., og stk. 12. Når den selvstændigt erhvervsdrivende har privat rådighed over multimedier, kan udgifter vedrørende de pågældende multimedier ifølge LL (ligningsloven) § 16, stk. 13, sidste pkt., fradrages efter reglen om fradrag for driftsomkostninger i SL (statsskatteloven) § 6, stk. 1, litra a. Det er SKATs opfattelse, at henvisningen til SL (statsskatteloven) § 6, stk. 1, litra a, skal forstås således, at fradrag for selve anskaffelsessummen for et multimedie, som en selvstændig erhvervsdrivende har til rådighed for privat benyttelse, skal foretages efter afskrivningslovens regler om delvis erhvervsmæssigt benyttede driftsmidler, idet hjemlen til at foretage afskrivning på driftsmidler er flyttet fra SL (statsskatteloven) § 6, stk. 1, litra a, over i afskrivningsloven. Multimedierne skal således afskrives særskilt efter AL (afskrivningsloven) § 11. Ved afskrivningen skal det lægges til grund, at aktivet anvendes fuldt ud erhvervsmæssigt, hvorfor der er fradrag for hele afskrivningsbeløbet. Begrundelsen for, at der er fradrag for hele afskrivningsbeløbet, er, at værdien af den private benyttelse indtægtsføres efter LL (ligningsloven) § 16, stk. 12. Hvis anskaffelsessummen ikke overstiger beløbsgrænsen i AL (afskrivningsloven) § 11, stk. 3, (for indkomståret 2010 er beløbsgrænsen 12.300 kr.), kan anskaffelsessummen fradrages fuldt ud i anskaffelsesåret (første år, hvor aktivet er stillet til privat rådighed).

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:

BEREGNER
Skatteberegning 2020 som Excel-regneark
Med Skatteberegning 2020, kan du beregne skatten for indkomståret 2020. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2019, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2019.

Medlem af Skatterådet vil ikke fjerne anklage mod kronisk syg fra sin private hjemmeside, selvom klienten er let identificerbar
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.

Advokat Tommy V. Christiansen vil blive afhørt om sine bemærkninger om klienten på et offentligt retsmøde den 15. april 2021.

Lej et værelse ud i din bolig
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.

Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.

Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

SKAT er blevet splittet op
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.

Udlejning af sommerhus
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

Omkostningsgodtgørelse til selskaber
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.

Kommuneskat 2020
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019.

Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.