Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

Schweiz

Bekendtgørelse nr. 117 af 31. oktober 1974 af DBO af 23. november 1973. Skd.cirkulære nr. 219 af 16. oktober 1974 (vejledning).

Bekendtgørelse nr. 116 af 31. oktober 1974 af DBO af 23. november 1973 om arvemidler.

Bekendtgørelse nr. 37 af 2. juni 1978 om udvidelse til Færøerne af den dansk-schweiziske DBO.

Bekendtgørelse nr. 2 af 27. januar 1998 af protokol af 11. marts 1997 til ændring af DBO mellem Danmark og Schweiz, TfS 1998, 196.

Schweiz er beskrevet som månedens land i SU 1998, 234.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: De af DBO'en omfattede personer.

Artikel 2: De af DBO'en omfattede skatter (ændret ved protokol af 11. marts 1997).

Artikel 3: Almindelig definitioner (ændret ved protokol af 11. marts 1997).

Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted.

Artikel 5: Fast driftssted.

Artikel 6: Indkomst af fast ejendom.

Artikel 7: Fortjeneste ved forretningsvirksomhed.

Artikel 8: Skibs- og luftfart (ændret ved protokol af 11. marts 1997).

Artikel 9: Indbyrdes afhængige foretagender.

Artikel 10: Udbytte.

Artikel 11: Renter.

Artikel 12: Royalties.

Artikel 13: Fortjeneste ved afståelse af formuegenstande (ændret ved protokol af 11. marts 1997).

Artikel 14: Frit erhverv.

Artikel 15: Personlige tjenesteydelser (ændret ved protokol af 11. marts 1997).

Artikel 16: Bestyrelseshonorarer.

Artikel 17: Kunstnere og sportsfolk.

Artikel 18: Pensioner.

Artikel 19: Offentlige hverv.

Artikel 20: Studerende.

Artikel 21: Indkomst, der ikke udtrykkeligt er omtalt.

Artikel 22: Formue.

Artikel 23: Metoder til ophævelse af dobbeltbeskatning (ændret ved protokol af 11. marts 1997).

Artikel 24: Ikke-diskriminering.

Artikel 25: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler.

Artikel 26: Tilbagebetalingsprocedure.

Artikel 27: Udveksling af oplysninger.

Artikel 28: Forskellige bestemmelser.

Herunder specialregler for dødsboer.

Artikel 29: Diplomatiske og konsulære tjenestemænd.

Artikel 30: Territorialudvidelse.

Artikel 31: Ikrafttræden.

Artikel 32: Ophør.

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen og praksis:

Artikel 4Under udtrykket hjemmehørende i en af de kontraherende stater hører tillige personlige selskaber (Personengesellschaften) oprettet eller organiseret i henhold til lovgivningen i de kontraherende stater.

Ligningsrådet har i en bindende forhåndsbesked bl.a. truffet afgørelse om, at en forespørger bosiddende i Schweiz under nærmere beskrevne omstændigheder ville blive fuldt skattepligtig til Danmark, såfremt vedkommende erhvervede en helårsbolig i Danmark og samtidig en måned om sommeren tog arbejde i Danmark for en dansk arbejdsgiver. Vedkommende ville dog fortsat være at betragte som hjemmehørende i Schweiz i henhold til art. 4, også selv om den skattepligtige tilmeldte sig folkeregisteret i Danmark. jf. SKM2002.252.LR.

Artikel 5:Et bygnings-, anlægs- eller monteringsarbejde udgør først et fast driftssted, når det har en varighed af mere end 24 måneder.

I SKM2006.212.SR spurgte en kunstner, om hun ville få fast driftssted, såfremt hun drev galleri fra sin bolig i Danmark, der pr. dispensation havde fået sommerhusstatus. Skatterådet svarede, at den fulde skattpligt ville genindtræde ved ophold i forbindelse med varetagelse af indtægterhvervelse fra galleriet. Galleriet ville, under forudsætning af, at hun fortsat kunne anses for hjemmehørende i Schweiz efter overenskomsten, og at galleriet blev drevet erhvervsmæssigt, udgøre et fast driftssted.

10 pct. af indkomst fra forsikringsforetagender med fast driftssted i begge stater henføres forlods til den stat hvor foretagendet har sit sæde.

Artikel 7Kommanditselskaber i Schweiz betragtes ikke som selvstændige skattesubjekter.

Artikel 8Fortjeneste ved virksomhed, der oppebæres af den danske interessent i SAS, beskattes i Danmark.

Artikel 10Bopælslandet har beskatningsretten til udbytte.

Dansk udbytteskat refunderes fuldt ud (artikel 10) til modtagere hjemmehørende i Schweiz. Schweizisk fritagelse for skat af udbytte fra Schweiz gives i form af refusion af skatten (Verrechungssteuer).

Ansøgning om refusion af schweizisk udbytteskat udfærdiges på blanket 89, der kan bestilles hos de schweiziske skattemyndigheder på adressen:

Eidgenössische Steuerverwaltung, Eigerstrasse 65, CH-3003 Bern, Schweiz.

Blanketten indsendes sammen med fornøden dokumentation til:

Kompetencecenter Udbytteskat, Skattecenter Ballerup, Postboks 59, 2750 Ballerup.

Kompetencecentret videresender ansøgningen til de schweiziske skattemyndigheder.

Vedrørende tilbagesøgning af dansk udbytteskat, se afsnit D.D.2 OECD's modelkonvention artikel 10.

Efter schweizisk opfattelse er hverken danske eller schweiziske investeringsforeninger m.v. omfattet af den indgåede dansk-schweiziske dobbeltbeskatningsaftale, idet de pågældende investeringsforeninger ikke reelt betaler skat i de respektive lande. Schweiz har derfor hidtil kun godkendt, at det er det enkelte medlem af en dansk investeringsforening, der kan tilbagesøge indeholdt schweizisk rente- eller udbytteskat.

Danmark og Schweiz har derfor indgået et gensidigt aftalememorandum vedrørende investeringsforeningers tilbagesøgning af udbytte- og renteskat, SKM2007.312.

Artikel 11Kommanditselskaber i Schweiz er ikke selvstændige skattesubjekter. Bopælslandet har beskatningsretten til renter.

Artikel 12Bopælslandet har beskatningsretten til royalty.

Artikel 13Fortjeneste ved afståelse af formuegenstande, som oppebæres af den danske interessent i SAS, beskattes i Danmark.

Artikel 15183-dages-reglen anvendes i forhold til skatteåret.

Schweiz er af den opfattelse, at kommentarerne i punkt 8 til OECD-modellen vedrørende arbejdsudleje kun skal finde anvendelse på international udleje af arbejdskraft i tilfælde, hvor der foreligger dispositioner, der har karakter af misbrug.

Hvis vederlaget for personligt arbejde, der udføres om bord på et skib eller luftfartøj ikke beskattes i den stat, hvor foretagendets virkelige ledelse har sit sæde, kan vederlaget beskattes i den anden stat.

Vederlag, som en i Danmark hjemmehørende person oppebærer for arbejde udført på et af SAS' luftfartøjer i international trafik, kan kun beskattes i Danmark.

Artikel 19Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 17.

Artikel 21Bopælslandet har beskatningsretten til private pensioner, som ikke er omfattet af art. 18. Tilsvarende gælder folkepension.

Artikel 23Lempelsesmetoden er almindelig credit.

For indkomst, der kun kan beskattes i Schweiz, skal Danmark indrømme lempelse med exemption (ny metode).

Artikel 27Der kan kun udveksles oplysninger, som er nødvendige for gennemførelse af overenskomstens bestemmelser.

Artikel 28Schweiziske statsborgere, som er hjemmehørende i Danmark, kan efter artikel 28, stk. 3, i den skattepligtige indkomst fratrække bidrag til den offentlige schweiziske forsikring for ældre, efterladte og invalide (AHV), (Alters-, Hinterlassen- und Invalidenversicherung).

Personer, der er bosat i den ene stat, men ikke er statsborgere i denne stat, har ret til fradrag i den skattepligtige indkomst for bidrag, der indbetales til en skattemæssig anerkendt personalepensionsordning i den anden stat. Det er en betingelse, at vedkommende person allerede er medlem af pågældende personalepensionsordning i det ene land, før han bosætter sig i det andet.

Bidraget til en schweizisk arbejdsmarkedspension var fuldt fradragsberettiget, uanset at dette var beregnet af bruttoindtægten hidrørende fra Danmark, Norge og Sverige, TfS 1997, 917 LSR.

Artikel 30DBO'en omfatter også Færøerne.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.