C.2.4 Tilkendegivelsen klar og uden forbehold
Krav om klarhed | Det er tillige en betingelse for en forhåndstilkendegivelses bindende virkning, at tilkendegivelsen, også bevismæssigt, har en tilstrækkelig klarhed - hvilket ikke var tilfældet i dommene TfS 1990, 214 HD og TfS 1997, 781 VLD - og at tilkendegivelsen kan dokumenteres af den skattepligtige. Fx kunne de skattepligtige i TfS 1997, 364 og 365 ØLD, og i TfS 1999, 142 LSR ikke løfte bevisbyrden for, at myndighederne havde afgivet en mundtlig tilkendegivelse. >Og i afgørelsen SKM2009.47.BR konstaterede retten, at der forelå så sparsomme oplysninger, at det ikke kunne lægges til grund, at skattemyndigheden havde tilkendegivet noget klart om beskatningstidspunkt for honorarer.<
|
Betydningen af forbehold | Endvidere gælder det, at tilkendegivelsen skal være uden forbehold, jf. herved TfS 1999, 426 VLD og SKM2002.356.LSR, hvor der blev lagt vægt på, at der var taget et udtrykkeligt forbehold, hvorfor der ikke kunne støttes ret på tilkendegivelsen. Sidstnævnte sag drejede sig om momsfrihed af sponsorindtægter, idet regionen udtrykkeligt havde taget forbehold om, at momsfriheden ikke havde virkning for efterfølgende år. I sagen SKM2008.238.BR, hvor ligningsmyndigheden tidligere havde accepteret, at der ikke var grundlag for rentefiksering, bestod forbeholdet i, at ligningsmyndigheden havde anført, at det ringe omfang i virksomheden var tillagt betydning samt at der ved øget aktivitet kunne forventes en mere kritisk gennemgang af virksomheden. I retspraksis blev det tidligere sidestillet med et forbehold, hvis tilkendegivelsen var ledsaget af en bemærkning om, at spørgsmålets endelige besvarelse afhænger af udfaldet af ligningen og klagebehandling i sædvanlig instansfølge, jf. dommene UfR 1973, 18 HD, TfS 1989, 491 HD og TfS 1997, 937 HD. Disse afgørelser vedrører alle tiden inden 1990, hvor skatteadministrationen ikke var identisk med den kompetente ligningsmyndighed, som var ligningskommissionen. For tiden efter 1990 vil et sådant generelt forbehold eller generelle forbehold i øvrigt, f.eks. at svaret har vejledende karakter, ikke ændre noget i svarets bindende virkning, hvis ellers de øvrige betingelser for bindende virkning er opfyldt. Det vil dog være muligt at tage nærmere præciserede forbehold i form af eksempelvis tidsbegrænsning af svaret eller vedrørende usikre eller ikke afklarede fakta. Endvidere vil et kommunalt borgerservicecenter kunne tage et kompetenceforbehold, hvis besvarelsen går uden for rammerne af arten af de spørgsmål, der besvares af borgerservicecentrene. |
|
|
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning |
|
|
Læs også:
Lej et værelse ud i din bolig |
|
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
|
|
|
|
Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige |
|
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis. |
|
|
|
Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT |
|
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT. |
|
|
|
SKAT er blevet splittet op |
|
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen. |
|
|
|
Udlejning af sommerhus |
|
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes. |
|
|
|
Omkostningsgodtgørelse til selskaber |
|
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole. |
|
|
|
Kommuneskat 2020 |
|
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.
|
| |