Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-1
<< >>

C.G.2.4 Beskatningsgrundlag for Den Supplerende Arbejdsmarkedspension for Førtidspensionister og kapitalpensionsfonde (PAL § 5)

Indhold

Dette afsnit handler om beskatningsgrundlaget for den supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionister og kapitalpensionsfonde.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Beskrivelse af ordninger i Den supplerende Arbejdsmarkedspension for Førtidspensionister, bortset fra ordninger i ATP
  • Beskrivelse af ordninger i kapitalpensionsfonde.

Regel

For Den Supplerende Arbejdsmarkedspension for Førtidspensionister bortset fra ordninger i ATP og kapitalpensionsfonde opgøres beskatningsgrundlag som forskellen mellem

  • værdien af indeståendet ved indkomstårets udgang med tillæg af udbetalinger i årets løb og
  • værdien af indeståendet ved indkomstårets begyndelse med tillæg af indbetalinger i årets løb.

 

Beskrivelse af ordninger i Den supplerende Arbejdsmarkedspension for Førtidspensionister bortset fra ordninger i ATP

Den Supplerende Arbejdsmarkedspension for Førtidspensionister (SUPP) er en ren opsparingsordning uden forsikringselement. SUPP-midler i ATP administreres sammen med midlerne i SP.

Førtidspensionister, der ønsker at indbetale bidrag til SUPP kan vælge at indbetale til et andet pensionsinstitut end ATP. SUPP-konti i ATP kan ikke flyttes til andre institutter, ligesom SUPPP-konti hos andre pensionsinstitutter ikke kan flyttes til ATP.

SUPP-midler i ATP 

SUPP-midler, der er forvaltet af ATP overføres til ATP-ordningen ved kontohaverens 65. år og konverteres til en livsvarig ATP-pension, der beskattes efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 6. Fra og med indkomståret 2013 bliver SUPP-midler, der forvaltes af ATP, ikke længere individbeskattet efter reglerne i PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1. Fra og med indkomståret institutbeskattes SUPP-midler i ATP derimod sammen med ATP´s øvrige midler efter PAL § 6. Se § 16 i lov nr. 1380 af 25. december 2012.

SUPP-midler i andre pensionsinstitutter end ATP 

Den pensionsberettigede beskattes af tilvæksten på SUPP-konti i andre pensionsinstitutter end ATP efter PAL § 5.

Beskrivelse af ordninger i kapitalpensionsfonde i Danmark

Kapitalpensionsfonde er selvejende institutioner, der forvalter opsparing i pensionsøjemed efter aftale mellem en arbejdstager og dennes arbejdsgiver. Alle indbetalinger i fonden foretages af arbejdsgiveren.    

I fonden foretages en fælles forvaltning af alle medlemmernes midler.    

Kapitalpensionsfonden skal føre en konto for hvert medlem over medlemmets andel af fondens midler. Alle indbetalinger skal tilskrives denne konto, og ved årets udgang skal kontoen tilskrives en forholdsmæssig andel af fondens overskud. Ordningen er hermed en ren opsparingsordning uden forsikringsmæssigt element.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.