Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

Serbien

DBO af 15. maj 2009 mellem Kongeriget Danmarks regering og Republikken Serbiens regering til undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomst- og formueskatter. Overenskomsten trådte i kraft i medfør af artikel 28 den 24. december 2009 og har virkning fra 1. januar 2010. Se bemærkninger til lovforslag nr. L 18 af 7. oktober 2009. (Lov nr. 1079 af 20. november 2009 om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem danmark og Serbien.

Af lovforslagets § 2 fremgår at, personer som den 15. maj 2009 var hjemmehørende i Serbien, og som på dette tidspunkt modtog pensioner, sociale ydelser og lignende betalinger, der kan beskattes i Danmark i medfør af artikel 18 i denne overenskomst, fritages for beskatning i Danmark af de pågældende beløb, hvis disse beløb i medfør af artikel 18 eller artikel 20 i den tidligere gældende overenskomst, kun kunne beskattes i Serbien. Fritagelse for beskatning i Danmark bortfalder, hvis den pågældende ophører med at være hjemmehørende i Serbien, eller hvis de omhandlede pensioner, sociale ydelser og lignende betalinger ophører. Dette gælder dog ikke, hvis retten til en ydelse ophører og afløses af retten til en anden ydelse i umiddelbar forlængelse heraf. Der kan ikke senere gives fritagelse, hvis fritagelse tidligere er bortfaldet.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: Personer omfattet af overenskomsten

Artikel 2: Skatter omfattet af overenskomsten

Artikel 3: Almindelige definitioner

Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted

Artikel 5: Fast driftssted

Artikel 6: Indkomst af fast ejendom

Artikel 7: Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed

Artikel 8: International trafik

Artikel 9: Forbundne foretagener

Artikel 10: Udbytte

Artikel 11: Renter

Artikel 12: Royalties

Artikel 13: Kapitalgevinster

Artikel 14: Frit erhverv

Artikel 15: Personligt arbejde i ansættelsesforhold

Artikel 16: Bestyrelseshonorarer

Artikel 17: Kunstnere og sportsfolk

Artikel 18: Pensioner, sociale ydelser og lignende betalinger

Artikel 19: Offentligt hverv

Artikel 20: Studerende

Artikel 21: Anden indkomst

Artikel 22: Formue

Artikel 23: Ophævelse af dobbeltbeskatning

Artikel 24: Ikke-diskriminering

Artikel 25: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler

Artikel 26: Udveksling af oplysninger

Artikel 27: Medlemmer af diplomatiske repræsentationer og konsulære embeder

Artikel 28: Ikrafttræden

Artikel 29: Opsigelse

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen - praksis:

Artikel 2 Ejendomsværdiskatten anses for en partiel formueskat er omfattet af overenskomsten.

Artikel 3 Kosovo er ikke omfattet af definitionern af Serbien og således ikke omfattet af overenskomsten. Danmark anerkender Kosovo som en selvstændig stat.

Artikel 5 Boreplatforme, anlæg eller skibe, der anvendes ved efterforskning efter naturforekomster - men ikke ved den efterfølgende udvinding af sådanne - kun udgør et fast driftssted, hvis arbejdet strækker sig over mere end 12 måneder. Det er ikke muligt for forbundne foretagender at omgå dette ved at arrangere sig sådan, at det ene foretagende foretager efterforskning i f. eks. otte måneder, hvorefter det andet foretagende fortsætter arbejdet de følgende otte måneder. I sådanne tilfælde lægges perioderne sammen.

Artikel 8 Bestemmelsen anvendes også på fortjeneste ved drift af køretøjer i international trafik.

Fortjeneste ved anvendelse, rådighedsstillelse eller udleje af containere, som anvendes til transport af varer i international trafik, kan kun beskattes i den stat, hvor foretagendets virkelige ledelse har sit sæde, når sådan anvendelse, rådighedsstillelse eller udleje sker i tilknytning til driften af skibe, fly eller køretøjer i international trafik.

Der er en særlig bestemmelse om beskatningen af SAS, hvorefter artiklens bestemmelser kun finder anvendelse på den del af SAS's indkomst, der svarer til den danske partners andel i SAS.

Artikel 11 Kildestaten har beskatningsretten til renter med 10 pct.

Kildestaten kan ikke beskatte renter, som betales til den anden stat eller dennes politiske underafdelinger eller lokale myndigheder, til den anden stats centralbank eller nationalbank, eller til offentlig myndighed eller offentlig institution (herunder en finansiel institution), der fuldt ud ejes eller kontrolleres af regeringen eller tilhørende politiske underafdelinger eller lokale myndigheder.

Artikel 12 Kildestaten har beskatningsretten til royalty med 10 pct.

Artikel 13 Bestemmelsen anvendes også på fortjeneste ved afhændelse af køretøjer, der har været anvendt i international trafik.

Der er en særlig bestemmelse om beskatningen af SAS.

Artikel 14 Frit erhverv kan kun beskattes i bopælsstaten, medmindre hvervet udøves gennem et såkaldt "fast sted" beliggende i den anden stat, eller den pågældende opholder sig i den anden stat i en eller flere perioder, som tilsammen udgør mindst 183 dage inden for en rullende 12-månedersperiode. Dette er en parallel til bestemmelserne om fast driftssted i artikel 7 kombineret med bestemmelserne i artikel 15 om personligt arbejde i ansættelsesforhold.

Udtrykket "frit erhverv" omfatter især selvstændig videnskabelig, litterær og kunstnerisk virksomhed og uddannelses- og undervisningsvirksomhed, samt virksomhed som læge, advokat, ingeniør, arkitekt, tandlæge og revisor.

Artikel 15 Lønindkomst ved arbejde på køretøjer i international trafik kan beskattes i den stat, hvor foretagendets virkelige ledelse har sit sæde.

Kunstnere og sportsfolk kan kun beskattes i bopælsstaten, hvis indkomsten er erhvervet i forbindelse med et besøg i den anden stat, når besøget væsentligt er støttet af offentlige midler fra den ene stat eller dem begge, eller når virksomheden udøves inden for rammerne af et kulturelt eller sportsligt udvekslingsprogram.

Sociale ydelser, f.eks. sociale pensioner, kan beskattes i kildestaten. Det samme gælder andre former for offentlige ydelser, f.eks SU.

Private pensioner og lignende vederlag kan som udgangspunkt kun beskattes i bopælsstaten. Dette gælder, hvad enten de pågældende pensioner eller vederlag har forbindelse med tidligere ansættelsesforhold eller ej. Dog gælder, at sådanne pensioner og vederlag også kan beskattes i kildestaten, hvis kildestaten i opsparingsfasen har givet fradrag for indbetalinger til pensionsordningen eller givet bortseelsesret for arbejdsgivers indbetaling af pensionsbidrag.

Danmark anvender credit-metoden som lempelsesmetode. Hvis en person eller et selskab m.v., som er hjemmehørende i Danmark, modtager en indkomst fra en serbisk kilde, og Serbien også kan beskatte denne indkomst, skal Danmark give nedslag med det mindste af to beløb, nemlig enten den skat, der er betalt i Serbien, eller den del af den danske skat, der falder på den serbiske indkomst.

Hvis en person i Danmark modtager indkomst, som efter overenskomsten kun kan beskattes i Serbien, anvendes exemption med progressionsforbehold. Dette betyder, at den danske skat nedsættes med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst. Lempelsen er således uafhængig af størrelsen af den serbiske skat. Imidlertid indgår indkomsten i det danske beskatningsgrundlag og får således progressionsvirkning for beskatningen som helhed - heraf udtrykket "progressionsforbehold".

Artiklen indeholder ikke OECD-modellens betemmelse om, at uløste spørgsmål skal afgøres ved en voldgift.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.