Q.2.4.1 Krav til varsling, jf. retssikkerhedslovens§ 5, stk. 2 | Af retssikkerhedslovens § 5, stk. 2, fremgår formkravene til en varsling:
|
Skriftlighed | Underretningen skal være skriftlig. Skriftlighedskravet er opfyldt ved at sende en e-mail til parten, hvis der i øvrigt er hjemmel til at anvende denne kommunikationsform i det enkelte tilfælde.
|
Tid og sted | Underretningen skal indeholde oplysning om tid og sted for indgrebet, hvilket indebærer, at underretningen skal angive dato, cirka klokkeslæt og adresse. Hvis kontrollen kun skal foretages i en del af virksomheden, skal dette oplyses.
|
Repræsentation | Parten skal underrettes om retten til at lade sig repræsentere eller bistå af andre efter FVL § 8. Dette indebærer, at SKAT af egen drift skal vejlede om de rettigheder, der følger af denne bestemmelse. Den, som er part i en beslutning om iværksættelse af et tvangsindgreb, kan lade sig repræsentere eller bistå af en sagkyndig, fx advokat eller revisor, eller fx af sin ægtefælle. SKAT kan dog kræve, at parten medvirker personligt, hvis det efter en konkret vurdering er af betydning for sagen.
|
Hovedformålet med indgrebet | Varslingen skal indeholde en underretning om hovedformålet med indgrebet. Pligten til underretning om hovedformålet med indgrebet indebærer, at det skal oplyses, med hvilket formål SKAT har tænkt at foretage indgrebet. Er der fx tale om, at SKAT ønsker at foretage en kontrol af, om virksomheden overholder lovgivningen på et bestemt område, må dette oplyses. Hvis formålet er at fremskaffe materiale til brug for afgørelsen i en bestemt sag, skal dette oplyses.
|
Begrundelse | Der skal gives en begrundelse for, at der er truffet beslutning om at gennemføre en kontrol, dvs at parten skal underrettes om det faktiske og retlige grundlag for indgrebet.
Bestemmelsen henviser til FVL § 24, der fastsætter, at en begrundelse skal indeholde en henvisning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelse er truffet. I det omfang afgørelsen efter disse regler beror på et administrativt skøn, skal begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen, ligesom begrundelsen om fornødent skal indeholde en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstædigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.
Efter FVL § 24, stk. 3, kan en begrundelses indhold begrænses, i det omfang partens interesse i at kunne benytte kendskab til denne til varetagelse af sit tarv, findes at burde vige for afgørende hensyn til den pågældende selv eller til andre private eller offentlige interesser.
Begrundelseskravet indebærer, at en underretning efter § 5, stk. 2, bl.a. skal angive den eller de lovbestemmelser, der udgør hjemmelsgrundlaget for beslutningen om at gennemføre et tvangsindgreb. Herudover skal der være en præcis henvisning til den eller de bestemmelser (paragraf, stykke, nr.), der er anvendt.
En underretning skal endvidere indeholde faktiske oplysninger om grundlaget for beslutningen om at iværksætte et tvangsindgreb. Skyldes tvangsindgrebet en anmeldelse eller en generel risikovurdering af behovet for kontrol indenfor den pågældende branche, vil dette udgøre det faktiske grundlag, der skal oplyses om. Hvis en anmeldelse udgør grundlaget for indgrebet, skal også anmelderens identitet oplyses. Dette gælder dog ikke, hvis partens interesse i at få kendskab til denne oplysning efter en konkret vurdering findes at burde vige for afgørende hensyn til private eller offentlige interesser, jf. FVL § 24, stk. 3, der henviser til FVL § 15, hvorefter retten til aktindsigt kan begrænses, hvis partens interesse findes at burde vige for afgørende private eller offentlige interesser. |
|
|
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning |
|
|
Læs også:
Lej et værelse ud i din bolig |
|
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
|
|
|
|
Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige |
|
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis. |
|
|
|
Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT |
|
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT. |
|
|
|
SKAT er blevet splittet op |
|
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen. |
|
|
|
Udlejning af sommerhus |
|
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes. |
|
|
|
Omkostningsgodtgørelse til selskaber |
|
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole. |
|
|
|
Kommuneskat 2020 |
|
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.
|
| |