Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

Trinidad og Tobago

Bekendtgørelse nr. 88 af 12. oktober 1971 af DBO af 20. juni 1969. Skd.cirkulære nr. 75 af 14. februar 1974 (vejledning).

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: De af DBO'en omfattede personer
Artikel 2: De af DBO'en omfattede skatter
Artikel 3: Definitioner
Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted
Artikel 5: Fast driftssted
Artikel 6: Indkomst af fast ejendom
Artikel 7: Fortjeneste ved industri eller handel.
Artikel 8: Skibs- og luftfart
Artikel 9: Associerede foretagender
Artikel 10: Udbytte
Artikel 11: Renter
Artikel 12: Royalties
Artikel 13: Ledelsesomkostninger
Artikel 14: Personlige tjenesteydelser
Artikel 15: Frit erhverv
Artikel 16: Offentlige hverv
Artikel 17: Pensioner
Artikel 18: Studenter og praktikanter
Artikel 19: Professorer og lærere
Artikel 20: Credit
Artikel 21: Ikke-diskriminering
Artikel 22: Samråd
Artikel 23: Udveksling af oplysninger
Artikel 24: Territorial udvidelse
Artikel 25: Ikrafttrædelsestidspunkt
Artikel 26: Opsigelse

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen - praksis:

Artikel 3DBO´en omfatter den danske kontinentalsokkel.

Artikel 5Fast driftssted omfatter også en forretning eller andet vareudsalg og et lager. Et bygnings-, anlægs- eller monteringsarbejde af mere end 6 måneders varighed udgør et fast driftssted.

Fast driftssted foreligger, hvor personer opretholder et varelager, hvorfra de regelmæssigt opfylder ordrer eller foretager leveringer på foretagendets vegne.

Fast driftssted foreligger endvidere, hvor personer opretholder udstyr eller maskiner til udlejning eller andet formål i et tidsrum af 6 måneder eller derover, eller sælger varer, der har undergået en væsentlig forandring eller bearbejdelse i den pågældende stat.

Artikel 7Omfatter beskatningsretten til fortjeneste ved industri og handel, mens modeloverenskomstens artikel 7 omfatter erhvervsvirksomhed generelt.

Artikel 10Kildelandet har beskatningsret til udbytte med 20 pct. I moder-/datterselskabsforhold kan der dog beskattes med 10 pct.

Hvor et selskab i den ene stat har et fast driftssted i den anden stat, hvorfra det oppebærer fortjeneste eller indkomst, kan enhver udbetaling af fortjeneste til en person i den anden stat, beskattes i overensstemmelse med lovgivningen i den stat, hvor det faste driftssted er beliggende, men skatten må ikke overstige 10 pct.

Udbytte omfatter alt, hvad der efter lovgivningen i henholdsvis Trinidad og Tobago og Danmark anses som udlodning.

Artikel 11Kildelandet har beskatningsret til renter med 15 pct.

Artikel 12Kildelandet har beskatningsret til royalties med 15 pct.

Forfatter- og kunstnerrettigheder (bortset fra royalties af filmrettigheder, fjernsyns- og radiobånd og lignende) er dog helt fritaget for beskatning i kildestaten.

Artikel 13Særregel om beskatningsretten til ledelsesomkostninger. Skatten på betalinger mv. for ledelse og andet personligt, fagligt og teknisk arbejde, udført i den ene stat af en i den anden stat hjemmehørende person, må højst udgøre 5 pct. Bestemmelsen er indsat efter ønske fra Trinidad og Tobago for at undgå, at udenlandske selskaber deler deres indtægter fra Trinidad og Tobago op i »andre« indtægter fra Trinidad og Tobago og i vederlag til hovedaktionær eller direktør og lignende med en lavere beskatning til følge. Skatten udskrives med den almindelige selskabsskat eller »standardrate«.

Såfremt betalingen kan henføres til et fast driftssted i det land, hvori arbejdet er udført, finder artikel 7 anvendelse.

Artikel 14Vederlag for personlige tjenesteydelser kan beskattes i kildelandet/arbejdslandet, når vederlaget overstiger 5.000 US$.

183-dages-reglen anvendes i forhold til skatteåret.

Artiklen gælder desuden løn til direktører samt bestyrelseshonorarer.

Artikel 15Indkomst ved frit erhverv beskattes i den stat, hvor erhvervet udføres.

Reglen gælder også for kunstnere og sportsfolk.

Artikel 16Kildestaten har beskatningsretten til vederlag for offentlige hverv betinget af, at modtageren ikke har fast bopæl i opholdsstaten, eller at han alene har en sådan bopæl for at varetage det offentlige hverv. Fritagelsen gælder også vederlag fra lokale myndigheder og lignende. For pensioner gælder disse betingelser ikke.

Artikel 17Bopælslandet har beskatningsretten til enhver form for privat pension og livrente. Det samme gælder sociale pensioner.

Artikel 18Studenter, praktikanter og stipendiater er fritaget for beskatning i studiestaten af gaver, stipendier og lignende, understøttelser fra offentlige organisationer fra udlandet samt af arbejdsvederlag, der er nødvendigt for ophold og uddannelse. Dette beløb er for indkomståret 2010 fastsat til 71.000 kr. (71.000 kr. i 2009), jf. SKAT-Meddelelse, SKM2009.797.SKAT. Fradraget gives i personlig indkomst optjent under studieopholdet før beregning af arbejdsmarkedsbidrag og kan ikke være større end denne indkomst. Fradraget reduceres med beløb, der modtages fra udlandet til den studerendes underhold, undervisning og uddannelse, og som ikke beskattes i Danmark. Fradraget reduceres endvidere med skattefrie stipendier, men derimod ikke med skattepligtige stipendier, der modtages fra Danmark. Hvis der tages fradrag efter rejsereglerne i ligningsloven § 9 A, vil dette bevirke en reduktion af fradraget med et tilsvarende beløb. Fradraget begrænses ikke af øvrige ligningsmæssige fradrag eller personfradraget.

Studietiden skal være rimelig eller sædvanlig og skattefritagelsen kan højst opnås for fem år.

Udstationerede volontører og deltagere i statsunderstøttede uddannelsesprogrammer er i indtil et år fritaget i opholdsstaten for beskatning af henholdsvis lønindtægt og uddannelsesstøtte.

Artikel 19Professorer og lærere, som i højst 2 år opholder sig i den anden stat for at undervise ved et universitet eller lignende, beskattes ikke i den anden stat af vederlaget for sådan undervisning. Reglen finder ikke anvendelse, når arbejdet udføres i henhold til en kontrakt med regeringen i det land, hvor arbejdet udføres, indeholdende særbestemmelser om ansættelsesvilkårene.

Artikel 20Dobbeltbeskatningen ophæves som hovedregel efter credit-metoden.

For så vidt der er tale om indkomst bestående i udbytter, udbetalt af et selskab hjemmehørende i Trinidad og Tobago til et dansk selskab, som direkte eller indirekte behersker mindst 10 pct. af stemmerne i selskabet i Trinidad og Tobago, skal der ved beregningen af fradraget tillige tages hensyn til den skat, som skal svares af selskabet i Trinidad og Tobago af den fortjeneste, hvoraf udbyttet er udbetalt.

Danmark skal give credit for sådanne skatter i Trinidad og Tobago, som i henhold til de i artiklen anførte lovbestemmelser er blevet eftergivet eller nedsat ud fra udviklingssynspunkter (matching credit).

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.