F.A.5.1 Formål og lovgrundlag
Indhold
Dette afsnit beskriver formålet og lovgrundlaget for tarifering.
Formål
Den Europæiske Union er en toldunion. Toldunionen er karakteriseret ved fravær af indre grænser for varehandelen, hvorfor varer kan cirkulere frit mellem EU's medlemslande, mens der er en fælles toldmur over for lande uden for Den Europæiske Union.
Den fælles toldmur opnås bl.a ved anvendelsen af én fælles toldtarif.
EU's Fælles Toldtarif er den Kombinerede Nomenklatur - der forkortes KN. KN udgør endvidere grundlaget for indsamling og udveksling af statistiske oplysninger om EU's udenrigshandel samt medlemslandenes interne handel.
Tarifering er fastlæggelse af varekoden (underpositionen), som en vare hører under i EU's Kombinerede Nomenklatur, KN, eller i andre nomenklaturer baseret på KN, herunder Toldtariffen. Dette skal ske ensartet i EU, så der anvendes samme toldsats for en konkret vare, uanset hvilket medlemsland den indføres til. Således opnås der en fælles toldmur og en ensartet behandling af de erhvervsdrivende i EU - uanset hvor varen indføres.
Lovgrundlag
Lovgrundlaget for tarifering findes i EU's Kombinerede Nomenklatur, KN. Lovgrundlaget er Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 med ændringer. Bilag 1 til forordningen, hvor KN er optrykt, opdateres og ændres hvert år.
KN er udarbejdet på grundlag af Den Internationale Konvention om Det Harmoniserede Varebeskrivelses- og Varenomenklatursystem - i daglig tale Det Harmoniserede System, forkortet HS. HS er udarbejdet af Verdenstoldorganisationen (WCO) og anvendes i flere end 200 lande som grundlag for landenes toldtarif.
KN anvendes som grundlag for tarifering af varer og dermed opkrævning af told mv., se EUTK art. 56-57 samt TDL § 2.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil