F.A.16.1.7.3 Indskrivning i klarererens regnskaber
►Afsnittet indeholder:
- Betingelser for bevilling til indskrivning i klarererens regnskaber (F.A.16.1.7.3.1 Betingelser for bevilling til indskrivning i klarererens regnskaber)
- Kontrolplan (F.A.16.1.7.3.2 Kontrolplan)
- Dispensation fra pligten til at frembyde varerne (F.A.16.1.7.3.3 Dispensation fra pligten til at frembyde varerne)
- Bevillingshaverens forpligtelser (F.A.16.1.7.3.4 Bevillingshaverens forpligtelser)
- Frigivelse af varer (F.A.16.1.7.3.5 Frigivelse af varer)
- Toldkontingenter (F.A.16.1.7.3.6 Toldkontingenter)◄
Det har efter de hidtil gældende bestemmelser været muligt at toldangive varer, ved indskrivning i regnskaberne, også benævnt hjemstedordningen. Se art. 76, stk. 1, litra c) i den hidtil gældende toldkodeks samt art. 253 - 253g, art. 263 - 267, art. 272 - 274, art. 276 - 278 og art. 283 - 287 i de hidtil gældende gennemførelsesbestemmelser.
Denne mulighed for forenklet toldangivelse videreføres i EU-toldkodeksen under betegnelsen toldangivelse i form af indskrivning i klarererens regnskaber.
Toldmyndighederne kan således efter ansøgning give bevilling til, at en person toldangiver ved indskrivning i regnskaberne, herunder i form af en forenklet angivelse, og det er endvidere muligt at få dispensation til ikke at frembyde varerne. Se EUTK art. 182, stk. 1 og stk. 3.
En sådan toldangivelse anses for antaget på det tidspunkt, hvor varerne indskrives i regnskaberne. Se EUTK art. 182, stk. 2.
Indtil de relevante it-systemer er opgraderede eller etablerede, skal der ved toldangivelse i form af indskrivning i regnskaberne gives oplysninger, der i al væsentlighed svarer til de oplysninger, som hidtil har skullet afgives i forbindelse med hjemstedsordningen. Se DF art. 2, stk. 4, som er indsat ved DFO art. 55, nr. 1) i kombination med DFO bilag 9 samt GF art. 2, stk. 3.
For en nærmere beskrivelse af de oplysninger, der skal afgives i en forenklet angivelse. Se afsnit F.A.16.1.5 Forenklede toldangivelser.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil