Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

A.I.2.3 Livs- eller pensionsforsikring

Dette gælder dog ikke begravelsesforsikringer og lignende, der er baseret på, at afkastet stedse er negativt, og at et års indbetalinger anvendes til samme års udbetalinger, således at ordningen ikke har nogen kapitalværdistigning.

Der skal ligeledes afgive en erklæring mv. til SKAT, hvis man efter ejerens død, i henhold til bestemmelserne i policen mv., er berettiget til udbetaling af forsikringen/pensionsordningen (hvis man er indsat som begunstiget), med mindre det drejer sig om en begravelsesforsikring eller lignende.

Til erklæringsformålet findes en blanket, som skal udfyldes:

  • Erklæring L, blanket 49.020.

Der er kun erklæringspligtig, når en af følgende omstændigheder er gældende:

  • Vedkommende er en fysisk eller juridisk person, der er fuldt skattepligtig til Danmark
  • Efter tegning/oprettelse af en livs- eller pensionsforsikring, syge- og ulykkesforsikring eller andre pensionsordninger bliver man fuldt skattepligtig til Danmark
  • Man er fuld skattepligtig til Danmark og i henhold til bestemmelse i en police eller ordning mv. tegnet i udlandet er man indsat som begunstiget efter ejerens død.
Nye regler vedr. pensionsbeskatning

Borgere med en pensions- og forsikringsordning, der er oprettet før 18. februar 1992, kan nu vælge ændret beskatning af ordningen for indkomståret 2004 og fremover. Ønsker en ændret beskatningen med virkning for indkomståret 2004, skal der inden den 1. april 200 gives SKATeller forsikringsselskabet underretning om herom.

Underretningen kan foretages sammen med indsendelsen af "Erklæring L" ved afkrydsning i blankettens afsnit 4, felt 16. Her angives ikrafttrædelsesdatoen for valget.

Beskatning af pensions- og forsikringsordninger oprettet før den 18. februar 1992

En dansk eller udenlandsk pensions- og forsikringsordning, som er oprettet før den 18. februar 1992, er enten omfattet af pensionsbeskatningslovens § 50 eller statsskattelovens regler (udenlandske pensionskasseordninger). Efter disse regler er der:

  • ingen fradragsret eller bortseelsesret for indbetalingerne
  • ingen beskatning af det løbende afkast, men
  • indkomstskat af udbetalinger i form af løbende livsbetingede ydelser.

Valg af ny beskatning

Er der oprettet en dansk eller udenlandsk pensions- og forsikringsordning, og denne er oprettet før den 18. februar 1992, og hvor der ikke er foretaget nogen ændringer i ordningen efter den 18. februar 1992, kan det nu vælges, at ordningen skal beskattes efter pensionsbeskatningslovens § 53 A eller § 53 B. Efter disse regler er der:

  • ingen fradragsret eller bortseelsesret for indbetalingerne
  • kapitalindkomstbeskatning af det løbende afkast (dog kun for ordninger omfattet af lovens § 53 A), og
  • indkomstskat på udbetalingerne for den del, som opspareren har fået fradragsret eller bortseelsesret for i udlandet (dog kun for ordninger omfattet af lovens § 53 B) - ellers er der ingen indkomstskat.

Frister

Hvis man ønsker at få pensions- og forsikringsordning, som er oprettet før den 18. februar 1992, beskattet efter lovens § 53 A eller § 53 B, skal der gives SKAT eller forsikringsselskabet besked inden den 1. januar 2006.

Hvis man ønsker, at valget skal have tilbagevirkende kraft til den 1. januar 2004, skal SKAT eller forsikringsselskabet have besked inden den 1. april 2005.

Valget er bindende.

Muligheden for at vælge ændret beskatning skyldes nye regler i pensionsbeskatningsloven, jf. lov nr. 1388 af 20. december 2004.

Fuldmagt og tilsagnserklæring

På blanketten, hvorpå der skal afgives erklæring, skal der, hvis ikke den erklæringspligtige er omfattet af reglerne for fritagelse som nævnt nedenfor, give SKAT fuldmagt til indseende i (dvs. ret til at se) forsikringen eller pensionsordningen tegnet i udlandet.

Endvidere skal blanketten indeholde/vedlægges en tilsagnserklæring fra det udenlandske forsikringsselskab eller pensionsudbyder, hvori dette hvert år påtager sig, uden opfordring, at indsende oplysninger om forsikringen/ordningen til ToldSkat.

Oplysningerne skal indsendes til SKAT senest 1. februar i året efter det kalenderår, oplysningerne mv. vedrører.

A) Foruden identifikation af forsikringstager/medlemmet af pensionsordningen/den begunstigede (personnummer/CVR-/SE-nummer eller fødselsår og navn og adresse) skal der oplyses følgende:

  • Forsikringsselskabets eller pensionsudbyderens navn og adresse
  • Forsikringens/pensionsordningens litra og nr./vedtægts-/medlems nr. eller lignende identifikation
  • Kapitalværdien af forsikringen/pensionsordningen ved årets udgang
  • Årets afkast af forsikringen/pensionsordningen opgjort som forskellen mellem på den ene side forsikringens/pensionsordningens kapitalværdi ved årets udgang, med tillæg af udbetalinger i årets løb, og på den anden side forsikringens/pensionsordningens kapitalværdi ved årets begyndelse, med tillæg af indbetalinger i årets løb.

Fritagelse:

De nævnte oplysninger under A) skal ikke afgives, hvis:

  • Forsikringen er tegnet før den 1. juli 1994 og ikke er ændret siden
  • Pensionsordningen i udlandet (hos pensionskasse, pensionsfond eller hos andre, der udbetaler pensioner) er oprettet før den 22. december 2004 og ikke er ændret siden
  • Forsikringen er en livsforsikring, der alene kan komme til udbetaling i tilfælde af den forsikredes død, invaliditet, eller livstruende sygdom inden forsikringens aftalte udløbstidspunkt, såfremt dette aftalte tidspunkt ikke ligger senere end første policedag efter den forsikredes fyldte 80 år (pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 4)
  • Forsikringen er en livsforsikring eller pensionsordning, der er oprettet, mens forsikringstager/medlemmet af pensionsordningen ikke er skattepligtig til Danmark, eller mens forsikringstager efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst er hjemmehørende i en fremmed stat, Færøerne eller Grønland, såfremt
    1. samtlige indbetalinger er fradraget i positiv skattepligtig indkomst (i overensstemmelse med skattelovgivningen i den stat, hvor den pågældende var skattepligtig på indbetalingstidspunktet), eller
    2. samtlige indbetalinger er foretaget af en arbejdsgiver, og indbetalingerne ikke er medregnet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst (i overensstemmelse med skattelovgivningen i den stat, hvor den pågældende er skattepligtig på indbetalingstidspunktet)
  • Syge- og ulykkesforsikring, der ejes af den forsikrede selv omfattet af PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53 A, stk. 1, nr. 3, eller garantiforsikring eller lignende omfattet af PBL (pensionsbeskatningsloven) § 53 A, stk. 1, nr. 6
  • Forsikringen/pensionsordningen er en lovbestemt obligatorisk social sikringsordning i udlandet.

NB: Opfyldes ovenstående betingelser for fritagelse ikke længere, og opretholdes forsikringen er den erklæringspligtige pligtig til at give besked til ToldSkat.

Dispensation fra pligten om tilsagnserklæring

Hvis den erklæringspligtige ikke kan indhente den nævnte tilsagnserklæring som følge af, at forsikringsselskabet eller anden pensionsudbyder i det pågældende land ikke ønsker eller ifølge landets lovgivning ikke må påtage sig denne indberetningsforpligtelse, kan ToldSkat dispensere fra dette krav, hvis særlige forhold begrunder, at forsikringen tegnes i det pågældende land. Erklæringsblanketten indsendes da i udfyldt stand påført eller vedlagt ansøgning om dispensation og begrundelsen herfor.

Dispensationen er dog betinget af, at den erklæringspligtige selv hvert år indsender de oplysninger, der er nævnt under A.i afsnittet "Fuldmagt og tilsagnserklæring" ovenfor, bilagt dokumentation for oplysningernes rigtighed.

Efterkommes dispensationsansøgningen, vil dette fremgå af den attesterede erklæring, som den erklæringspligtige vil modtage fra SKAT Sydjylland.

NB: Det skal oplyses, at der kun er dispensationsmulighed fra pligten om tilsagnserklæring, ikke fra selve erklæringspligten og fuldmagten til indseende i forsikringen/ordningen i udlandet.

Hvis SKAT fra udlandet eller fra den erklæringspligtige selv (ved dispensation) ikke modtager de ønskede oplysninger om forsikringen/pensionsordningen mv., kan SKAT give den erklæringspligtige pålæg om at afvikle forsikringen/pensionsordningen. Endvidere kan der gives daglige bøder (jf. skattekontrollovens § 9).

Til dette formål findes en blanket (Erklæring L).

Der skal ikke afgives erklæring ved begravelsesforsikringer og lignende, der er baseret på, at afkastet stedse er negativt, og at et års indbetalinger anvendes til samme års udbetalinger, således at ordningen ikke har nogen kapitalværdistigning, jf. SKL (skattekontrolloven) § 11 C, stk. 1.

Der er erklæringspligt, når man er fuldt skattepligtig her til landet, når man efter tegning af en livs- eller pensionsforsikring bliver fuldt skattepligtig her til landet og endelig når man er fuldt skattepligtig her til landet og i henhold til bestemmelserne i en police tegnet i et udenlandsk forsikringsselskab af en nu afdød person, bliver berettiget til udbetaling af forsikringen.

På blanketten, hvorpå erklæring afgives, skal der gives SKAT fuldmagt til indseende i forsikringen i forsikringsselskabet i udlandet, jf. SKL (skattekontrolloven) § 11 C, stk. 4, nr. 1.

Endvidere skal blanketten indeholde/vedlægges en tilsagnserklæring fra forsikringsselskabet i udlandet, hvori dette påtager sig hvert år af egen drift at sende oplysninger om forsikringen til SKAT, jf. SKL (skattekontrolloven) § 11 C, stk. 4, nr. 2.

Denne fuldmagt samt tilsagnserklæringen fra forsikringsselskabet i udlandet er ikke nødvendig, hvis:

  • forsikringen er tegnet før den 1. juli 1994 - hvis forsikringen ændres efter dette tidspunkt, skal der dog afgives fuldmagt og indhentes tilsagnserklæring fra forsikringsselskabet i udlandet
  • forsikringen er en livsforsikring, der alene kan komme til udbetaling i tilfælde af den forsikredes død eller invaliditet inden forsikringstidens aftalte udløbstidspunkt, såfremt dette aftalte tidspunkt ikke ligger senere end første policedag efter den forsikredes fyldte 80 år, jf. SKL (skattekontrolloven) § 11 C, stk. 4.
  • forsikringen er en livsforsikring og er oprettet, mens forsikringstager ikke er skattepligtig til Danmark, eller mens forsikringstager efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst er hjemmehørende i en fremmed stat, Færøerne eller Grønland, jf. SKL (skattekontrolloven) § 11 C, stk.4
  • samtlige indbetalinger er fradraget i positiv skattepligtig indkomst i overensstemmelse med skattelovgivningen i den stat, hvor den pågældende var skattepligtig på indbetalingstidspunktet, eller
  • samtlige indbetalinger er foretaget af en arbejdsgiver og indbetalingerne i overensstemmelse med skattelovgivningen i den stat, hvor den pågældende er skattepligtig på indbetalingstidspunktet, ikke er medregnet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Dispensation fra tilsagnserklæringspligtenSKL (skattekontrolloven) §§ 11 A, stk. 7, 11 B, stk. 7 og 11 C, stk. 6 indeholder en mulighed for fritagelse for kravet om tilsagnserklæring fra de udenlandske pengeinstitutter, livsforsikringsselskaber m.v. når særlige forhold begrunder, at konto, depot m.v. føres i udlandet/forsikringen tegnes i udlandet.

Det er en forudsætning, at de udenlandske pengeinstitutter, livsforsikringsselskaber mv. ikke ønsker eller efter landets lovgivning ikke må påtage sig en indberetningsforpligtigelse.

Gives dispensation er denne betinget af at ejeren sammen med den årlige selvangivelse indsender dokumentation svarende til de oplysninger, der skulle være afgivet af de udenlandske pengeinstitutter m.v.

SKAT kan pålægge ejeren at ophæve konto, depot eller forsikring i de tilfælde, hvor de ønskede oplysninger ikke indsendes rettidigt af de udenlandske pengeinstitutter mv., og der ikke er meddelt dispensation fra tilsagnserklæringspligten, jf. SKL (skattekontrolloven) §§ 11 A, stk. 6, 11 B, stk. 6 og 11 C, stk. 5.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.