Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

A.F.3.1.1 Normalfradraget, LL § 9 C, stk. 1-3

Fradraget foretages i den skattepligtige indkomst, og er ikke begrænset af 5.500 kr.'s-grænsen, jf. LL (ligningsloven) § 9, stk. 1. Alene den del af den daglige befordring, der overstiger 24 km, berettiger til fradrag.

Når den samlede daglige befordring er fastslået på grundlag af den normale transportvej ved bilkørsel, fratrækkes 24 km, idet befordring under 24 km daglig ikke kan fradrages, og befordringsfradraget beregnes for yderligere befordrede kilometer. Hvis ud- og hjemrejse ikke foretages samme dag, foretages der kun ét bundfradrag i den samlede kørsel - bopæl - arbejdsplads tur/retur. Se herom Skat 1988.10.610 (TfS 1988, 563 LSR).

Fradraget er uafhængigt af, hvilket befordringsmiddel der anvendes, og dermed hvilke faktiske udgifter befordringen medfører. Fradraget opgøres i alle tilfælde med et beløb, som beregnes på grundlag af den normale transportvej ved bilkørsel efter en kilometersats, der fastsættes efter LL (ligningsloven) § 9 C.

For indkomståret 2010 anvendes ved fradragets beregning følgende satser, jf. Bekendtgørelse af Skatterådets satser for 2010 vedrørende fradrag for befordring mellem hjem og arbejdesplads, og udbetaling af skattefri godtgørelse for erhvervsmæssig befordring Bek. nr. 1088 af 10. november 2009.

2010
0-24 km inkl. intet fradrag
25-100 km inkl. 1,90 kr. pr. km (1,90 kr. pr. km. for 2009)
Over 100 km 0,95 kr. pr. km (0,95 kr. pr. km. for 2009)

Eksempler Eksempel 1.

Afstand frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl
og arbejdsplads pr. arbejdsdag


46 km
Herfra trækkes den del af befordringen,
den skattepligtige ikke har fradrag for pr. arbejdsdag

- 24 km
I alt22 km


Fradraget udgør således for 2010 pr. arbejdsdag 22 km x 1,90 kr.= kr. 41,80 kr.

Hvis den samlede beregnede befordring pr. arbejdsdag er længere end 100 km, nedsættes fradraget for disse yderligere befordrede kilometer med 50 pct.

Eksempel 2.

Afstand frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads pr. arbejdsdag
108 km
Pr. arbejdsdag udgør fradraget:
100 km - 24 km = 76 km x 1,90 kr. 144,40 kr.
108 km - 100 km = 8 km x 0,95 kr.

7,60 kr.

I alt152,00 kr.

Særligt vedrørende udkants-
kommuner m.v.

For pendlere i visse udkantskommuner nedsættes fradraget for 2010 for befordring over 100 kilometer ikke med 50 pct. jf. ligningslovens § 9 C, stk. 3. Det drejer sig om pendlere i Bornholm, Brønderslev, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Guldborgsund, Hjørring, Langeland, Lolland, Læsø, Morsø, Norddjurs, Samsø, Svendborg, Tønder, Vesthimmerland og Ærø. Har den skattepligtige inden udgangen af indkomståret 2018 opnået ret til fradrag efter 3. pkt., kan den skattepligtige anvende reglen i 7 år fra det tidspunkt, hvor retten hertil første gang er opnået, for så vidt den skattepligtige fortsat har sin sædvanlige bopæl i en af de kommuner, der er nævnt i 3. pkt., og de almindelige betingelser for at foretage forhøjet befordringsfradrag i øvrigt er opfyldt.

Skattepligtige, der inden udgangen af indkomståret 2006 efter ligningsloven § 9 C, stk. 3, 3. pkt., som affattet ved lovbekendtgørelse nr. 887 af 20. september 2005, har opnået ret til forhøjet fradrag for befordring over 100 kilometer, bevarer retten til fradraget i 5 år fra det tidspunkt, hvor retten hertil første gang er opnået, såfremt den skattepligtige fortsat har sin sædvanlige bopæl i en af de indtil den 31. december 2006 eksisterende kommuner Arden, Fjends, Holsted, Lundtoft, Nørager, Sallingsund, Sejlflod, Spøttrup, Tinglev eller Aalestrup, og de almindelige betingelser for at foretage befordringsfradrag i øvrigt er opfyldt.

Har den skattepligtige i en af de kommuner, der ikke længere er udkantskommune, inden udgangen af indkomståret 2006 opnået ret til fradrag efter ovennævnte regel, kan den skattepligtige anvende reglen i 5 år fra det tidspunkt, hvor retten hertil første gang opnås, for så vidt den skattepligtige fortsat har sin sædvanlige bopæl i en af de kommuner, der er nævnt i 3. pkt., og de almindelige betingelser for at foretage befordringsfradrag i øvrigt er opfyldt.

På Skatteministeriets hjemmeside er der oversigtskort med angivelse af de nye og gamle udkantskommuner.

Betingelserne for at få forhøjet befordringsfradrag i 2007-2018

Retten til det forhøjede befordringsfradrag opnås, når den skattepligtige inden for perioden 2007-2018 samtidig opfylder betingelsen om at have sædvanlig bopæl i en udkantskommune og pendler mere end 100 km dagligt for at komme til og fra arbejde.

Syvårs-reglen

Hvis den skattepligtige inden udgangen af 2018 har opnået ret til forhøjet befordringsfradrag, kan den skattepligtige benytte fradraget i 7 år. De 7 år skal regnes fra det tidspunkt, hvor den skattepligtige første gang har opnået ret til at foretage forhøjet befordringsfradrag efter bestemmelserne om forhøjet befordringsfradrag. For skattepligtige, der har været omfattet af den hidtidige ordning om forhøjet befordringsfradrag for 2004-2006, er der fastsat særlige regler, jf. nedenfor.

Syvårs-reglen er nærmere illustreret i eksempel 1-5. I eksemplerne er det forudsat, at den skattepligtige rent faktisk er berettiget til befordringsfradrag efter de almindelige regler herom, og at kørslen overstiger 100 kilometer pr. dag.

Eks. 1.En borger bor i en udkantskommune den 1. januar 2007. Borgeren har ret til forhøjet befordringsfradrag fra den 1. januar 2007 til og med den 31. december 2013. Det gælder dog kun, såfremt den pågældende i hele perioden bor i en udkantskommune.
Eks. 2. En borger flytter til en udkantskommune den 1. juni 2008. Borgeren har ret til forhøjet befordringsfradrag fra den 1. juni 2008 til og med den 31. maj 2015. Det gælder dog kun, såfremt den pågældende i hele perioden bor i en udkantskommune.
Eks. 3. En borger bor i en udkantkommune den 1. januar 2007, men flytter den 25. maj 2009 til en kommune, der ikke er udpeget som udkantskommune. Borgeren har ret til forhøjet befordringsfradrag fra den 1. januar 2007 til og med den 24. maj 2009. Det gælder dog kun, såfremt den pågældende i hele denne periode bor i kommunen.
Eks. 4. En borger bor i en udkantskommune den 1. januar 2007, men flytter den 1. juli 2008 til en kommune, der ikke er udpeget som udkantskommune. Den 1. januar 2009 flytter borgeren tilbage til en af de udpegede udkantskommuner. Borgeren har ret til forhøjet befordringsfradrag fra den 1. januar 2007 til og med den 30. juni 2008, samt fra den 1. januar 2009 til og med den 31. december 2013. Det gælder dog kun, såfremt den pågældende i de nævnte perioder bor i de to udkantskommuner.
Eks. 5. En borger bor i en udkantskommune den 1. januar 2007, men flytter den 1. december 2010 til en anden af de udpegede udkantskommuner. Borgeren har ret til forhøjet befordringsfradrag fra den 1. januar 2007 til og med den 31. december 2013. Det gælder dog kun, såfremt den pågældende i hele perioden bor i de nævnte kommuner.

Perioder, hvor den skattepligtige ikke er berettiget til forhøjet befordringsfradrag, men hvor den skattepligtige efter perioden igen er berettiget til forhøjet befordringsfradrag, medregnes til syvårs-perioden. Det kan eksempelvis være perioder, hvor den skattepligtige er arbejdsløs, eller perioder, hvor den skattepligtiges transportvej pr. arbejdsdag ikke overstiger 100 kilometer.

To betingelser skal være opfyldt samtidigt

Retten til det forhøjede befordringsfradrag opnås, som nævnt, når den skattepligtige inden for perioden 2007-2018 samtidig opfylder betingelsen om at have sædvanlig bopæl i en udkantskommune og pendler mere end 100 km dagligt for at komme til og fra arbejde.

Dette er illustreret i eksempel 6-7. I eksemplerne er det forudsat, at den skattepligtige rent faktisk er berettiget til befordringsfradrag efter de almindelige regler herom, og at kørslen overstiger de 100 kilometer pr. dag.

Eks. 6. En borger bor i en udkantskommune den 1. januar 2007. Borgerens kørsel overstiger 100 km pr. dag fra den 1. januar 2010. Borgeren har ret til forhøjet befordringsfradrag fra den 1. januar 2010 til og med den 31. december 2016. Det gælder dog kun, såfremt den pågældende i hele perioden bor i en udkantskommune.
Eks. 7. En borger bor i en udkantskommune den 31. december 2018. Borgerens kørsel overstiger først 100 km pr. dag fra den 1. januar 2019. Borgeren har ikke ret til forhøjet befordringsfradrag.

Femårs-reglen for pendlere i udkantskommuner 2004-2006

Skattepligtige, der bor i en kommune, der er udpeget som udkantskommune i indkomstårene 2004-2006, men ikke for indkomstårene 2007-2018, bevarer deres ret til forhøjet befordringsfradrag i 5 år (den individuelle femårs-periode) fra det tidspunkt, hvor retten hertil første gang er opnået. Den skattepligtige skal for at bevare retten fortsat have sin sædvanlige bopæl i en af de indtil den 31. december 2006 eksisterende udkantskommuner, og de almindelige betingelser for at foretage befordringsfradrag skal i øvrigt være opfyldt.

Det drejer sig om pendlere i følgende kommuner: Arden, Fjends, Holsted, Lundtoft, Nørager, Sallingsund, Sejlflod, Spøttrup og Tinglev, samt Aalestrup kommune for så vidt angår de områder, der ikke bliver en del af den nye Vesthimmerland kommune.

Femårs-reglen er nærmere illustreret i eksempel 8-10. I eksemplerne er det forudsat, at den skattepligtige rent faktisk er berettiget til befordringsfradrag efter de almindelige regler herom, og at kørslen overstiger 100 km pr. dag.

Eks. 8. En borger bor i Sejlflod kommune den 1. januar 2004. Borgeren har fortsat ret til forhøjet befordringsfradrag fra den 1. januar 2007 til og med den 31. december 2008. Det gælder dog kun, såfremt den pågældende i hele perioden bor i det, der indtil den 31. december 2006 var Sejlflod kommune.
Eks. 9. En borger er flyttet til Sejlflod kommune den 1. juni 2005. Borgeren har fortsat ret til forhøjet befordringsfradrag fra den 1. januar 2007 til og med den 31. maj 2010. Det gælder dog kun, såfremt den pågældende i hele perioden bor i det, der indtil den 31. december 2006 var Sejlflod kommune.
Eks. 10En borger bor i Sejlflod kommune den 1. januar 2004, men flytter den 1. maj 2006 til en kommune, der ikke er udpeget som udkantskommune. Den 1. juni 2007 flytter vedkommende til Arden kommune. Da borgeren har opnået ret til forhøjet befordringsfradrag første gang inden udgangen af 2006, har borgeren ret til forhøjet befordringsfradrag efter den foreslåede bestemmelse i § 9 C, stk. 3, 5. pkt., fra og med den 1. juni 2007 til og med den 31. december 2008. Det gælder dog kun, såfremt den pågældende i de nævnte perioder har boet i de to udkantskommuner.

Kombinationer af femårs- og syvårsreglen

For skattepligtige, som har opnået ret til forhøjet befordringsfradrag i en individuel femårs-periode i en af de udkantskommuner, der ikke er udpeget for 2007-2018, og som siden hen flytter til en udkantskommune udpeget for 2007-2018, starter den individuelle syvårs-periode efter de nye regler fra den 1. januar 2007.

I de situationer, hvor den skattepligtige i løbet af perioden 2004-2006 har mistet retten til forhøjet befordringsfradrag, fordi den skattepligtige enten ikke pendlede langt nok eller ikke længere boede i en udkantskommune, og den skattepligtige således den 1. januar 2007 hverken opfylder betingelserne for at foretage forhøjet befordringsfradrag efter femårs-reglen eller efter de nye regler, regnes syvårs-perioden fra det tidspunkt efter den 1. januar 2007, hvor den skattepligtige første gang opnår ret til at foretage forhøjet befordringsfradrag efter reglerne for 2007-2018.

For en skattepligtig, der i perioden 2004-2006 har opnået ret til forhøjet befordringsfradrag, men er flyttet fra en af de nuværende udkantskommuner til en kommune, der hverken er udkantskommune efter de gældende regler eller efter de foreslåede regler, for derefter inden udgangen af 2018 at flytte til en af de udkantskommuner, der er udpeget for 2007-2018, løber den nye syvårs-periode således fra det tidspunkt, hvor den skattepligtige flytter til en af de udkantskommuner, der er udpeget for 2007-2018, eller til en af de kommuner der omfattes af den individuelle femårs-periode.

Det samme vil være tilfældet, hvis den skattepligtige i perioden 2004-2006 har opnået ret til forhøjet befordringsfradrag men på et tidspunkt i løbet af denne periode holder op med at køre over 100 km dagligt mellem sin sædvanlige bopæl og arbejdsplads. Syvårs-perioden løber i så fald fra det tidspunkt efter den 1. januar 2007, hvor den skattepligtige igen kører over 100 km daglig til og fra arbejde.

Eksempel 11-15 viser, hvornår en individuel femårs-periode, der er en følge af de gældende regler, bliver afbrudt og afløst af en ny syvårs-periode efter de foreslåede regler. I eksemplerne er det forudsat, at den skattepligtige rent faktisk er berettiget til befordringsfradrag efter de almindelige regler herom, og at kørslen overstiger 100 km pr. dag.

Eks. 11En borger bor i en udkantskommune den 1. januar 2004, som også er udpeget som udkantskommune for indkomstårene 2007-2018. Borgerens individuelle syvårs-periode løber fra den 1. januar 2007, og borgeren har ret til forhøjet befordringsfradrag til og med den 31. december 2013. Det gælder dog kun, såfremt den pågældende i hele perioden bor i en udkantskommune.
Eks. 12En borger bor i en udkantskommune den 1. januar 2004, som ikke er udpeget som udkantskommune for indkomstårene 2007-2018. Borgeren flytter den 1. januar 2008 til en af de nye udkantskommuner. Borgerens individuelle syvårs-periode løber fra den 1. januar 2007, og borgeren har ret til forhøjet befordringsfradrag til og med den 31. december 2013. Det gælder dog kun, såfremt den pågældende i hele perioden bor i en udkantskommune. For indkomståret 2007 har borgeren ret til forhøjet befordringsfradrag som følge af den individuelle femårs-periode.
Eks. 13 En borger bor i en udkantskommune den 1. januar 2004, men flytter den 1. januar 2006 til en kommune, der ikke er udpeget som udkantskommune. Den 1. januar 2008 flytter borgeren til en af de for indkomstårene 2007-2018 udpegede udkantskommuner. Borgerens individuelle syvårs-periode løber fra den 1. januar 2008, og borgeren har ret til forhøjet befordringsfradrag til og med den 31. december 2014. Det gælder dog kun, såfremt den pågældende i hele perioden bor i en udkantskommune.
Eks. 14 En borger bor i en udkantskommune den 1. januar 2004, der også er udpeget som udkantskommune for indkomstårene 2007-2018. Borgeren stopper den 1. januar 2006 med at køre over 100 km dagligt frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads. Den 1. januar 2008 begynder borgeren igen at køre over 100 km dagligt frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads. Borgerens individuelle syvårs-periode løber fra den 1. januar 2008, og borgeren har ret til forhøjet befordringsfradrag til og med den 31. december 2014. Det gælder dog kun, såfremt den pågældende i hele perioden bor i kommunen.
Eks. 15 En borger bor i Sejlflod kommune den 1. januar 2004, men flytter den 1. januar 2006 til en kommune, der ikke er udpeget som udkantskommune. Den 1. januar 2008 flytter borgeren tilbage til Sejlflod kommune. Den 1. januar 2012 flytter borgeren til en af de for indkomstårene 2007-2018 udpegede udkantskommuner. Borgerens individuelle syvårs-periode løber i dette tilfælde fra den 1. januar 2008. Borgeren har ret til forhøjet befordringsfradrag fra den 1. januar 2008 til og med den 31. december 2008, samt fra den 1. januar 2012 til og med den 31. december 2014. Det gælder dog kun, såfremt den pågældende i de nævnte perioder bor i de to udkantskommuner.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.