Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

Brasilien

Bekendtgørelse nr. 125 af 20. december 1974 af DBO af 27. august 1974. Skd.cirkulære af 5. maj 1975 (vejledning). Skd.cirkulære af 26. oktober 1983 udvidelse af DBO'en til staternes kontinentalsokkel.

Skattesystemet er beskrevet i Skat.Udland 1998, 286 og efterfølgende ændringer i Skat.Udland 1999, 48.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: De af DBO'en omfattede skattepligtige.

Artikel 2: Skatter, der er omfattet af DBO'en.

Artikel 3: Almindelige definitioner.

Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted.

Artikel 5: Fast driftssted.

Artikel 6: Indkomst af fast ejendom.

Artikel 7: Fortjeneste ved forretningsvirksomhed.

Artikel 8: Skibs- og luftfart.

Artikel 9: Indbyrdes afhængige foretagender.

Artikel 10: Udbytte.

Artikel 11: Renter.

Artikel 12: Royalties.

Artikel 13: Fortjeneste ved afståelse af formuegenstande.

Artikel 14: Frit erhverv.

Artikel 15: Personlige tjenesteydelser.

Artikel 16: Bestyrelseshonorarer.

Artikel 17: Kunstnere og sportsfolk.

Artikel 18: Pensioner.

Artikel 19: Offentlige ydelser.

Artikel 20: Lærere og videnskabsmænd.

Artikel 21: Studerende.

Artikel 22: Indkomst, der ikke er udtrykkeligt omtalt.

Artikel 23: Metoder til ophævelse af dobbeltbeskatning.

Artikel 24: Ikke-diskriminering.

Artikel 25: Fremgangsmåde ved indgåelse af gensidige aftaler.

Artikel 26: Udveksling af oplysninger.

Artikel 27: Diplomatiske og konsulære tjenestemænd.

Artikel 28: Metoder om praktisering.

Artikel 29: Territorial udvidelse.

Artikel 30: Ikrafttræden.

Artikel 31: Ophør.

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen og praksis:

Artikel 2DBO''en omfatter ikke formueskatter.

Excess remittance, der pålignes udbytte- og royaltyindtægter, er ikke omfattet. Denne skat er progressiv og pålægges de nævnte indtægter efter fradrag af kildeskat. En i Danmark hjemmehørende skatteyder, der er pålignet de nævnte fra DBO''en undtagne skatter, vil imidlertid kunne få nedsættelse af de danske skatter efter LL (ligningsloven) § 33.

Artikel 3DBO''en omfatter den danske kontinentalsokkel.

Artikel 5Et bygnings-, anlægs- eller monteringsarbejde af mere end 6 måneders varighed udgør et fast driftssted.

Et forsikringsselskab har altid fast driftssted i den anden stat, hvis det opkræver præmier der eller forsikrer risici der.

Artikel 8:Danmark har beskatningsretten til den danske andel af fortjenesten, som erhverves af SAS.

Artikel 10Kildestaten har beskatningsretten til udbytte med 25 pct. Dette gælder også i forholdet mellem moder- og datterselskaber.

Danske selskabers faste driftssteder (filialer) beskattes ifølge brasiliansk lovgivning, som om de er datterselskaber. Reglen indebærer, at driftsstedets overskud først bliver beskattet med gældende selskabsskatteprocent, og at overskuddet, efter fradrag af selskabsskatter, derefter kan undergives excess remittance tax med 25 pct., jf. artikel 2.

Artikel 11Kildestaten har beskatningsretten til renter med 15 pct. Kildestatens beskatningsret er dog ikke begrænset, når renten tilfalder et fast driftssted i en tredie stat.

Renter, der betales til en af staterne, en politisk underafdeling eller Industrialiseringsfonden for Udviklingslandene, er fritaget for beskatning i kildestaten.

Artikel 12Kildestaten har beskatningsretten til royalties med 15 pct.

Vederlag for benyttelse af varemærker samt for royalties, der fra et selskab betales til en person, der kontrollerer mindst 50 pct. af selskabets kapital, beskattes dog med 25 pct.

Artikel 13Fortjeneste ved afståelse af alle andre aktiver eller rettigheder end de i artiklen omhandlede kan beskattes i begge stater.

Fortjeneste ved salg af aktier kan beskattes i begge lande (artikel 13, stk. 3). Danmark skal imidlertid indrømme lempelse i den danske skat, uanset at Brasilien som kildestat ikke beskatter aktieavancen (matching credit - artikel 23, stk. 2), jf. Skat 1988.1.52. (TfS 1988, 23).

Artikel 14Beskatningsretten til indkomst ved frit erhverv tilkommer kildestaten, hvis betalingen afholdes af et fast driftssted i kildestaten eller et selskab, der er hjemmehørende der.

Artikel 15183-dages-reglen finder anvendelse i forhold til kalenderåret. Kan en skibsfartsvirksomheds ledelse ikke stedfæstes, kan vederlaget beskattes i skibets registreringsstat.

Vederlag for arbejde, der overvejende er udført om bord på SAS' luftfartøjer, kan kun beskattes i arbejdstagerens bopælsstat.

Artikel 18Private pensioner og lignende vederlag, der udbetales for tidligere tjenesteydelser, kan kun beskattes i kildestaten.

Artikel 19Offentlige vederlag og pensioner samt sociale pensioner, f.eks. folkepension, kan kun beskattes i kildestaten.

Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 17.

Artikel 20Vederlag for forskning, undervisning, etc. ved universiteter m.v. i en periode indtil 2 år beskattes i bopælsstaten, når besøget sker efter invitation eller som led i en officiel kulturudveksling. Kildestaten har en subsidiær beskatningsret.

Artikel 21Studerende eller praktikanter beskattes ikke af vederlag for arbejde i opholdsstaten, når vederlaget i et kalenderår ikke overstiger 4.000 US $ i et tidsrum, der ikke overstiger 3 kalenderår.

Artikel 22Indkomst, der ikke udtrykkeligt er omtalt i DBO'en, kan beskattes i begge stater. En evt. dobbeltbeskatning ophæves af bopælsstaten efter bestemmelsen i artikel 23.

Artiklen omfatter bl.a. private pensioner, der ikke er et led i et tidligere tjenesteforhold.

Artikel 23Dobbeltbeskatning ophæves som hovedregel ved anvendelse af exemption (ny metode). For så vidt angår rente- og royalty-indtægter (artikel 11 og 12), anvendes creditmetoden, men således at den brasilianske skat altid anses for pålignet med 25 pct. (matching credit). Creditnedslaget kan dog aldrig overstige den forholdsmæssige andel af den danske skat, der falder på indkomsten fra Brasilien.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.