Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

A.B.1.2.9.4.9.1.1 De 6 kriterier under kendetegn D 1

BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 18, stk. 2, nævner 6 kriterier, som med sikkerhed udløser indberetningspligt ved opfyldelse.

Kriterierne er for det første ikke udtømmende. CRS-omgåelsesordninger skal således indberettes, selv om ingen af kriterierne er opfyldt. Det er muligt at angive ved indberetningen, at kendetegn D 1 er opfyldt, uden at noget af de 6 særskilte kriterier er opfyldt (kendetegn D 1 øvrige)

Kriterierne er for det andet ikke komplementære. En konkret CRS-omgåelsesordning kan således godt opfylde to eller flere af de 6 kriterier. Ved indberetningen kan opfyldelse af kriterierne afkrydses enkeltvis.

De 6 kriterier er, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 18, stk. 2:  

  1. anvendelse af en konto, et produkt eller en investering, som ikke er eller foregiver ikke at være en Finansiel konto, men har kendetegn, som i alt væsentligt svarer til en Finansiel konto
  2. overførsel af Finansielle konti eller aktiver eller anvendelse af jurisdiktioner, der ikke er bundet af den automatiske udveksling af oplysninger om Finansielle konti med den relevante skatteyders bopælsstat
  3. omklassificering af indtægt og kapital til produkter eller betalinger, der ikke er omfattet af automatisk udveksling af oplysninger om Finansielle konti
  4. overførsel eller konvertering af et Finansielt institut eller en Finansiel konto eller aktiverne deri til et Finansielt institut eller en Finansiel konto eller aktiver, der ikke er underlagt indberetning i henhold til den automatiske udveksling af oplysninger om Finansielle konti
  5. anvendelse af juridiske enheder, ordninger eller strukturer, der fjerner eller har til formål at fjerne indberetning af en eller flere Kontohavere eller Kontrollerende personer i henhold til den automatiske udveksling af oplysninger om Finansielle konti
  6. ordninger, der underminerer eller udnytter svagheder i procedurerne for passende omhu, der anvendes af Finansielle institutter til at overholde deres forpligtelser til at indberette oplysninger om Finansielle konti, herunder anvendelsen af jurisdiktioner med utilstrækkelige eller svage systemer til håndhævelse af lovgivningen om bekæmpelse af hvidvaskning af penge eller med svage gennemsigtighedskrav for juridiske personer eller juridiske ordninger.

 Ad kriterium nr. 1:

Dette kriterium lægger vægt på den grundlæggende karakter af det produkt, der tilbydes, mens de efterfølgende kriterier tager hensyn til reglerne i netop det land, hvor produktet tilbydes.

Kriteriet kan fx omfatte visse typer af derivater, der markedsføres af finansielle institutter, og som ligger uden for definitionen af "finansielle aktiver" i DAC2/CRS, men fungerer på tilsvarende måde som disse.

Kriteriet kan også omfatte visse former for elektroniske betalingsmidler, som fungerer som substitut for indberetningspligtige indlånskonti.

Eksempel 1

Et dansk finansielt institut har en kunde bosiddende i et andet EU-medlemsland. Kunden udtrykker over for sin formuerådgiver ønske om at undgå, at vedkommendes hjemland får at vide, hvor meget kundeforholdet andrager.

Kunden ønsker at veksle hele sit indestående til en form for stable coins, som er en virtuel valuta, der holder sin kursværdi relativt til den amerikanske dollar. Kunden beder rådgiveren om at opbevare de fornødne loginkoder. Da kunden ikke længere har penge stående på sin konto, aftaler kunden og formuerådgiveren I at lukke kontoen, hvilket medfører, at kontoen udgår af CRS-indberetning med virkning fra året efter det år, hvor kontoen er lukket.

Det finansielle institut skal indberette om formuerådgiverens rådgivning og overførslen i henhold til DAC6.

Eksempel 2

Et dansk finansielt institut har en kunde bosiddende i et andet EU-medlemsland. Kunden udtrykker over for sin kunderådgiver ønske om at undgå, at vedkommendes hjemland får at vide, hvor meget kundeforholdet andrager.

Da kunderådgiveren tilkendegiver, at kundens ønske ikke kan imødekommes, flytter kunden sine aktiviteter gennem to lige store transaktioner, hvor den ene halvdel går til en privatkonto i kundens hjemland, og den anden halvdel går til en e-moneyudsteder i et tredje EU-land. E-moneyudstederen er ikke omfattet af DAC2.

Det finansielle institut skal indberette sin kundes transaktion til e-moneyudstederen i henhold til DAC6, da kunderådgiveren ved eller burde vide, at kunden disponerer, som han gør, for at undgå indberetningen efter DAC2.

Eksempel 3

En fysisk person er bosiddende i Danmark og har et kundeforhold med en bank i et land uden for EU, der udveksler CRS-oplysninger med Danmark. Personen beslutter sig for at overføre hele indeståendet fra denne konto til en e-moneyudsteder i et EU-land. E-moneyudstederen er ikke omfattet af DAC2. Da der ikke har medvirket en mellemmand ved transaktionen, er personen som den relevante skatteyder selv forpligtet til at indberette om sin transaktion efter DAC6.

OECD’s Common Reporting Standard indeholder i Del IX, afsnit A, punkt 1 et krav om, at de lande og jurisdiktioner, der gennemfører standarden, skal have "regler, som hindrer ethvert finansielt institut, personer eller mellemmænd [engelsk: intermediaries] i at anlægge forretningsgange, som tager sigte på at omgå procedurerne for indberetning og passende omhu."

Sådanne regler vil typisk have karakter af omgåelsesklausuler, hvor virkningen er, at indberetningspligten og procedurerne til identifikation af indberetningspligtige finansielle konti ikke bortfalder, uanset at kontoen m.v. ikke formelt opfylder (alle) kriterierne for at være en finansiel konto. Formuleringen af indskuddet "foregiver ikke at være [fremhævet her] en finansiel konto" i BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 18, stk. 2, nr. 1, skal forstås i det lys. Formuleringen sikrer således, at en ordning beregnet på CRS-omgåelse er omfattet af kriteriet og dermed af kendetegn D.1, uanset om ordningen rammes af en omgåelsesklausul eller ej.

Bemærk: Den danske CRS-bekendtgørelse, BEK nr. 334 af 26/03/2020 § 108 lyder:

"Hvis der foretages handlinger eller undladelser, der alene eller i det væsentlige har til formål, at en konto ikke bliver identificeret som en Indberetningspligtig konto, eller at der ikke sker korrekt indberetning om en konto, herunder at der ikke sker korrekt indberetning vedrørende en Person, hvorom der skal indberettes, skal der ved gennemførelse af procedurerne til identifikation af Indberetningspligtige konti og ved indberetning handles, som om disse handlinger eller undladelser ikke var foretaget."

Ad kriterium nr. 2-4:

Disse kriterier skal bruges i forbindelse med ordninger, der udnytter reglerne - eller fravær af regler - i et relevant land eller jurisdiktion.  Nogle eksempler på opfyldelse af kriterierne er:

  • flytning af midler fra Danmark eller et andet land eller jurisdiktion, der deltager i CRS-udveksling, til et land eller en jurisdiktion, der generelt ikke deltager i CRS-udveksling (kriterium nr. 2)
  • flytning af midler fra Danmark til et land eller en jurisdiktion, der specifikt bilateralt ikke udveksler CRS-oplysninger med Danmark (kriterium nr. 2)
  • ordninger, der går ud på at opdele en konto i flere med det formål at bringe sig under visse beløbsgrænser, der findes i CRS-ordningen (kriterium nr. 3).

Som nævnt i afsnit A.B.1.2.9.4.9.1 Kendetegn D 1 - CRS-omgåelsesordninger bevirker det faktum at en ordning resulterer i, at noget, der før var omfattet af CRS-indberetningspligt, ikke er det længere, ikke i sig selv, at noget kriterium under BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 18, stk. 2, skal anses for opfyldt.

Eksempel 1

Midler, der indestår på en indlånskonto, anvendes som betaling ved erhvervelse af en fast ejendom (et aktiv, der ikke er omfattet af CRS). En umiddelbar ordfortolkning kunne henføre en sådan disposition til kriterium nr. 3: "omklassificering af … kapital til produkter … der ikke er omfattet af automatisk udveksling af oplysninger om finansielle konti" eller kriterium nr. 4:  "konvertering af en Finansiel konto til … aktiver, der ikke er underlagt indberetning…" En sådan transaktion falder imidlertid uden for rammerne af de dispositioner, CRS intenderer at ramme.

Eksempel 2

Midler, der indestår på en almindelig indberetningspligtig indlånskonto, eller værdipapirer, der ligger i et indberetningspligtigt depot, overføres til én af de kontoformer, der er undtaget for indberetningspligt i henhold til BEK nr. 334 af 26/03/2020 §§ 33-39, fx en dansk pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1. Det er et indbygget element i CRS-ordningen, at kontoformer enten generelt eller specifikt kan undtages fra indberetningspligt, hvis og når de ikke indebærer nogen risiko for skatteundgåelse. Overførsel af midler undergivet CRS-indberetningspligt til en sådan undtaget konto vil derfor normalt ikke være i strid med intentionerne bag CRS. I relation til DAC6-indberetningspligt bemærkes det dog, at udnyttelse af disse regler kan indgå i en mere kompleks ordning, som efter omstændighederne samlet set må anses for at opfylde et af kendetegnene i BEK nr. 1634 af 27/12/2019.    

Ad kriterium nr. 5:

Dette kriterium skal bruges i forbindelse med ordninger, der tilsigter at sløre, hvem de personer er, der skal indberettes som kontohavere eller kontrollerende personer til brug for CRS-udveksling.   

OECD’s Common Reporting Standard indeholder i Del IX, afsnit A, punkt 1 et krav om, at de lande og jurisdiktioner, der gennemfører standarden, skal have "regler, som hindrer ethvert finansielt institut, personer eller mellemmænd [engelsk: intermediaries] i at anlægge forretningsgange, som tager sigte på at omgå procedurerne for indberetning og passende omhu."

Sådanne regler vil typisk have karakter af omgåelsesklausuler, hvor virkningen er, at indberetningspligten og procedurerne til identifikation af indberetningspligtige finansielle konti ikke bortfalder, uanset at kontoen m.v. ikke formelt opfylder (alle) kriterierne for at være en finansiel konto.

Formuleringen i nr. 5: "… fjerner eller har til formål at fjerne [fremhævet her]… " skal forstås i det lys. Formuleringen sikrer således, at en ordning beregnet på CRS-omgåelse er omfattet af kriteriet og dermed af kendetegn D 1, uanset om ordningen rammes af en omgåelsesklausul eller ej.

Bemærk

Den danske CRS-bekendtgørelse, BEK nr. 334 af 26/03/2020 § 108 lyder:

"Hvis der foretages handlinger eller undladelser, der alene eller i det væsentlige har til formål, at en konto ikke bliver identificeret som en Indberetningspligtig konto, eller at der ikke sker korrekt indberetning om en konto, herunder at der ikke sker korrekt indberetning vedrørende en Person, hvorom der skal indberettes, skal der ved gennemførelse af procedurerne til identifikation af Indberetningspligtige konti og ved indberetning handles, som om disse handlinger eller undladelser ikke var foretaget."

Korrekt CRS-udveksling forudsætter kendskab hos det indberettende finansielle institut til, hvilke/n/t land(e) og jurisdiktion(er) en kontohaver eller kontrollerende person er skattemæssigt hjemmehørende i. En række lande og jurisdiktioner udbyder i forskellige varianter ordninger til udlændinge om, at de kan erhverve statsborgerskab og/eller opholdstilladelse gennem investeringer på det pågældende sted. Sådanne "Citizenship-by-Investment Schemes" eller "Residence-by-Investment Schemes" udgør ikke i sig selv en omgåelse af CRS-ordningen, men kan udnyttes hertil. Det sker i givet fald ved, at den pågældende person dokumenterer over for et indberettende finansielt institut i et tredjeland, at vedkommende er hjemmehørende dér, hvor "CBI" eller "RBI" er erhvervet, men uden at omtale, at vedkommende også stadig er skattemæssigt hjemmehørende i sit oprindelsesland. Herved ledes CRS-udvekslingen uden om det land, der typisk har størst interesse i at få informationen, nemlig oprindelseslandet.

Hvorvidt en mellemmand er indberetningspligtig efter DAC6 i relation til "CBI"- og "RBI"-ordninger, afhænger af den pågældendes rolle. En udbyder, som tilrettelægger en ordning, hvori der indgår brug af en "CBI-" eller "RBI-ordning" som middel til at undgå korrekt CRS-udveksling, er omfattet. En mellemmand, der alene faciliterer "CBI"- eller "RBI"-ordningen, er derimod kun indberetningspligtig, hvis den pågældende vidste eller burde vide, at beviset for statsborgerskab eller tilhørsforhold vil blive anvendt til vildledning af et indberetningspligtigt finansielt institut.   

Se også
Oversigt over "CBI Schemes" og "RBI Schemes" på OECD's Automatic Exchange Portal 

Eksempel:
Inden for CRS-ordningen skal oplysninger om kontrollerende personer i passive ikke-finansielle enheder indberettes og udveksles. Er en ikke-finansiel enhed derimod aktiv, omfatter CRS-ordningen kun enheden selv i egenskab af kontohaver, og oplysninger om de kontrollerende personer skal ikke indberettes og udveksles. Det betyder, at personerne bag en i virkeligheden passiv ikke-finansiel enhed kan have interesse i at lade enheden fremstå som en aktiv ikke-finansiel enhed for derved at undgå, at deres ejerskab afsløres. Ordninger, der går ud på at få en passiv enhed til at fremstå som aktiv efter de definitioner, der indgår i CRS-ordningen, kan derfor efter omstændighederne være indberetningspligtige efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 18, stk. 2, nr. 5.   

Ad kriterium nr. 6:

Dette kriterium skal bruges i forbindelse med ordninger, der udnytter mangler i implementeringen af CRS.

CRS bygger på procedurer, som de finansielle institutter skal gennemføre til identifikation af indberetningspligtige finansielle konti. De finansielle institutter skal således gennemgå de oplysninger, de er i besiddelse af, herunder oplysninger, de har opnået som følge af de kundekendskabsprocedurer, de skal gennemføre efter anti-hvidvasklovgivningen i det land, hvis lovgivning de er undergivet. Det betyder, at standarden kan omgås ved at benytte ordninger, der underminerer eller udnytter svagheder i disse procedurer, eller ordninger, som anvender jurisdiktioner, hvis anti-hvidvasklovgivning allerede i udgangspunktet er utilstrækkelig. 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.