A.C.1.11 Fælles bestemmelser om afgift | Når afgiftspligt indtræder som følge af en udbetaling, påhviler pligten til at betale afgift den eller dem, der efter pensionsordningen eller forsikringen er berettiget til udbetalingen. Når afgift indtræder i andre tilfælde, påhviler afgiftspligten den eller dem, der ville være berettiget til udbetalingen, hvis ordningen var blevet ophævet på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden. Det pågældende forsikringsselskab eller den pågældende myndighed, pensionskasse, bank, sparekasse eller anden institution skal tilbageholde afgiften og indbetale den til Skattecenter Maribo inden 3 hverdage efter, at forsikringsselskabet m.v. har udbetalt pensionsordningen. Hvor afgiftspligten ikke indtræder som følge af en udbetaling, skal forsikringsselskabet m.v. indbetale afgiften inden 1 måned efter, at det har fået kendskab til, at afgiftspligten er indtrådt. Forsikringsselskabet m.v. hæfter overfor statskassen for betaling af tilbageholdte beløb, der kan inddrives ved udpantning efter lovgivningens almindelige regler om udpantning af skyldige skatter. Der henvises i den forbindelse til TfS 1997,180 ØLK. Det forsikringsselskab m.v., som undlader at opfylde pligten til at tilbageholde afgiften, eller som tilbageholder denne med et for lavt beløb, er umiddelbart ansvarlig over for statskassen for betaling af det manglende beløb, medmindre forsikringsselskabet m.v. godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed. Til brug for afgiftsberegningen anvender forsikringsselskabet m.v. nogle af told- og skatteforvaltningen udarbejdede blanketter. Til kapitalpensioner anvendes blanket 07.049 (P30) og til ratepensioner samt indeksordninger blanket 07.050 (P31). Der er mulighed for elektronisk indberetning af ophørte pensionsordninger. Ordningen administreres af Skattecenter Maribo. Denne afgiftsberegning kan den berettigede klage over senest 3 måneder efter afgørelsen til told- og skatteforvaltningen, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 39, stk. 2. Afgørelser om afgiftsberegning kan påklages til Landsskatteretten på samme måde som told- og skatteforvaltningens øvrige afgørelser på PBL's område, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 11 stk. 1, nr. 1. Det er i øvrigt told- og skatteforvaltningen, der fører tilsyn med forsikringsselskabernes m.v. afgiftsberegning og derfor også dem, som er kompetent til at foretage ændringer/rettelser i allerede foretagne afgiftsberigtigelser. Hvis forsikringsselskabet m.v. har opkrævet afgiften med et for lavt beløb, kan told- og skatteforvaltningen derfor foretage en ændret ansættelse, hvoraf den rigtige afgift fremgår. |
Genoptagelse af afgiftsberegningen | En ændring af den socialretlige praksis for tildeling af førtidspension har i visse tilfælde ændret grundlaget for en udbetaling fra en pensionsordning med tilbagevirkende kraft. Højesteret underkendte ved dommen UfR 2000, 645 Den Sociale Ankestyrelses praksis for tildeling af førtidspension. En række borgere fik derfor genoptaget deres pensionssager og ændret deres pension fra almindelig til mellemste førtidspension med tilbagevirkende kraft. Flere af modtagerne af almindelig førtidspension havde ophævet deres pensionsordninger, da de forlod arbejdsmarkedet, selvom de dermed skulle betale 60 pct. afgift af ordningerne. Efter at de har fået tilkendt mellemste førtidspension, er betingelserne for løbende udbetaling af ratepensioner og for ophævelse med 40 pct. afgift af kapitalpensioner imidlertid opfyldt. Told- og Skattestyrelsen har i sådanne situationer tilladt en genoprettelse af ordninger med løbende ydelser og ratepensioner. Afgiften på 60 pct. er blevet tilbagebetalt, og i stedet er udbetalingen af de løbende ydelser anset for begyndt på ophævelsestidspunktet. For kapitalpensioners vedkommende er afgiftsberegningen blevet genoptaget, og afgiften nedsat til 40 pct. Told- og Skattestyrelsen har endvidere fastslået, at disse tilfælde ikke er omfattet af den 5-årige forældelsesfrist, men først forældes efter 20 år, SKM2001.462.TSS. De tilbagebetalte afgiftsbeløb skal forrentes efter renteloven. Derimod vil en forsikringsejer ikke kunne foretage omgørelse efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 29 af sin ophævelse af en pensionsordning. Årsagen er, at en afgiftsberegning efter pensionsbeskatningsloven ikke er omfattet af udtrykket "en skatteansættelse" i § 29, stk. 1. |
|
|
|
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning |
|
|
Læs også:
Lej et værelse ud i din bolig |
|
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
|
|
|
|
Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige |
|
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis. |
|
|
|
Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT |
|
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT. |
|
|
|
SKAT er blevet splittet op |
|
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen. |
|
|
|
Udlejning af sommerhus |
|
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes. |
|
|
|
Omkostningsgodtgørelse til selskaber |
|
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole. |
|
|
|
Kommuneskat 2020 |
|
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019. |
|
|
|
|
|