| Fonde og de i FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 2 nævnte foreninger kan ved opgørelsen af indkomsten efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 3 desuden fradrage uddelinger til andre vedtægtsmæssige formål end almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, jf. FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 2. Denne fradragsret findes derimod ikke for arbejdsmarkedssammenslutninger, jf. FBL (fondsbeskatningsloven) § 9, stk. 1.
En betingelse for at foretage fradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 2 er, at modtageren af uddelingen er skattepligtig heraf. Der kan enten være tale om skattepligt efter KSL (kildeskatteloven) §§ 1 eller 2, efter SEL (selskabsskatteloven) §§ 1 eller 2 eller efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4. Uddelinger til arbejdsmarkedssammenslutninger kan derimod ikke fradrages. Det skyldes, at uddelingen er skattefri for arbejdsmarkedssammenslutningen. Dette gælder dog ikke, såfremt der er tale om egentlige driftsomkostninger, som kan fradrages efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, f.eks. kontingentindbetalingern fra en erhvervsdrivende fond til en arbejdsgiverorganisation, jf. herfor bemærkningerne til lovforslag nr. L 109 fremsat den 5. december 1985.
I SKM2002.170.LSR kunne en fond ikke fradrage en uddeling til et erhvervsråd, idet betingelsen om, at uddelingen skal være skattepligtig for modtageren, ikke var opfyldt. Erhvervsrådet var en ikke-erhvervsdrivende forening omfattet af SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6. Se også SKM2004.72.LR, hvor Ligningsrådet fastslog, at en fonds vedtægtsmæssige uddelinger til vedligeholdelse, forbedring m.v. af de af fonden ejede ejendomme ikke kunne fradrages i medfør af FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 2. Landsskatteretten har ved SKM2005.188.LSR stadfæstet Ligningsrådets afgørelse.
Til godtgørelse af, at modtager er skattepligtig af uddelingen, kræves ingen særlig dokumentation. Det er desuden ikke en betingelse, at modtager rent faktisk beskattes af uddelingen. Skattefrihed for uddelingen kan f.eks. skyldes modtagers indtægtsforhold eller andre særlige fradragsregler m.v. Skattepligt hos modtager anses at foreligge i de tilfælde, hvor en for modtager skattefri ydelse medfører bortfald af en fradragsberettiget udgift. Et tilfælde af denne art foreligger f.eks., hvor en forening som nævnt i FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 2, vederlagsfrit tilbyder en konsulenttjeneste, som modtager kunne have fradraget udgiften til. Landsskatteretten har i TfS 1995, 14 LSR statueret, at det er modtagerens nærmere bestemte subjektive skattepligt, som er afgørende for, hvorvidt fonden har fradragsret for uddelingen. Der var med andre ord ikke hjemmel til at nægte fradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 2, selv om modtagerfonden opnåede skattefritagelse efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 3.
Afgørelsen offentliggjort som SKM2007.382.LSR angik en moderfond med to datterselskaber. Fondens formål var bl.a. at fortsætte den virksomhed, som fondsstifteren hidtil havde drevet samt at yde støtte til nærmere angivne formål. I den konkrete sag påtænkte fonden at uddele midler/ nærmere angivne aktiver til datterselskaberne. I kendelsen fastslog Landsskatteretten, at i henhold til fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, kan visse fonde og foreninger foretage fradrag for uddelinger, der sker til fyldestgørelse af vedtægtsmæssige formål, der ikke er almenvelgørende eller på anden måde almennyttge, når modtageren af disse er skattepligtig heraf. Ifølge fondens fundats er fondens formål at fortsætte den ved oprettelsen overdragne virksomhed samt at yde støtte til nærmere angivne formål. Ifølge fundatsen kan fondens virksomheder udøves gennem selskaber, som helt eller delvist ejes af fonden. Datterselskaberne ejes af fonden og driver den i fundatsen nævnte virksomhed. De påtænkte uddelinger til datterselskaberne må herefter anes for at ske til støtte af den i fundatsen anførte virksomhed og dermed til fyldestgørelse af et af fondens vedtægtsmæssige formål. Da datterselskaberne er skattepligtige i henhold til selskabsskattelovens § 1, anses de påtænkte uddelinger for omfattet af fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2.
I TfS 1994, 137 LR fandt Ligningsrådet, at et sumbeløb, der afløste en løbende ydelse fra en fond, skulle beskattes hos de berettigede, der til gengæld kunne fradrage beløbet efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 18. Fonden havde fradrag for afløsningssummen efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 2.
Såfremt uddelingen består af en gave til en anden fond, og gaven ikke medregnes til den modtagende fonds skattepligtige indkomst, jf. FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 3, har den uddelende fond alligevel fradragsret for uddelingen, jf. FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 2, 2. pkt. Dette gælder dog ikke, såfremt der foreligger gensidige gaver mellem fondene, jf. afsnit S.H.14.1 Gaver til fonde, der ikke er familiefonde.
Om fastlæggelse af begrebet uddeling henvises til afsnit S.H.16.2 Afgrænsningen mellem driftsomkostninger og uddelinger og afsnit S.H.21.1 Generelle bemærkninger. |