Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

Malaysia

Bekendtgørelse nr. 53 af 4. august 1972 af DBO af 4. december 1970. Skd.cirkulære nr. 226 af 28. oktober 1974 (vejledning).

Bekendtgørelse nr. 40 af 27. oktober 2008 af protokol af 3. december 2003 til ændring af overenskomsten af 4. december 1970 mellem Danmark og Malaysia til undgåelse af dobbeltbeskatning og forhindring af beskatningsunddragelse for så vidt angår indkomstskatter.

SKM2008.960.SKAT om virkningstidspunkt for ændring af den dansk-malyiske dobbeltbeskatningsoverenskomst.

Protokollen af 3. december 2003 trådte i kraft den 17. januar 2005 og har for så vidt angår Danmark, virkning fra indkomståret 2006. Under hensyn til at bekendtgørelsen af protokollen først er offentliggjort i 2008, kan de skattepligltige vælge, at ændringerne ved protokollen efter anmodning først anvendes fra og med indkomståret 2009, for så vidt angår dansk beskatning, jf. SKM2008.960.SKAT.

Selskabsskatteprocenten i Malaysia er 27 pct. (2007) og 26 pct. i 2008. Der er ingen carryback-regler for tilbageførsel af underskud til tidligere år med positiv indkomst.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: De af DBO'en omfattede personer.

Artikel 2: De af DBO'en omfattede skatter.

Artikel 3: Almindelige definitioner.

Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted.

Artikel 5: Fast driftssted.

Artikel 6: Indkomst af fast ejendom.

Artikel 7: Indkomst ved forretningsvirksomhed.

Artikel 8: Indbyrdes forbundne foretagender.

Artikel 9: Indkomst ved skibs- og luftfart.

Artikel 10: Udbytter.

Artikel 11: Renter.

Artikel 12: Royalties.

Artikel 13: Kapitalgevinster.

Artikel 14: Personlige tjenesteydelser.

Artikel 15: Kunstnere og sportsfolk.

Artikel 16: Offentlige hverv.

Artikel 17: Pensioner.

Artikel 18: Professorer.

Artikel 19: Studerende.

Artikel 20: Offentlige myndigheders skattefritagelse.

Artikel 21: Ophævelse af dobbeltbeskatning.

Artikel 22: Udveksling af oplysninger.

Artikel 23: Ikke-diskriminering.

Artikel 24: Indgåelse af gensidige aftaler.

Artikel 25: Territorial udvidelse.

Artikel 26: Ikrafttræden.

Artikel 27: Opsigelse.

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen og praksis:

Artikel 3DBO'en omfatter begge landes kontinentalsokkel. Udtrykket person omfatter ikke et interessentskab.

Artikel 5Fast driftssted indbefatter et landbrug eller en plantage og et sted, hvor skov eller skovbrugsprodukter udnyttes.

Stedet for bygnings-, anlægs- eller monteringsarbejder udgør et fast driftssted efter 6 måneder.

Tilsynsvirksomhed med et anlægs- eller monteringsarbejde i mere end 6 måneder i enhver tolv-måneders periode, samt virksomhed, der består i at arrangere optræden af professionelle kunstnere, udgør også et fast driftssted.

Artikel 9.

Artikel 10Kildelandet frafalder beskatningen af aktieudbytter. I Malaysia betales imidlertid en skat på 28 pct. i 2003 af den del af overskuddet, der udloddes. Denne skat er en selskabsskat, som Danmark giver credit for.

Efter DBO'ens artikel 21, stk. 4, skal Danmark herefter som bopælsland indrømme credit for den omhandlede malaysiske selskabsskat (for så vidt udbyttet ikke er fritaget for malaysisk beskatning i henhold til den malaysiske Investment Incentives Act fra 1968, idet sådant udbytte er fritaget for dansk beskatning og derfor udgår helt af beskatningsgrundlaget i Danmark).

En her i landet hjemmehørende aktionær, der vælger at påberåbe sig DBO'en, skal ved indkomstopgørelsen her i landet medregne aktieudbytte fra Malaysia med nettobeløbet efter fradrag af malaysisk selskabsskat, jf. TfS 1997, 543 LSR samt TSS-cirkulære 1997-15. Creditberegningen svarer til beregningsreglen i LL (ligningsloven) § 33.

Artikel 12 Royalty kan beskattes i den stat, hvor royalty-modtageren er hjemmehørende (bopælsstaten). Royalty kan imidlertid også beskattes i den anden stat, hvorfra den hidrører (kildestaten), men hvis modtageren er royaltyens retmæssige ejer, må kildestaten skat ikke overstige 10 pct. af royaltyens bruttobeløb.

Royalty-definitionen er udvidet i forhold til OECD-modellens definition. Begrebet omfatter også vederlag for anvendelse eller retten til at anvende industrielt, kommercielt eller videnskabeligt udstyr samt vederlag for tjenesteydelser eller ydelse af assistance af teknisk eller ledelsesmæssig art eller for konsulentbistand.

Begrænsningen for kildestatens beskatning gællder ikke for royalty, der indgår i den indkomst, som et foretagende fra den anden stat opnår fra et fast driftssted i kildestaten, hvis den rettighed, som royaltyen betales for, har direkte forbindelse med det faste driftssted. I så fald kan kildestaten beskatte royaltyen som led i foretagendets erhvervsmæssige fortjeneste fra driftsstedet,jf. artikel VII

Artikel 14Bestemmelsen finder også anvendelse på selskabsdirektører og bestyrelsesmedlemmer. For sidstnævntes vedkommende svarer bestemmelsen til modelkonventionen art. 16.

183 dages reglen anvendes på kalenderåret. Endvidere kræves, at ingen del af opholdet i den anden stat i løbet af et kalenderår er led i sammenhængende ophold på mere end 183 dage, og desuden at indtægten er undergivet beskatning i arbejdstagerens bopælsstat.

Artikel 16Vederlag udbetalt af en forretningsvirksomhed, der drives af regeringen i en af de 2 stater, beskattes i bopælslandet.

Artikel 17Bopælslandet har beskatningsretten til private pensioner og livrenter. DBO'en omfatter ikke sociale pensioner, som derfor kan beskattes af kildelandet. Hvis Danmark er bopælsland, kan der lempes efter LL (ligningsloven) § 33.

Artikel 18Vederlag for midlertidig undervisning eller forskning ved universiteter mv. i en periode, som ikke overstiger 2 år, beskattes ikke i opholdsstaten under forudsætning af, at opholdet sker efter indbydelse fra et universitet eller lignende.

Artikel 19Studerende eller lærlinge, der er hjemmehørende i en af de 2 stater umiddelbart før han besøger den anden stat, og som opholder sig i højst 2 år - regnet fra ankomsten - i den anden stat som studerende ved et anerkendt universitet mv. eller som godkendt lærling eller som et led i handelsmæssig eller teknisk uddannelse, er fritaget for beskatning af lønindtægter og stipendier. Indtægt ved lønarbejde i Danmark ud over 3000 malaysiske dollar kan beskattes her. Ud over reglerne om beskatning af studerende indeholder artiklen bestemmelser om beskatning af forsknings-/uddannelsesstipendiater og om beskatning af tekniske, faglige eller forretningsmæssige praktikanter.

Artikel 20Regeringen i den ene stat fritages for beskatning i den anden stat af enhver indkomst, som hidrører fra denne stat.

Artikel 21

Protokollen ændrer metodebestemmelsen, så Danmark i fremtiden som hovedregel skal anvende den såkaldte credit-metode som lempelsesmetode, jf. den ny artikel XXI, stk. 3, litra a.

Hvis er person i Danmark oppebærer malaysisk indkomst, som efter overenskomsten kun kan beskattes i Malaysia, anvendes metoden exemption med progressionsforbehold, jf. stk. 3, litra a, iii. Det betyder, at den danske skat nedsættes med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den malaysiske indkomst. Lempelsen er således uafhængig at størrelsen af den malaysiske skat. Imidlertid indgår indkomsten i det danske beskatningsgrundlag og får således progressionsvirkning for den danske beskatning som helhed.

Bestemmelserne i litra b, c og d omfatter indkomst fra Malaysia i tilfælde, hvor malaysisk skat er nedsat eller bortfaldet efter reglerne i Malaysias Promotion of Investment Act, 1986.

I tilfælde, hvor en person, der er hjemmehørende her i landet, har indkomst fra Malaysia, og den malaysiske skat er nedsat eller bortfaldet efter denne skattebegunstigelseslov, skal Danmark beregne lempelse, som om der var betalt almindelig malaysisk skat, jf. litra b.

Hvis et malaysisk selskab, som har fået nedsættelse eller bortfald af malaysisk skat af dets indkomst efter skattebegunstigelsesloven, udlodder udbytte til et selskab, hjemmehørende her i landet, skal Danmark undlade at beskatte det danske selskab af udbytterne, jf. litra c. Danmark skal dog alene undlade at beskatte udbytterne i det omfang, de svarer til det malaysiske selskabs indkomst, der var omfattet af nedsættelse eller bortfald af malaysisk skat.

Bestemmelserne gælder også nedsættelse eller bortfald af malaysisk skat efter nye regler til ændring eller tillæg af skattebegunstigelsesloven, hvis de to lande er enige om, at de nye regler er af væsentlig samme art som 1986-loven.

Bestemmelserne i litra b og c gælder kun i de første ti år efter, at protokollen har fået virkning, jf. litra d.

Litra e har regler om datterselskabslettelse, hvis et selskab, hjemmehørende her i landet, modtager udbytte fra et malaysisk selskab, og det danske selskab ejer direkte eller indirekte mindst 25 pct. af aktiekapitalen i det malaysiske selskab, og tilfældet ikke er omfattet af litra c. I så fald skal Danmark nedsætte den danske skat af udbytterne under hensyn til den skat, som det malaysiske selskab har betalt af den fortjeneste, hvoraf udbytterne er betalt.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.