Bekendtgørelse nr. 49 af 9. december 2009 af aftale mellem Danmark og Bermuda om udveksling af oplysninger i skattesager. Bekendtgørelse nr. 50 af 9. december 2009 af aftale mellem Danmark og Bermuda til undgåelse af dobbeltbeskatning af fysiske personer. Bekendtgørelse nr. 51 af 9. december 2009 af aftale mellem Danmark og Bermuda til undgåelse af dobbeltbeskatning af foretagender, der driver skibe eller fly i international trafik. Bekendtgørelse nr. 52 af 9. december 2009 af aftale mellem Danmark og Bermuda om adgang til gensidig aftaleprocedure i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders fortjeneste. Bemyndigelse til at tiltræde skatteaftalerne er givet ved Lov nr. 1077 af 20. november 2009, der trådte i kraft den 25. november 2009. De nævnte aftaler er alle trådt i kraft den 24. december 2009 og har virkning fra 1. januar 2010. Aftalen om udveksling af oplysninger vedrørende skatter, der i det væsentlige følger OECD-modellen, skal sikre, at skattemyndighederne i Danmark og Bermuda giver hinanden bistand i skattesager. Bistanden kan bestå i, at parterne udveksler oplysninger efter anmodning, eller at embedsmænd fra den ene part deltager i undersøgelser, som den anden part foretager på sit territorium. Efter anmodning fra skattemyndighederne i Danmark skal skattemyndighederne på Bermuda altså sende oplysninger til de danske skattemyndigheder. Hvis myndighederne på Bermuda ikke selv er i besiddelse af de anmodede oplysninger, skal de indhente oplysningerne fra personer og selskaber m.v. på Bermuda. Det gælder også, selv om myndighederne ikke selv behøver oplysningerne til beskatning på Bermuda. Bermuda har pligt til at sikre, at dens myndigheder har hjemmel til at indhente og videresende oplysninger, der besiddes af banker, andre finansielle institutioner m.v. Aftalen indeholder i artikel 4 en definition af "skatteundragelse af grov karakter". Baggrunden herfor er, at der i artiklen om udveksling af oplysninger efter anmodning (artikel 5) findes en særlig bestemmelse om, at en overordnet medarbejder ved partens kompetente myndighed skal afgive erklæring om, at en anmodning er relevant og nødvendig, medmindre der er tale om skatteundragelse af grov karakter (artikel 5, stk. 6). En sådan erklæring skal også afgives, hvis der anmodes om oplysninger om en person, der hverken er hjemmehørende eller statsborger i nogen af parterne (artikel 5, stk. 7). Udtrykket "relevant" er defineret i artikel 4, stk. 2. Aftalen ledsages af en protokol hvor udtrykket "nødvendig" er defineret. Aftalen om undgåelse af dobbeltbeskatning af fysiske personer regulerer beskatningen af visse indtægter for fysiske personer. Aftalens bestemmelser svarer i det væsentlige til de tilsvarende bestemmelser i OECD-modeloverenskomsten. Indholdsfortegnelse: Artikel 1: Fysiske personer omfattet af aftalen Artikel 2: Skatter omfattet af aftalen Artikel 3: Almindelige definitioner Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted Artikel 5: Personligt arbejde i tjenesteforhold Artikel 6: Bestyrelseshonorarer Artikel 7: Kunstnere og sportsfolk Artikel 8: Pensioner Artikel 9: Offentligt hverv Artikel 10: Studerende Artikel 11: Ophævelse af dobbeltbeskatning Artikel 12: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler Artikel 13: Ikrafttræden Artikel 14: Opsigelse Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen - praksis: |