R.5.5.1 De almindelige sanktioner | Straffeloven indeholder også bestemmelser om strafskærpelse. Den i praksis vigtigste bestemmelse er straffelovens § 81, nr. 1, hvor det skal indgå som en skærpende omstændighed, at gerningsmanden tidligere er straffet af betydning for sagen. Der er ikke fastsat tidsmæssige betingelser for, hvornår en tidligere begået kriminalitet bør tillægges betydning som en skærpende omstændighed ved udmåling af straf indenfor den normale strafferamme. Ved anvendelse af skærpede sideramme med hjemmel til forhøjelse af strafferammen i gentagelsestilfælde er gentagelsesvirkningen 10 år , jf. straffelovens § 84, stk. 3. Der findes ikke skærpede siderammer i selve skatte-, afgifts- og toldlovgivningen, så fristerne i § 84 finder ikke direkte anvendelse, men de anvendes analogt i de administrative skatte- og afgiftsstraffesager.
§ 289 i straffeloven er en skærpet sideramme for hele skatte-, afgifts- og toldlovgivningen, men kravet er ikke, at der er tale om gentagelse.
Gentagelsesvirkningen for bøder løber fra tidspunktet fra bødens vedtagelse eller dato for endelig dom med bødestraf, jf. straffelovens § 84, stk. 3. I bødesager, der er afsluttet administrativt, er gentagelsesvirkningen derfor tidsmæssigt begrænset til 10 år.
Der skal være tale om straf for en ligeartet overtrædelse af skatte-, afgifts- og toldlovgivningen. "Ligeartet overtrædelse" betyder, at gerningsindholdet i de enkelte bestemmelser er ligeartet, f.eks. at der er forsæt til unddragelse. Ved gentagelse af beskedne smuglerier i rejsegodstrafikken (unddraget told og afgift ikke over 5.000 kr.) forhøjes normalbøden dog normalt ikke.
|
Takstmæssig bøde | Det er praksis i sager med takstmæssig bødefastsættelse, at bøden forhøjes med 25% af normalbøden i gentagelsestilfælde.
|
Ordensbøde | I sager om ordensbøder er gentagelsesvirkningen forskellig fra lovkompleks til lovkompleks, se bilag 2.
I den såkaldte "colalovgivning" er gentagelsesvirkningen for bestemmelserne med skærpet ordensbøde på 5.000 kr. en fordobling af bøden ved andengangs overtrædelser. Ved efterfølgende gentagne overtrædelser er bødeniveauet endnu ikke fastlagt. men der vil blive nedlagt påstand om tillæg på 50% af andengangsbøden ved overtrædelse tredie gang, og 50% af trediegangsbøden ved overtrædelse 4. gang, osv.
|
Flere tilfælde af overtrædelse af pålæg om logbog | Der er ikke i lovens forarbejder fremsat overvejelser om fastsættelse af bøder ved gentagne tilfælde af tilsidesættelse af pålæg om at føre logbog.
Det vil være passende at følge den praksis, der søges fastlagt i forbindelse med den såkaldte "colalovgivning" og nedlægge påstand om dobbelt bøde i andengangstilfælde, tillæg af 50% af andengangsbøden i tredjegangstilfælde og 50% af trejdegangsbøden i fjerdegangstilfældene.
Det er domstolene der i den sidste ende fastsætter bødens størrelse. Dette er endnu ikke sket. |
|
|
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning |
|
|
Læs også:
Lej et værelse ud i din bolig |
|
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
|
|
|
|
Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige |
|
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis. |
|
|
|
Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT |
|
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT. |
|
|
|
SKAT er blevet splittet op |
|
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen. |
|
|
|
Udlejning af sommerhus |
|
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes. |
|
|
|
Omkostningsgodtgørelse til selskaber |
|
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole. |
|
|
|
Kommuneskat 2020 |
|
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.
|
| |